Nekromanti Om äventyr och spel i butiker

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Äventyr [OT]

"Men alltså, jag tror att folk "i allmänhet" mycket väl vet vad rollspel är. Det är mitt intryck. Både nyfikenheten och välviljan till rollspel verkar större än någonsin tidigare."

När Martin Ackerfors i Norrköping berättar att han spelar rollspel frågar 9 av 10 vad rollspel är. De är inte fientligt inställda, det var på modet på nittiotalet. De bara inte vet vad sjutton det är Martin Ackerfors i Norrköping sysslar med.
Martin Ackerfors i Norrköping är därmed ett reklamplank när han förklarar vad det är.

"Sen ska du inte se dataspel som ett hot allena. Spel som "Neverwinter Nights", "Baldurs Gate" och "Icewind Dale" har gjort massor för att återuppväcka intresset för D&D, precis som filmen Lord of the Rings förstås."

Martin Ackerfors i Norrköping har erfarit att datorspelen inte är ett komplement till rollspel utan ett substitut. Martin Ackerfors i Norrköping har både kamrater som slutat med rollspel till förmån för datorspel, och yngre förmågor som helt struntat i rollspel eftersom datorspel finns.

"Jag förstår inte er hopplösa miserabla syn på framtiden för rollspel! Branschen är större och får mer utrymme i media än någonsin tidigare."

Umm, nej. Branschen har fler aktörer men är betydligt mindre än på "glada 80-talet". Och mer utrymme i media än vad det fick under 90-talet går inte, fast det var främst negativ publicitet.

"Det skrivs böcker som hamnar på NY Times bestsellerlista, marknaden florerar med nya spel och produkter, det görs dataspel och filmer, tidningar skriver om hobbyn och TV gör inslag. Sverok är en av Sveriges största föreningar och Internet kryllar av sajter branschen till ära."

Och ändå lägger EBGames ner sin rollspelsförsäljning och butikerna blir allt glesare. Jag hajar inte det.

"Och ändå verkar Martin Ackerfors i Norrköping tycka att rollspelen är nära att försvinna.."

Martin Ackerfors i Norrköping ser på lång sikt. Martin Ackerfors i Norrköping vet att det är många som lägger av med rollspel när studier tar vid och spelgruppen sprids för vinden, Martin Ackerfors i Norrköping själv är redan på god väg att sluta spela även om intresset fortfarande finns. Martin Ackerfors i Norrköping har, som sagt, sett hur rollspelen konkureras ut av andra större hobbys. En del få rävar hänger kvar, men de flesta skapar och diskuterar mer rollspel än vad de spelar. Kalle, 13, får inte reda på att rollspel existerar (Sverok sysslar även med datorspel, kortspel och figurspel vilket har gjort dem till ett stort förbund) och hobbyn kommer dö ut utan tillväxt. Det är så, om det inte kommer något nytt folk så kommer hobbyn dö när gamlingarna trillar av pinn.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Detta kunde ha varit ett modererande inlägg …

Jag önskar att jag vore moderator på detta forum.

Då skulle ge dig en tillsägelse för den otrevliga, dryga och översittande ton som genomsyrat dina inlägg i denna tråd från allra första början.

Tyvärr är jag inte det.

Därför gör jag inte det.

Och till (så gott som) alla deltagare i tråden: Ni behöver inte rabbla era argument om och om och om igen. Ingen kommer att byta åsikt bara för att ni upprepar er.

Det känns som om denna tråd nått vägs ände och jag uppmanar alla att (om ni inte har helt nya argument) låta den somna in och självdö.

Om den fortsätter som den gör … tja, jag förutspår otrevligheter och gräl.

Krille

Super Moderator
Re: Lite rollspel

"Amazon har massor, massor med D&D grejer."

Men har de grejen som du måste ha för att spela? Tärningarna?

"Om jag var Kalle skulle jag köpa D&D på Amazon eller Nobleknight om dem var billigast."

Butikskillen: "Åkej, du får en DMG och en PHB för normalpris, men du får också den här exklusiva tärningspåsen med en komplett tärningsuppsättning och det här äventyret alldeles gratis."

Går du verkligen hem och kollar priset på Amazon (glöm inte att du inte har några skill ranks i Games: Role Playing, så du har ingen aning om att Nobleknight ens finns), medveten om att det här erbjudandet är förlorat om du går ut genom dörren, och medveten om att att du kan börja läsa redan på spårvagnen på väg hem men att du får vänta mellan 4 och 20 vardagar på beställningen från Amazon?

Eller rollspelar du bara dåligt?

Big Marco

Läskig

Men alltså, jag tror att folk "i allmänhet" mycket väl vet vad rollspel är. Det är mitt intryck. Både nyfikenheten och välviljan till rollspel verkar större än någonsin tidigare.

Tro på - jag vet att det inte är så. För om det vore så skulle jag fortfarande sälja rollspel som heltidssyssla och ha ett bra uppehälle av det. Försäljningssiffrorna är idag en knapp tiondel av vad de var för 20 år sedan. Det är fakta i målet. Tre saker dödade rollspelen i Sverige;

* Kult - för extremt när det kom (dödade butiksförsäljningen)
* Magic The Gathering (stal tiden)
* TV/Dataspel (stal tiden)

Under mitten och slutet av 90-talet gick massor av rollspelsproducenter i konkurs, både här och i utlandet, av dessa skäl. Upplagorna på spelen är idag fjuttiga i jämförelse och det är i det närmaste omöjligt att leva ett drägligt liv på att göra rollspel - även om man har ett brett och bästsäljande rollspel i sortimentet.

Jag har varit aktiv i Neogames sedan 1993 och gick över till att göra dataspel i slutet av 90-talet. Under den tiden, och även nu, är jag "med" i branschen och samtalar med de olika intressenterna som finns kvar. Så ligger landet för alla. Det finns ingen i Sverige idag som lever ett drägligt på att göra rollspel. Ingen. Ingen från Riotminds, ingen från Neogames, ingen från Järnringen, ingen från Rävsvans, ingen. Punkt.

G

Guest

Guest

Är det värt att besöka med tanke på den långa resan?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Lite rollspel

Det kan också vara värt att tänka på att som nybörjare tänker Kalle antagligen inte köpa upp hela WotC:s sortiment. Antagligen klarar han sig rätt bra med bara ett fåtal böcker som egentligen inte blir så mycket dyrare att köpa ens på Sf-bokhandeln.

Marcus J

Hero
Re: Äventyr [Verkligt OT]

Som mitt sista inlägg i denna deltråd:

Jodå, fast vi kommer nog splittras snart. De flesta är två år äldre än mig och har därmed gått ut gymnasiet förra året, de flesta håller på att läsa upp betyg på komvux för att sen plugga vidare, så nästa år kan jag bli lite ensam :gremfrown:

Sen efter det så planerar jag att lämna hålan efter mig och flytta till lämplig studieort, dvs. någonstans där jag kommer in. Chalmers hägrar men det är den här lilla saken som kallas betyg, tror dock att jag har ganska stor chans.

Fast nu har jag nog svamlat tillräckligt.

Saken är inte så mycket vad andra tycker, utan vilka andra man känner, att omgås med samma personer varje fredag ger inte precis större social cirklar.

/Marcus har svamlat tillräckligt, har dessutom kemi till imorgon.

G

Guest

Guest
Re: Rollspelsbutiker

Jag har följt ert resonemang, men jag håller inte med.

I USA finns både butiker med rollspel, och en florerande näthandel. Jag tror att det går att ha både och.

Sverige är ju en väldigt liten marknad, men några butiker ska säkert kunna ha rollspel som ett kompliment till ett övrigt sortiment (som SF har). Men jag tycker priserna är för höga som det är, och det verkar även ni andra hålla med om.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: SF-bokhandeln behövs

"För mig är priset avgörande."

Och du ratade D&Ds SRD?
Jag hajar inte.

G

Guest

Guest
Re: Hur man konkurrerar ut sig själv

För det första, jag kan inte se den negativa trenden. Det är en fruktansvärt negativ och dyster bild du målar upp av en levande rollspelshobby...

Rollspelen säljer bra och det finns i USA massor med butiker som har rollspel i sitt sortiment. Jag tror att näthandeln är ett bra kompliment för oss som bor i andra länder. USA är den helt avgörande platsen för rollspel idag på global nivå. Näthandeln möjliggör D&D som ett globalt rollspel.

Jag spelar strategispel också, och dem kunde helt enkelt inte göra sig i butik. Där har näthandeln tvärtom räddat hobbyn. Du har t.ex. Decision Games (www.decisiongames.com) och GMT Games (www.gmtgames.com) som gör förstklassig brädspel. dem skulle aldrig klara sig i en butikshylla.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nu låser jag den här tråden

Nu låser jag den här. Vi kommer ingen vart och allting tjatas om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om igen.

Puss och godnatt

Krille

Super Moderator
Då även på andra sidan pölen

"I USA finns både butiker med rollspel, och en florerande näthandel."

Även i USA så var rollspelsmarknaden tio gånger högre på åttitalet än vad den är idag. Även i USA så är företagen oerhört mycket mindre idag än vad de var då. Att det finns butiker idag och en florerande näthandel säger ingenting: på åttitalet var butikerna minst en magnitud fler, och istället för en florerande näthandel så hade man en florerande postorderhandel.