Nekromanti Om äventyr och spel i butiker

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Peelin’ off the leeches.

”Om jag skall nitpicka så är böcker bara belagda med 6% moms.”

Jag vet att det gäller inom Sverige, men jag hade fått för mig att det inte gällde när man importerade. Men det var väldigt länge sen jag beställde böcker från utlandet, så jag litar på att du har bättre koll. Samtliga mina tidigare poänger (med modifieringen av 25% till 6%) gäller dock fortfarande. It’s just not as painfully obvious (i och med att 242,50×1,25 blir >298).

G

Guest

Guest
Re: SF-bokhandeln behövs

För mig är böcker en produkt där service inte är så avgörande.

För mig är priset avgörande. Jag vill helt enkelt kunna få ut så många produkter som möjligt med den budget jag har för rollspelsinköp. Istället för 3 böcker hos SF, kanske jag kan få ut 5 eller 6 böcker från en nätbutik.

Precis samma logik som när jag ska köpa en flygresa till San Fransisco, eller tågbiljett till Töreboda.

Vad exakt är det för service hos en bokhandel som motiverar ett markant högre pris? Jag kan inte se det.

G

Guest

Guest
Re: Äventyr [OT]

Jaså du?

Själv tycker jag det är "hippt" att vara "nörd". Jag gillar dem som är sig själva och sticker ut från mängden. Men det var kul att höra att ni var några stycken i din klass som spelade rollspel ändå!

Förresten har jag provat Spray Date, men Lunarstorm gav bättre utdelning...

G

Guest

Guest
Re: Lite rollspel

Amazon har massor, massor med D&D grejer. Du kan t.o.m. beställa Necromancer och Goodman Games prylar därifrån, så ditt scenario faller tyvärr ihop.

Om jag var Kalle skulle jag köpa D&D på Amazon eller Nobleknight om dem var billigast.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Tull betalar man ingenting, för både Amazon och Nobleknight skriver ner värdet på paketet så man slipper det.”

I Amazons fall så varierar det. Ibland gör de så, ibland inte. In any event, I’m pretty sure it’s illegal, så det känns som ett ganska fånigt argument. Det är ännu billigare att ladda ner hela rollspelen direkt.

”Frakt är inte det minsta dyrt. Jag väljer alltid vanlig US shipping och det kostar knappt en hundring.”

242,50+100 blir >298. Jag tänker fortsätta använda mitt eget räkneexempel eftersom det är det enda konkreta som tagits upp so far. Kom gärna med egna istället för att mumla om odefinierade försändelser och oredovisade jämförelser – dylikt är tämligen ointressant.

”Betalar du svensk moms när du beställer från utlandet?”

Det är vad man gör när man beställer från USA, IIRC. Läget inom EU är naturligtvis annorlunda, men nu var det ju inte det du pratat om. I vilket fall så beställer jag ju inte från USA – jag köper mina rollspel på SF-bokhandeln, eftersom jag anser att åtminstone en rollspelsbutik bör få finnas kvar i den här stan. Om det enligt din uppfattning innebär att jag har INT 1 så väljer jag att avsluta mitt deltagande i diskussionen med omedelbar verkan, eftersom forumsreglerna inte tillåter mig att skriva uppriktiga svar på dylikt trams.

G

Guest

Guest

Men alltså, jag tror att folk "i allmänhet" mycket väl vet vad rollspel är. Det är mitt intryck. Både nyfikenheten och välviljan till rollspel verkar större än någonsin tidigare.

Sen ska du inte se dataspel som ett hot allena. Spel som "Neverwinter Nights", "Baldurs Gate" och "Icewind Dale" har gjort massor för att återuppväcka intresset för D&D, precis som filmen Lord of the Rings förstås.

Jag förstår inte er hopplösa miserabla syn på framtiden för rollspel! Branschen är större och får mer utrymme i media än någonsin tidigare. Det skrivs böcker som hamnar på NY Times bestsellerlista, marknaden florerar med nya spel och produkter, det görs dataspel och filmer, tidningar skriver om hobbyn och TV gör inslag. Sverok är en av Sveriges största föreningar och Internet kryllar av sajter branschen till ära.

Och ändå verkar Martin Ackerfors i Norrköping tycka att rollspelen är nära att försvinna...

Jag hajar inte det.

G

Guest

Guest

Jag har aldrig betalat tull för försändelser från Amazon och Nobleknight. Jag har köpt av dem under flera år och en massa försändelser.

Man betalar aldrig svensk moms vid köp från USA.

Du fick ett konkret räkneexempel av mig tidigare.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: SF-bokhandeln behövs

”Vad exakt är det för service hos en bokhandel som motiverar ett markant högre pris? Jag kan inte se det.”

Nej, vi märker det. Faktum är att det är smärtsamt uppenbart. Jag tycker att Krille framförde många bra poänger längre ner i tråden, men du valde uppenbarligen att läsa hans inlägg lika noggrant som du läste mina. Det är förmodligen därför du fortsätter tjata om markant högre priser utan att våga komma med ett enda konkret exempel.

Marcus J

Hero

Nörd i betydelsen inte 'inne i svängen', m.a.o. att jag brukar tillbringa mina fredag kvällar med ett gäng andra killar, utan sprit och med en massa böcker.

Här nere så är det inte den mest normala sysselsättningen.

/Marcus

Terrasol

Veteran
6%

"Då skall vi se. Eberron Campaign Setting (väldigt medvetet val av exempel) kostar 298 svenska kronor på SF-bokhandeln. Beställer man den istället från Noble Knight så kostar den $31.95, vilket enligt dagens växelkurs blir knappt 242,50. Till det skall då läggas frakt (dyrt), tull (dyrt) och sen 25% moms ovanpå hela kalaset. Och det skulle alltså vara dubbelt så dyrt på SF-bokhandeln, säger du."

Är det inte 6% moms på böcker?

// Terrasol

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Man betalar aldrig svensk moms vid köp från USA.”

Du och Skatteverket har uppenbarligen olika åsikter i den här frågan. Jag vet ju vem jag litar på.

”Du fick ett konkret räkneexempel av mig tidigare.”

Heh, nej, det fick jag inte. Du nämnde bara ett gäng siffror, men inga konkreta specifika priser eller produkter. Det blir alltså omöjligt att kolla upp om det du säger faktiskt stämmer. Ungefär som om jag skulle säga att jag nyligen köpte spel på SF-bokhandeln för 279 spänn som jag omöjligen skulle kunna ha importerat från USA. Det säger liksom inte särskilt mycket matnyttigt.

G

Guest

Guest

Äh, skit i vad andra tycker.

Medans du utvecklar ditt intellekt och fantasi, super dem ihjäl de få hjärnceller dem antagligen har kvar.

Och spånken kan du alltid upptäcka senare!

Har ni någon bra spelgrup där nere då?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Postorder? (ur spår)

Postorder är ett utomordentligt tråkigt sett att handla på. Jag har aldrig förstått mig på det, mer än att det är riktiga dönickar ute på gärsgårn som inte har annat att göra på dagarna...

Eh? Nästan hela den här tråden handlar ju om postorderköp kontra butiksköp...

Dewil

G

Guest

Guest

Har skatteverket sagt till dig att du måste betala svensk moms vid köp från USA?

Är du medveten om att moms är en svensk omsättningsskatt?

Big Marco

Läskig

Göteborg?

Var ligger det?

I Sverige.

Det är fö hemmet för en nästan 30-årigt rollspelskonvent.

Ost

Warrior
Moms

Svensk moms (skall) betalas på alla produkter som importeras om de är inköpta utanför EU. Inom EU gäller (vanligtvis? alltid?) momssatsen i landet du köpte produkten. Att man förvånansvärt ofta slipper detta på mindre inköp från ex. Amazon beror på fusk eller lata tullare, inget annat.

Edit: Språk

Selly

Level 5 Laser Lotus
Quotations.

www.skatteverket.se said:
Import
Om du köper varor från ett land utanför EG räknas det som import. Då ska du betala införselmoms på varan till Tullverket i samband med importen.
’Nuff said.

Krille

Super Moderator
Hur man konkurrerar ut sig själv

"Och folk kommer fortsätta handla över nätet så länge det är markant billigare där."

Och eftersom det verkar menligt på hobbyns återväxt så minskar kundkretsen, vilket minskar rollspelsföretagens marknad, vilket tvingar dem att göra färre spel, vilket inverkar menligt på kundkretsen, vilket minskar rollspelsföretagens marknad, vilket tvingar dem att göra färre spel, vilket... ad nauseam.

Lektion 1: Hur en hobby konkurrerar ut sig själv, i tre enkla upprepande steg. Och ja, det har hänt förut, med till exempel plastmodellhobbyn, radioflyghobbyn, modelljärnvägshobbyn etc. Det håller på att hända med rollspelshobbyn. Och till slut kan folk inte handla rollspel över nätet längre, eftersom det inte finns några spel att köpa.

Järnringens förhandsbeställningar innan de går i tryck, delvis för att finansiera trycket, är ett symptom på det. Krigsspelshobbyn (ni vet, pappbrickor på hexagonkartor) är nästan död, men håller sig kvar med sista självande andetag endast genom förhandsbeställningar.

Big Marco

Läskig
Re: Rollspelsbutiker

Och folk kommer fortsätta handla över nätet så länge det är markant billigare där.

Missar du poängen med flit? Om inte kommer här ett förtydligande - poängen är att om ett tag så finns det inga produkter att köpa på nätet eftersom det är för få, totalt, som överhuvudtaget köper rollspel. Fattar du nu?