Re: Så vad gissar vi på för nya trender?
Oj vad svårt att förutsäga. Men om vi försöker oss på en analys(en patetisk kort sådan):
Det hela började med strategegiska krigrspel som i sin tur utveckaldes till "Old School" A La Värdshus och Grottor. Här var det naturligt med fokus på strategi tack vare att stilen utvecklats ifrån strategispelen.
Vidare från OldSchool kom "Ångest" trenden iform av Vampire och CoC. Här går man ifrån strategi och upptäcker en ny "trigger: Gestaltning/känslor.
Nästa trend som kommer är friformen. När ma tröttnat på Ångest och skräck så bevarar man dock det som utvecklats nämligen gestaltning och tar det till sin spets. Systemen försvinner och likaså strategimomenten.
D20 hittar hyllan och helt plötsligt fylls marknaden av ett strategiskt system som en direkt motpol till friformen.
När D20 boomen lagt sig och vi producerat en ny "gigant" i branschen börjar Indie dyka upp lite smått med egna ideér och teorier som skiljer sig markant ifrån D20 folosofi. Trenden går från strategi till spelarinflytande och konfliktmekanismer.
Så om vi sammanfattar:
Old school (Strategi) ----> Ångest (Gestaltning) -----> Friform (Ännu Mer Gestaltning)----> D20 (Strategi igen) ----> Indie (Spelarinflytande) -----> ????
Det mönstret som jag kan se ät att trenden hela tiden går åt det som fattades i trenden innan.
Old School saknade Gestaltning. Friform saknade strategi. D20 saknade spelarinflytande. Indie saknar? Immersionism säger jag. Jag tror att nästa trend kommer i alla fall att toucha immersionism och vara knuten till gestaltning (igen). Jag tror att vi kommer att få se många förslag och Tekniker framöver för att "Utveckla" spelarnas inlevelse.Det kommer att börja i USA som vanligt, ungefär ett och ett halvt år efter D&D 4ed har släppts utav rebeliska studeneter i 20-30års åldern
Jag skulle kunna tänka mig att det dyker upp system som intruduserar rörelse och kroppsliga övningar i systemet.
Men detta är bara Teorier. Jag är helt hundra på att flertalet av forumiter inte alls håller med mig och sågar min teori längs med knäna. Men om du frågar mig vad jag tror så är det så här.
//Flurtis, trött och ursäktar korrekturen