Nekromanti Om äventyr och spel i butiker

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Äventyr [OT]

"Jag brukar själv gå till SF och lukta på böckerna. Men jag köper dem inte. För dem är dubbelt så dyra som på amazon.com, eller nobleknight.com."

Å andra sidan så är du inte någon nybörjare heller för den delen, och du känner till vilka alternativ som finns och vet vad du vill ha. Om Elsa 36 ska köpa ett sådant där rollspel som hennes tioårige son har tjatat om, tror du då att kommer att surfa på nätet efter sidor som säljer rollspel eller besöka en butik?

På min tid fanns det faktiskt något sådant som rollspelsförsäljning via postorder, säkert billigare än i butik och ett gångbart alternativ förr oss som bodde på landet långt ifrån närmsta rollspelsbutik. Men det blev inte många beställningar eftersom vi inte visste vad de olika titlarna stod för, de gånger som vi köpte något var det ifrån Äventyrsspel eller någon annan utgivare som vi kände till.

I hela den här tråden argumenterar du som om Sveriges alla potentiella rollspelsnybörjare är små Caligula-kloner vilket de inte är. Du borde hysa större respekt för den kunskap och erfarenhet som faktiskt finns samlad här ibland forumets medlemmar. Argument blir inte mindre värda för att de upprepas av flera olika personer.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det finns marknad och skapare utanför USA... [ANT]

(Tacka fan för det)
...Och vad vore rollspelssverige utan Mutant och Drakar och Demoner?

Krille

Super Moderator

Humlegårdsgatan vet jag ingenting om, men på Trad i Femmanhuset i Göteborg så var det så. Sen hade vi ju Spel&Sånt, Flamman, Wizard och Titan i olika omgångar.

Och vad har vi nu?

Big Marco

Läskig
Re: Länk [OT]

Nej, men utan den exponering och marknadsföring det innebär att ha spelen i butiker (då det är mångdubbelt fler som ser spelen där än via en webbplats - webbplatser är aktiva val, butiksexponering är passiva) så blir det som Krille skrev - kundkretsen blir mindre och mindre och tillslut finns det väldigt få rollspelsproducenter kvar. Annat än entusiaster som skiter i om de får igen sina pengar. Och vi dumskallar är ganska få...

G

Guest

Guest

Jag tror att rollspel blivit socialt acceptabelt, ja kanske t.o.m. lite häftigt. Inte minst genom karaktärsskådespelaren Vin Diesels bekännelser om D&D beroende. (han spelar nog Bard...)

Jag kommer ihåg som tonåring, när skolans häftigaste brud gick förbi, då gömde man undan Mutant-lådan lite generat och tog fram hockeyutrustningen istället. Nu när jag bjuder hem brudar på öl från Lunarstorm så låter jag grejerna ligga framme. Dem flesta brudar jag haft på "besök" tycker det är rätt coolt och brukar berätta att deras "ex" också lirade. Sen brukar dem fråga om jag är spelledare eller spelare. "Jag är Dungeon Master" svarar jag självsäkert. Då ler dem imponerat och sen brukar vi gå in i mitt sovrum....

Selly

Level 5 Laser Lotus
Peelin’ off the leeches.

”Jag brukar själv gå till SF och lukta på böckerna. Men jag köper dem inte. För dem är dubbelt så dyra som på amazon.com, eller nobleknight.com.”

Då föreslår jag att du i fortsättningen låter bli att gå dit och bidraga till att lokalen fylls med koldioxid och att böckerna slits ut i förtid, och lämnar stället åt oss som faktiskt handlar där – ya know, kunderna; såna där människor som inte beter sig som vidriga blodiglar. Dessutom kan jag ge mig fan på att du glömt räkna in frakt, tull och moms när du pratar om dubbla priser, men helt ärligt så orkar jag inte ens lägga energi på att själv kolla. Det är förkastligt beteende i vilket fall.

G

Guest

Guest

Det stämmer!

Därför finns rollspelen på plats i massor av butiker av olika slag i USA. För där kostar dem inte dubbelt så mycket som på nätet.

SF-bokhandlen kan i längden inte driva sin rollspelsförsäljning med priser som är dubbelt så höga som nätets. Det måste du ju hålla med om.

Rising

Vila i frid

Jag kom precis hem från USA, och där finns rollspelen i massor med olika butiker såsom spel&hobby, toys´r´us, och även bokhandlare. Men dem kostar inte 300 kr!!! Där handlar entusiasterna i butik, för priserna är på rätt nivå.
Som jag kommer ihåg det så var rollspelen i sverige ordentligt dyra även när de såldes på Stor&Liten och Lek&Hobby.

Du kan ju få dubbelt så många böcker om du handlar på nätet! Dessutom köper du ju direkt från konstruktören, så dina pengar hamnar ändå i rätt ficka.
Fast... Det roliga är att vi har den här diskussionen i Svavelvintertråden, för där var argumentet för äventyr att även om de själva säljer uselt och ger usel vinst åt rollspelsmakarna, så hjälper de ändå rollspelet i stort för att fler får upp ögonen för rollspelet.

Det är samma sak med rollspelsbutiker såsom SF-bokhandeln. Visst, de ger sämre pengar i rollspelsmakarnas fickor (precis som äventyr), men vi kan ändå anta att de hjälper hobbyn i stort.

Om du bara vill att rollspelsmakarna ska kunna tjäna mycket pengar kortsiktigt sett så borde du alltså propagera för att de ska sluta göra äventyr och istället inrikta sig på det som säljer och genererar en stor vinst.

Så, hur ska du ha det? Är äventyr och rollspelsbutiker bra för hobbyn, eller ingetdera?

G

Guest

Guest
Re: Det finns marknad och skapare utanför USA... [ANT]

Mutant och Drakar&Demoner köper jag i SF-bokhandeln, för mig veterligen är det ingen prisskillnad från nätet. Men jag skulle inte ha något emot att beställa direkt från deras respektive hemsidor.

Dessutom vill jag gärna stödja svesnka rollspel, så jag brukar alltid försöka köpa så många svenska rollspel som möjligt.

Jag har köpt Chock, Drakar&Demoner (alla versioner utom Chronophobia som jag avskydde), Mutant (alla versioner utom Mutant Chronciles), Kult, och funderar nu seriöst på Götterdämmerung.

Neon och Neotech har hittills undvikit mina köpimpulser...

G

Guest

Guest

Äventyr är ett måste för att ett rollspel ska överleva. Det har vi redan diskuterat i en tråd, och där var vi alla utom Vulf överens. (han verkar inte vara överens med någon för den delen...)

Jag tror att butiker är viktiga och nyttiga för rollspelen. Men INTE om dem tar ut överpriser. SF-bokhandeln har idag i stort sett monopol på rollspel som butik, och detta leder till dem höga priserna. Så länge det är så kommer jag, och många jag känner, fortsätta köpa över nätet.

Jag tycker det är synd om ni köper från SF i tron att ni heroiskt räddar rollspelsindustrin från undergång...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nu byter vi forum

Deltråden är utbruten från den här tråden och har inget med Svavelvinter att göra längre. Fortsätt gärna diskutera, men gör det på rollspelsforumet från och med nu.

Rising

Vila i frid

SF-bokhandeln har idag i stort sett monopol på rollspel som butik, och detta leder till dem höga priserna.
Tja, jag håller absolut med dig om att det skulle vara bra med lite konkurrens med två eller flera olika butiker i Stockholm.

Och visst, på sätt och vis så kan ju nätbutikerna bidra med denna konkurrens - om SF-bokhandeln tar ut hänsynslösa överpriser (jag vet att du anser det i vissa fall, men jag låter det ändå vara osagt) så skall det förstås straffa sig.

Så visst, jag tycker ditt perspektiv i den här frågan är nyttigt. Man ska inte handla från SF-bokhandeln av ren princip. Det kan vi nog vara överrens om.

Med det är jag nog nöjd. Schysst diskussion iaf. Tack för den.

G

Guest

Guest
Re: Peelin’ off the leeches.

Jag går dit för att titta på deras utbud och priser. Hittar jag något som är rätt för mig så köper jag det. Det kallas marknadsekonomi. Du kanske har hört talas om det?

Jag köper nästan aldrig D&D produkter där eftersom dem är dubbelt så dyra (inklusive tull, shipping&handling, min vän!)

Däremot har jag köpt Drakar&Demoner och Mutant där. Och några boxar med Minis. Därför att dem priserna var bra.

Men tack för vänligheten att påpeka mitt "förkastliga beteende" att inte betala överpriser! Jag ska ta det i beaktande...

G

Guest

Guest

Min senaste försändelse från nobleknight.com kostade 77$ med shipping&handling. Cirka 560 kr. Exakt samma böcker hade kostat 894 kr på SF.

Kom igen grabbar!

Big Marco

Läskig

Jag kom precis hem från USA, och där finns rollspelen i massor med olika butiker såsom spel&hobby, toys´r´us, och även bokhandlare.

Jasså? När jag var i LA och shoppade loss förra våren hittade jag bara ett enda ställe som hade rollspel och det var en liten jävla specialbutik i Beverly Hills.

Leksaksbutikerna hade det inte - inte bokhandlarna heller.

Jo, jag fann DMG och PH i en tv-spelsbutik på rea (fick bägge för $4), då de skulle sluta med rollspel.

Rollspelen i USA är inte billiga i USA - de är billiga för att den svenska kronan är högt värderad så det blir billigt för oss svenskar att köpa från USA. Hell - jag själv köper massor av prylar av just det skälet. Även med hutlösa frakter blir det billigare än att köpa i Sverige, så jag är lika usel som alla andra.

Big Marco

Läskig

Femmanhuset i GBG på 80-talet inhyste samma yta som tre stora butiker gör idag (EB Games, Gallerix och någon sportbutik) och jag vet inte hur många 100 eller kanske 1000 kvadratmeter det var - men stort var det.

Spel&Sånt låg inte långt efter. Jag menar - både Trad och S&S hade kompletta sortiment inne på lager till så gott som varenda spel som då fanns.

G

Guest

Guest

Amazon.com och Nobleknight.com har en fantastisk innovation som kallas "wishlist" (önskelista). Där kan lilla Kalle 13, göra en lista på vad han önskar sig. Elsa 36, kan titta på den listan, och med några enkla klick beställa Kalles julklappar. Inte så svårt...

Postorder är ett utomordentligt tråkigt sett att handla på. Jag har aldrig förstått mig på det, mer än att det är riktiga dönickar ute på gärsgårn som inte har annat att göra på dagarna...

Internethandel är ganska kul faktiskt. Jag älskar att klicka runt på svgames.com, rpgnow.com och se gamla favoriter nerladdningsbara, eller spana in amazon.com och nobleknight.com med sina fantastiska priser.

Sen håller jag med om att det är synd att inte alla är små Caligula-kloner.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Amazon.com och Nobleknight.com har en fantastisk innovation som kallas "wishlist" (önskelista). Där kan lilla Kalle 13, göra en lista på vad han önskar sig."

- World of Warcraft
- Half-life 2
- En snowboard
- Harry Potter och halvblodsprinsen
- En Xbox

walium

Ganska töntig, faktiskt
Kom igen Caligula!

"Min senaste försändelse från nobleknight.com kostade 77$ med shipping&handling. Cirka 560 kr. Exakt samma böcker hade kostat 894 kr på SF."

Sf-bokhandelns priser är en annan diskussion än huruvida det finns något värde i att försöka hålla liv i spelbutiker. Eftersom du har erkänt att de spelar en roll i USA så borde du därmed hålla med om att de spelar en roll även i Sverige. Alltså är egentligen diskussionen avslutad. Om du hjärtans gärna vill så kan du starta en ny tråd om varför Sf-bokhandeln har så höga priser på vissa produkter.