Nekromanti Om äventyr och spel i butiker

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Peelin’ off the leeches.

”Jag går dit för att titta på deras utbud och priser.”

Så när det gäller priskoll – området där internet verkligen är den okrönte kungen – väljer du minsann att bege dig ner på stan, men när du väl skall handla så är det postorder som gäller. Most people would do it the other way around.

”Jag köper nästan aldrig D&D produkter där eftersom dem är dubbelt så dyra (inklusive tull, shipping&handling, min vän!)”

Då skall vi se. Eberron Campaign Setting (väldigt medvetet val av exempel) kostar 298 svenska kronor på SF-bokhandeln. Beställer man den istället från Noble Knight så kostar den $31.95, vilket enligt dagens växelkurs blir knappt 242,50. Till det skall då läggas frakt (dyrt), tull (dyrt) och sen 25% moms ovanpå hela kalaset. Och det skulle alltså vara dubbelt så dyrt på SF-bokhandeln, säger du. ¬_¬
<font size="1">(Och ja, jag är medveten om att alla kringkostnader blir billigare ju fler böcker man beställer, men dubbelt så dyrt blir det inte i vilket djävla fall. Det krävs inte direkt någon enastående matematisk talang för att kunna räkna ut det.)</font size>

”Däremot har jag köpt Drakar&Demoner och Mutant där. Och några boxar med Minis. Därför att dem priserna var bra.”

Lysande, men se ovanstående om prisjämförelsen. So which is it then: Är det bara Forgotten Realms-böcker som är dubbelt så dyra, är Eberron det lysande undantaget, eller är 298 dubbelt så mycket som 242,50 (plus frakt, tull och moms)? ¬_¬

G

Guest

Guest
Re: Kom igen Caligula!

Nej, jag vill belysa att problemet i Stockholm (Sverige) är att burikerna har för höga priser, och att det i längden är ohållbart. Det kommer slå tillbaka på hobbyn. Detta till skillnad från dig som tror att det är bra med butiker oavsett vilken prisnivå dem håller.

Jag håller med om att butiker med hyllor fyllda med rollspel är bra för hobbyn, men BARA om priserna är rätt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Kom igen Caligula!

"Jag håller med om att butiker med hyllor fyllda med rollspel är bra för hobbyn, men BARA om priserna är rätt."

Så det är alltså bättre för hobbyn med inga butiker alls än med butiker som har fulla hyllor men högre priser än amerikanska internetbutiker? :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Lite rollspel

Vi rollspelar lite. Din rollperson är Kalle, 13 bast, med STR 8, DEX 12, CON 8, WIS 8, INT 13, CHA 9, och han har inte någon skill check i Games: Role Playing. Kalle har just surfat in på Amazon och klickat på "Harry Potter and the Half Blood Prince", och hittat raden "Kunder som köpte den här köpte också..."

Under den raden finns en klase produkter: World of Warcraft (PC), The Lord of the Rings (one volume edition), Jade Empire (X-Box), Dungeons&Dragons Player's Handbook och The Lord of the Rings 12 DVD collection. Han klickar vidare och upptäcker bland annat att World of Warcraft kräven en PC och bredbandsuppkoppling, att Jade Empire också finns till PC, och att D&D PHB kräver en klase tärningar och papper och penna för att kunna spelas.

Nu bollen över till dig: vilka av dessa produkter finner du troligt att Kalle lägger i önskelistan?

Kalle hittar längst ner ett komboerbjudande från Amazon: PHB och DMG med 25% rabatt om man köper båda!

Återigen, hur troligt är det att dessa produkter hamnar i Kalles önskelista?

---

Annat scenario: Kalle knatar in på Spel&Sånt som har ett häftigt skyltfönster, och hittar en stor tjock häftig bok som det står Dungeons&Dragons på. Han frågar vad det är för något och får en förklaring av personalen. Personalen hjälper honom med ett schysst paket inklusive PHB, DMG och en hög tärningar, och bjuder dessutom på ett hyllvärmaräventyr som bara kostar butiken lagerplats.

Av dessa två scenarier, i vilket är det mest troligt att Kalle köper ett rollspel?

G

Guest

Guest

Tycker du det är konstigt att man går i butiker för att kolla utbud och priser?

Hmmm...Bor du verkligen i Stockholm?

Ditt räkneexempel får stå för dig. Jag gjorde en jämförelse med min senaste försändelse och där var priset 560 kr på nätet, och 894 på SF-bokhandeln.

Jag spelar inte Eberron.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Förvåningen uteblir.

”Tycker du det är konstigt att man går i butiker för att kolla utbud och priser?”

Om man handlar där, nej, då är det inte konstigt. Att gå ner på stan för att kolla utbud och priser, och därefter vända hem och beställa över internet, det är däremot rätt underligt.

”Ditt räkneexempel får stå för dig. Jag gjorde en jämförelse med min senaste försändelse och där var priset 560 kr på nätet, och 894 på SF-bokhandeln.”

Så det vi har lärt oss här är alltså att medan jag utan problem kunde hosta upp konkreta exempel så kunde du inte göra det. Somehow, I’m not all that surprised.

G

Guest

Guest
Re: Länk [OT]

Jag var i San Fransisco och där hittade jag D&D produkter i flera butiker. Oftast var temat hobby eller böcker. Los Angeles har säkert massor med butiker med D&D.

Wizards har väl en sökfunktion för återförsäljare på sin sajt?

Jag tror Wizards vet vad dem gör med sin prispolicy, men "billigt" är kanske inte det första ordet som kommer på tungan...

Varför är det uselt att beställa över nätet från USA?

G

Guest

Guest
Re: Förvåningen uteblir.

Så om jag går in i en butik måste jag handla? Även om jag tycker priserna är för höga?

Intressant teori.

Vad kallar du den? Kommandoekonomi?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Sigh.

”Så om jag går in i en butik måste jag handla?”

Jag föreslår att du läser mina inlägg en gång till, och gör det ordentligt den här gången.

G

Guest

Guest
Re: Lite rollspel

Nu känner jag inte Kalle, men jag tror han kommer vilja ha det spel som passar hans tycke&smak bäst. Förhoppningsvis D&D Forgotten Realms.

När han väl bestämt sig för vilket spel han vill ha, kommer han leta efter det bästa erbjudandet, dvs den som erbjuder produkterna till det lägsta priset. Eftersom han har INT 13 så inser han att böcker går väldigt bra att köpa över nätet om det visar sig att priserna är lägre där.

Om han hade haft INT 1 däremot, så hade han kanske gått in på SF-bokhandeln och betalat mer för exakt samma produkt.

Vad tror du?

G

Guest

Guest
Re: Sigh.

En gång räcker väl, men tack för dina synpunkter.

G

Guest

Guest
Re: Äventyr [OT]

Det är sant att rollspel, liksom alla andra hobbys, konkurrerar med andra hobbys och intressen.

Men det gör dem i butiker också.

Big Marco

Läskig

sen 25% moms

Om jag skall nitpicka så är böcker bara belagda med 6% moms.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Det är inte det som är problemet. Problemet, som många flera gånger påpekat, är att folk i allmänhet har ingen koll på vad rollspel är för något och än mindre intresserade av att få tag på något som har med rollspel att göra. Speciellt inte om enda stället man kan se det är på internet och då om man söker aktivt efter det.

Datorspel görs reklam om i tidningar och på TV. Tidningar och TV har speciella avdelningar för det där de skriver om det. Rollspel finns inte alls. Det är en ickeexisterande hobby och så länge inte folk vet var det är och kan upptäcka det kan vi glömma att Kalle kommer handla det framför datorspel eller en fotboll.
Andra stora hobbys, till exempel fotboll, tja, det får sin andel reklam det med.

Hobbys konkurreras ut precis som allt annat och finns det ingenstans att upptäcka en hobby så kommer hobbyn dö ut.

Basenanji

Postd20modernist
SF-bokhandeln behövs

Det här blir ett svar på Risings inlägg men vänder sig i första hand till Caligula.

Jag ber om ert tålamod om jag skriver självklarheter som alla andra sagt tusen ggr förut... :gremblush:
---
Och visst, på sätt och vis så kan ju nätbutikerna bidra med denna konkurrens - om SF-bokhandeln tar ut hänsynslösa överpriser (jag vet att du anser det i vissa fall, men jag låter det ändå vara osagt) så skall det förstås straffa sig.
Det här tycker jag känns tokigt. Visst man kan få saker billigare genom att handla via internet, men då går man ju också miste om tex ett personligt bemötande i butiken.
Dessutom kan SF-bokhandeln, genom sin blotta existens, garantera ett stort utbud av olika produkter som en annan rollspelsbutik kanske inte kan. Jag kan säkert räkna upp fler fördelar med SF-bokhandeln (eller andra fysiska butiker med levande människor bakom disken) men jag ids inte just nu.

Men ok, då får man betala mer. Jag vill peka på att man betalar för vissa andra värden som nog betyder mer än man först tror. Men å andra sidan är jag en godhjärtad naiv idiot som tror att det överskott SF-bokhandeln tar ut ändå är rätt litet jämfört med andra företag. Alltså känner inte jag mig så skinnad av SF-bokhandeln.

Man kan också invända att tex personlig service, ja det är det dåligt av på SF-bokhandeln. Men isåfall borde vi diskutera varför inte SF-bokhandeln kan var mer trevliga/tillmötesgående/spontana/vakna/kunniga/etc
Och det var ju inte Caligulas främsta argument mot att handla där eller hur?

Alltså tycker jag att man visst ska handla i SF-bokhandeln av ren princip. För att stödja sina rollspelsleverantörer, för att se till att vi får en bred marknad, för att se till att vi får roliagre produkter på hyllorna och framför allt, för att vi ska ha en butik att gå till.
Men det kostar stålar. Våra.

Frågan Caligula (och personer som delar hans åsikt) borde ställa sig är (tycker jag)
Vad vinner man egentligen på att köpa billigare rollspelsprodukter på nätet?

För säkerhets skull:
Jag menar inte på något sätt att det är fel att inte handla på SF-bokhandeln. Inte heller tycker jag att det är dåligt att leta efter det bästa priset på en vara. Det tycker jag låter förnuftigt.
Men ibland är inte verkligheten så enkel som den tycks se ut vid första anblicken. Att vara sparsam är förvisso en dygd ibland, men knappast alltid.

/Basenanji

G

Guest

Guest

Tull betalar man ingenting, för både Amazon och Nobleknight skriver ner värdet på paketet så man slipper det.

Frakt är inte det minsta dyrt. Jag väljer alltid vanlig US shipping och det kostar knappt en hundring.

Betalar du svensk moms när du beställer från utlandet?

Då förstår jag att du är sur...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rollspelsbutiker

Men INTE om dem tar ut överpriser. SF-bokhandeln har idag i stort sett monopol på rollspel som butik, och detta leder till dem höga priserna.
SF-bokhandeln tar knappast ut några överpriser. De var i alla fall billigare än de andra butikerna i Stockholm som sålde rollspel, medan det fortfarande fanns andra butiker i Stockholm som sålde rollspel. EB Games slutade ju med rollspel - kanske för att alla köpte sina rollspel på nätet istället?

/tobias

Krille

Super Moderator
Re: Lite rollspel

"Nu känner jag inte Kalle, men jag tror han kommer vilja ha det spel som passar hans tycke&smak bäst. Förhoppningsvis D&D Forgotten Realms."

Hallå! Vi rollspelar. Du känner inte Kalle, du är Kalle.

I ett scenario så har du en Amazon full med World of Warcraft som du vet nåt om, PHB&DMG som du inte vet nåt om men får 20% om du köper båda och de har tuffa framsidor men de behöver extra grejor som inte finns på Amazon, Jade Empire som du har läst om i PC Gamer, filmen som alla pratade om för två år sedan, och boken som filmen bygger på.

I ett annat scenario har du en trevlig kille som har förklarat vad det är, och han har hjälpt dig att plocka ihop vad du behöver, och du har fått bläddra i böckerna och sett en massa nästan nakna tuttar och stora svärd, och han ger dig en extra bok på köpet om du slår till nu.

Ett: I vilket scenario är sannolikheten för ett köp störst?

Två: I scenario två, går du verkligen hem och kollar bättre priser och missar det här erbjudandet som killen i butiken har erbjudit dig?

Tre: I vilket fall är sannolikheten störst för att hobbyn och därmed företagens potentiella kundkrets har ökat med ett?

G

Guest

Guest
Re: Rollspelsbutiker

Exakt.

Och folk kommer fortsätta handla över nätet så länge det är markant billigare där.

Marcus J

Hero

Nu fick jag lite för mycket bilder i mitt huvud.

Inte illa ment men medelåldern på Lunar är runt 18-19.

Om det är du på din avatarbild så fick jag associoner som jag inte ville ha. Tack.

Som varandes tonåring idag (och som alla vet så är jdet tonåringar som bestämmer vad som är inne) så kan jag säga att det inte är särskilt hippt. Fast det har inte direkt nördstatus heller. I min klass (andra året på teknikprogrammet (m.a.o. 17-18 åringar)) så är det jag som är rollspelare, jag får väl betrakta mig som lite nördig (hell, the glasses says it all). Vad jag vet så är det två andra som lirar rollspel i klassen (annan grupp), de är ganska så poppis. Så inte direkt nördvarning men inte hippt.

Vilket var bilden som jag fick av dig(den trevliga delen iallafall)

/Marcus hoppas att han har fel.