Nekromanti Olika versioner av CoC

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag funderar så smått på att köpa ett begagnat ex av CoC och undrar nu vilken skillnad det är på de olika versionerna. Det ex jag tittar på är femte utgåvan, version 5.5, ifrån 1998.

Storuggla

Champion

Jag funderar så smått på att köpa ett begagnat ex av CoC och undrar nu vilken skillnad det är på de olika versionerna. Det ex jag tittar på är femte utgåvan, version 5.5, ifrån 1998.

Ver 5.5 är den senaste utgåvan med BRP-reglerna. Sen finns ju d20 CoC också, men den ska du nog... skippa, tycker jag. Det som skiljer 5.5 från tidigare utgåvor är att i 5.5 har man 01% i baschans i alla färdigheter (utom mythos), detta var en frivillig regel i Tidigare Utgåvor. That's mostly it, i 5.5 får man novellen "The Call of Cthulhu" med i boken också, plus att dreamlandskaptilet har lyfts ut till förmån för... tja, det vette fasen, men det finns inte med i alla fall.
Jag skulle rekomendera 5.5:an varmt, det är ett enkelt och snabbts system och en bra bok i allmänhet. Köp, Walle, köp!

Storuggla, Chaosiumit

Storuggla

Champion
Trollmännen på kusten har gjort d20-versionen.
IMHO verkar det vara ett nedköp.

Mja... det är päron och äpplen. CoC d20 har mest stridsrelaterade fötter och passar bättre för en mer cineastisk kampanj än BRP, vad jag tycker i alla fall.
Så det är olika spelstilar, vill man ha lite mer pangpang och Deep Ones som kör T-Ford, d20. Vill man inte ha det... BRP.
Var och en blir salig på sin religion.

Storuggla, skrämmande on topic på senaste

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vilka olika tidsperioder finns det att välja på om man vill spela? Vilken brukar ni själva föredra?

Kitzune

Swashbuckler
Det finns dessa:

* 1890
* 1920
* "Nutid" (lite flytande)

Och den tidsåldern jag gillar mest att spela i är nog faktiskt
1920-talet för då får jag även utforska en väldigt intressant
tidsperiod och mycket maffiga prylar hände runt om i världen.

Vet ej om det finns andra tidsperioder utöver dessa.

/Alexander Gyhlesten

Storuggla

Champion
1890, 1920 och Nutid är de officiella toderna, men inget hindrar en från att sätta CoC i vilken tid som helst.
Jag (och de flesta med mig vad jag förstått) brukar välja 1920-talet, dels för att det är en Lovecraft-period plus att det är en himla kul tidsepok. Afrika är fortfarande lite av en "mörk kontinent", gansters ränner runt i USA, Ala har hatt och det är... helt enkelt coolare med telegram än email! :gremlaugh:

Storuggla, kan tala varmt om 20-talet

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad finns det för tillbehör som stödjer de olika tidsperioderna?

Storuggla

Champion
Investigators Companion till 1920-talet, med massor av yrken, utrustning och info om 20-talet (bland annat saker som toplistor för böcker, musik och filmer för varje år). Mycket köpvärt!
Sen finns det... eh... den heter något med Cthulhu Now tror jag. Ganska kul grej.
1890-talet är CoC's lillebrorsa, det finns inget material till det i tryck längre. Cthulhu by Gaslight är en raritet som heter duga och det verkar som allt som kommer är 20 eller nutid (med fokus på 20talet).
Jag vill bara puffa lite för 20talet, vem kan motstå en tidsperiod där man får ha tropikhjälm utan att skämmas? :gremlaugh:

Storuggla, fick plötslig lust att lira CoC igen

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag vill bara puffa lite för 20talet, vem kan motstå en tidsperiod där man får ha tropikhjälm utan att skämmas? "

Så du menar att jag borde skämmas bara för att jag går runt i tropikhjälm?

Storuggla

Champion
Så du menar att jag borde skämmas bara för att jag går runt i tropikhjälm?

...Ja.

Men seriöst, 1920talet är min favvoperiod att spela CoC i. Det är en känsla som är svår att klä i ord.

Storuggla, on-topic banne mig!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nu har jag skickat in min beställning!

Du har väl inte några små, trevliga CoC anekdoter som kan hjälpa mig att skapa den där särskilda CoC känslan?

Storuggla

Champion
Nu har jag skickat in min beställning!

Bra gjort!

Du har väl inte några små, trevliga CoC anekdoter som kan hjälpa mig att skapa den där särskilda CoC känslan?

Hmm... jag har exempel på dumheter, men bra anektdoter? Hmm...
Det är klurigt, det finns så mycket. En av de gånger som sticker ut är den gången då rollpersonerna kom på att dn lokala begravningsbyrån drevs av ett gäng Ghouls och psykopater och sedan begav sig ut mitt i natten till kyrkogården för att se efter om de som begravts under dagen fanns kvar i sina kistor... Du kan nog gissa hur det gick sedan... >:D

Storuggla, plågar sina spelare

Ghoulz

Swordsman
Huset Elliot?

Va fan! Det behöver iofs inte kläs i ord, men 20-talet är ju uppenbart bäst av så jävla många skäl!

Vad sägs om "Och solen har sin gång"? Den förlorade generationen! Dandys! En pågående samhällelig förändring! Dekadens! Rumsrena nazister! Prelude till en prelude av apokalyps! Framtidstro! Krossad framtidstro! Strålande tekniska framsteg! Hjältar (jepp, på 20-talet fanns det fortfarande något som kunde kallas hjältar!)! Äventyrare (jepp, på 20-talet fanns det fortfarande något som kunde kallas äventyrare!)!

Fråga er själva: varför är det komplett menlösa Huset Elliot tusen gånger bättre än alla andra såpor? Varför är "Upstairs and Downstairs" den näst bästa eftermiddagsserie TV4 någonsin sänt (bäst är helt klart de tidiga avsnitten av "Tillbaka till Aidensfield")? Svaret: 20-talet är så fint, så fint!

Ghoulz

Swordsman
CoC på medeltiden

... finns oxå.

Leta bland länkarna på Chaosiums hemsida. Där finns f.ö. mycket annat ballt också. Dark Ages CoC är ett MYCKET bra supplement byggt av några tyskar. Det finns en hel del prylar för nedladdning på deras trevliga hemsida. Jag har byggt lite smått på en kampanj som ska utspela sig i trakten av Venedig under det fjärde krostågets upptakt. Mycket Eco-inspirerat... Jag har också funderat på att kombinera Lovecrafts "The Colour from Outer Space" (heter den väl?) med en story om tyska ordensstaten. Medeltiden känns ju mindre Lovecraft, men det är kul får jag lova. Spelarna är ÄNNU mer utsatta.

Kitzune

Swashbuckler
Re: CoC på medeltiden

Okej. Det är alltså inget officiellt material så vitt jag förståt.
Eller har jag missat något vitalt?

Medeltiden känns ju mindre Lovecraft, men det är kul får
jag lova. Spelarna är ÄNNU mer utsatta.

Okej. Berätta gärna mer om det, det lät intressant.

/Alexander Gyhlesten, Lovecraftian

Weatherman

Hero
Cthulhu på medeltiden och i framtiden

Okej. Det är alltså inget officiellt material så vitt jag förståt.
Eller har jag missat något vitalt?
Det finns faktiskt lite officiellt CoC-material: Strange Aeons (knivig att få tag på vad jag förstått) innehåller svjv. något scenario som utspelar sig på medeltiden.

Vidare får vi inte glömma bort CthulhuPunk Inte CoC visserligen men jag tycker det verkar rätt ballt...

/Mats, kollar vad han ska köpa för förskottsjulklappar åt sig själv.

Ghoulz

Swordsman
Re: CoC på medeltiden

Okej. Det är alltså inget officiellt material så vitt jag förstått.

Nix, men Chaosium tycks gilla det. Grundmaterialet tycks vara inriktat på 1000-talet, vilket kan vara rätt ballt. Men jag föredrar högmedeltiden - lite högre nivå på teknologin och lite mer utbredd handel osv. En kampanj under digerdöden vore inte så dum kanske...

Ang. utsattheten: ännu färre människor är läskunniga överhuvudtaget, och "heavy firepower metohod" (för att jaga otyg) är utesluten. Det betyder att väldigt små monster blir VÄLDIGT farliga. Jag skrämde upp en grupp på fyra spelare med tre ghouls (varav en var skadad) eftersom det blev närstrid och ghoulsen var minst sagt hårdföra. Betänk också nivån på läkekonsten och kommunikationerna. Dessutom är det mycket lätt att isolera rollpersonerna eftersom många byar kan placeras hemskt avsides...

Sadaigh

Swordsman
Jao, jag gör som de flesta, rekommenderar 5.5 an starkt! mycket starkt. Åsså kan du ju passa på å skaffa Beyond the mountains of madness också. En kampanjbok som e fet å tjock med bra innehåll! Jaja, må väl!