Nekromanti Om aktiviteten minskat på Rollspel.nu

thark

Hero
Re: Om mobbing ...

Du pratar om "konstant småmobbing".

Jag kan inte påminna mig om att ha sett användaren ifråga nämnas på forumet alls annat än i direkt anknytning till trådar hon själv har postat i—såsom denna—och då oftast kommit in svingande i alla riktningar med vilt slungade anklagelser.

Så snart någon understår sig att säga emot eller ge svar på tal så påstås det vara mobbing och personangrepp.

Snälla. Jag blir så trött—av att förväntas sitta snällt stilla under bajsduschen och låta den fortsätta regna ner eftersom jag kommer bli utpekad som taskig översittare om jag skulle understå mig att kliva ut (vilket jag av denna anledning hittills låtit bli att göra—jag föredrar att hålla en lågmäld ton på forumet men någonstans blir måttet rågat och kamelryggen knäckt).

Nightowl

Champion
Re: En neurotiker uttalar sig om neurotiker

Till hennes försvar vill jag påpeka att det knappast handlade om just ordet »pajsare« utan om själva handlingen att som moderator kommentera användare på #rpgonline.
Vilket ändå måste relateras till vad moderatorn faktiskt sade. Vilket inte var något värre än en uppgiven axelryckning. Vilket Tibbelin har refererat till att bli "hånad", och gjort henne så upprörd att hon helt förlorat tron på om inte mänskligheten så i alla fall rollspelssverige.

I rest my case.

Erik

Krille

Super Moderator
Re: En neurotiker uttalar sig om neurotiker

Dessutom var det faktiskt två personer som kallades för "pajsare". En av dem tog det också som en axelryckning.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Nu blir jag förvirrad

Herr Nils said:
Anser tf forumredaktör att dessa två entiteter (rollspel.nu och #rpgonline) hör ihop? Jag har alltid trott att de var två skilda ting och att rollspel.nu inte utövade någon jurisdiktion över #rpgonline eller tvär om.
Nej, nej. Du tror helt rätt. Jag ville bara förtydliga att det inte var själva ordet »pajsare« som Tibbelin vände sig emot (det är i alla fall så jag har uppfattat saken).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag tycker såhär:

När forumets moderatorer inte är på rollspel.nu är de givetvis privatpersoner och fullt fria att göra vafan de vill. På samma sätt som svenska utrikesministrar borde få göra lite vad de vill på sin fritid.

Däremot kan man tycka att det är lite kass stil av svenska utrikesministrar att ha aktieportföljer med Bofors i, och man kan tycka att det drar ner det förtroendet man eventuellt hade för svenska utrikesministrar om man upptäcker att så är fallet. På samma sätt kan man tycka att det är lite dålig stil av de som ändå givits rollspel.nu's förtroende att vara fina, raka, rättvisa och bra hedersknyfflar att snacka bajs bakom folks rygg.- Det kanske inte är regelbrott eller så, men det vittnar om lite halvdåligt omdöme och bör vägas in när man nästa gång ska bestämma sig för vilka personer som borde uppbära förtroendena.

krank

Re: Låt den som är utan skuld kasta första stenen.

Det enda som är viktigt är hur bra de sköter sin syssla, likaså med din exempel minister.
Alltså... Problemet är ju att om jag inte vet att utrikesministern äger aktier i bofors, så kan jag inte bedöma vilken grund han egentligen har för sina beslut. Det är oerhört svårt att bedöma en utrikesministers agerande i det korta perspektivet, varför man istället för att utöva konsekvensmoral bör övergå till en god portion intentionsmoral.

Är ett beslut lika bra oavsett vilka grunder det vilar på? Jag tycker inte riktigt det.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag undrar lite över vad sajten har störtst problem med. Är det enstaka, besvärliga användare och folk som blir upprörda och överreagerar eller är det moderatorer som utnyttjar sin maktställning på ett oschysst sätt? Börjar man prata om regler som är till för att begränsa moderatorerna så utgår man ju i någon mån ifrån att det är de och deras agerande som är det stora problemet. Jag är verkligen inte opartisk i den här frågan, men tycker ändå att det är sakerna som kan vara värda att fundera över.

krank

Jag undrar lite över vad sajten har störtst problem med. Är det enstaka, besvärliga användare och folk som blir upprörda och överreagerar eller är det moderatorer som utnyttjar sin maktställning på ett oschysst sätt? Börjar man prata om regler som är till för att begränsa moderatorerna så utgår man ju i någon mån ifrån att det är de och deras agerande som är det stora problemet. Jag är verkligen inte opartisk i den här frågan, men tycker ändå att det är sakerna som kan vara värda att fundera över.
Jag vill på intet sätt mena att det största problemet ligger hos moderatorerna. Faktum är att jag egentligen inte tycker att det finns några stora problem på det här forumet alls. Däremot ser jag ett par mindre lyckade handlingar, som jag vänder mig emot. Men jag ser inte att forumet som sådant skulle ha stora problem. Fast å andra sidan har jag inga problem med folk som är osams heller - det finns inget som tvingar mig att läsa trådar eller inlägg jag inte vill läsa.

Det behövs tydliga, klara regler för båda moderatorernas och medlemmarnas agerande. Jämför med polisen - det behövs regler för polisens agerande, trots att polisen egentligen inte är ett lika stort problem som, säg, sveriges samlade skattefuskare eller våra våldtäktsmän. Polisen är ett mindre problem, men likförbaskat behövs det regler.

Å andra sidan har jag ju en alldeles grönjävulskt idealistisk världsbild där "demokrati är bra" inte bara är en floskel. Som en kamrats befölhavare i det militära en gång sade: "Demokrati ska försvaras, inte utövas..."

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

och genom att de misskötte sig på ett annat forum så skapade de en helvetisk debatt indirekt här. Eller har du missat den? Alltså kan man väga in vad som skedde utanför. Så ja jag tycker de har ett ansvar för vad de gör utanför, iaf om det riskerar att påverkar rollspel.nu vilket det nu gjorde.

Klart att det är moderatorerna som skall begränsas det är ju de som har all makt. Begränsar vi vad moderatorerna kan göra så bestämmer vi också inderekt vad deltagarna kan göra och "bli utsatta för" i olika lägen.

Väldigt ofta tycker jag att det är moderatorerna som är ett problem, då det lägger sig i en fråga allt för tidigt. Eller på fel sätt. Men även jag är partisk här eftersom det är en åsikt.
Sen kan jag väl respektera moderatorn för att den har goda intentioner i sitt agerande(oftast).

. Fast å andra sidan har jag inga problem med folk som är osams heller - det finns inget som tvingar mig att läsa trådar eller inlägg jag inte vill läsa.
Så himla rätt sagt! Låt folk hantera situationen som vuxna människor. Och tråden om att politik inte ska diskturas är ju bara löjlig. Hur svårt är det att låta b li att läsa en tråd som man inte är intresserad av.
Politik finns i allt och speciellt i rollspel som faktiskt ska vara någon form av verklighets emulering.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Om det här med rättssäkerhet…

”Klart att det är moderatorerna som skall begränsas det är ju de som har all makt.”

Fast reglerna är ju inte till för att skydda de Stackars Små Användarna™ mot den Stora Stygga Moderatorkåren™. I största allmänhet så verkar det ganska dumt att sitta och skrika och gapa om rättssäkerhet och annat bjäfs, eftersom dylika begrepp överhuvudtaget inte hör hemma i diskussionen. Ute i den hårda verkligheten så är rättssäkerhet en nödvändighet, eftersom man där kan bli tilldömd straff som skulle kunna ödelägga ens liv. Men dels är det här forumet inte ett samhälle som man har någon sorts medborgerlig rättighet att vistas i, dels är den värsta tänkbara bestraffningen man kan råka ut för att åka ut härifrån.

Om vi säger såhär: Hur skulle du reagera om någon kom hem till dig och började gorma om rättssäkerhet, demokrati, och hur din makt som lägenhetsinnehavare (eller villaägare, eller vadän, beroende på hur du nu bor) måste begränsas, så att du inte skulle kunna bestämma över din bostad? Jo, du skulle naturligtvis hiva ut fanskapet på arslet, ögonaböj.

För det är ju faktiskt så att om man har den minsta mängd folkvett och sunt förnuft i kroppen så går man inte hem till folk och börjar tjafsa och bråka med dem om deras bestämmanderätt över sina egna hem.

That is all.

Organ

Out of time, out of mind

Jag undrar lite över vad sajten har störtst problem med. Är det enstaka, besvärliga användare och folk som blir upprörda och överreagerar eller är det moderatorer som utnyttjar sin maktställning på ett oschysst sätt?
I den mån det nu kan kallas ett problem så är det utan tvekan de fåtal användare som uppvisar klart rättshaveristiska tendenser genom att likt förorättade sjuåringar upprepa samma argument gång på gång utan att förstå att de skjutits i sank för länge sedan.

Kan de inte bara snickra sig en Folke Pudaslåda istället som vanligt folk...

/Anders

Jag sa inte att man bör förbjuda några ord...

Men eftersom att du tydligen har så svårt att se att om man använder ett ord tusen gånger efter att någon har blivit förolämpad av detta så finns det en anledning till denna handling.
Men du nu ska jag be om ursäkt för att jag är så otroligt korkad och paranoid som tror något så hemst om någon!
Men fan nu var jag ju en sådan där idiot som stavade fel jag ska kallade det gräsröv... sen varje gång jag ser någon helst en person som stavar fel ska jag kalla honom gräsröv. Även bakom hans rygg... löjligt men vissa kan ta illa vid sig efter ett tag?!
Mobbing... jag mobbar inte, gör du?

edit: läs kranks inlägg säger vad jag menar mycket bättre.

Re: Om det här med rättssäkerhet…

Det här är inte hemma hos MIG. Det här är på ett forum där jag inte har någon rätt i grunden. Där några har all makt. Alltså varför skall jag begränsas i regler. De som skall begränsas är ju de som har någon möjlighet att påverka, de med makt. Alltså moderatorerna.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Det här är inte hemma hos MIG."

Däremot är det hemma hos mig och resten av redaktionen och vi har anställt vakter (moderatorerna) som ska hålla ordning när vi håller öppet hus. Det är då väldigt dumt att begränsa våra vakters befogenheter, även om det finns regler för dem med.

krank

Du anser alltså att bruket av ordet pajsare är olämpligt eller skadligt. Vilka fler ord vill ”frihetskämpen” och ”rättsförespråkaren” förbjuda?
Är Herr Nils överhuvudtaget bekant med mobbingens mekanismer? Har Herr Nils läst något i ämnet, eller varit med om saken själv? För det tycks mig, som om Herr Nils uppvisar en okarakteristisk ovilja att se hur saker och ting funkar.

Ett inte särdeles fiktivt exempel: Ordet "urk" skulle väl ingen på allvar få för sig att förbjuda på någon svensk skola. Eller ja, ingen utom folkpartister, kanske. Låt oss säga att vi har en grabb vars skol"kamrater" efter att ha instruerats av lärare att man inte får kalla grabben "lill-Micke" istället börjar kalla honom "urk".

Det är fortfarande ingen, utom möjligen folkpartister, som vill förbjuda ordet "urk". Men likförbannat är det systematiska användandet av ordet uttryck för mobbing.

Förstår Herr Nils vad som menas? Det är inte de enskilda handlingarna, utan mönstret, som är problemet. Och vågar man inte gå ifrån denna strikta fokusering på enskilda ord eller handlingar så kommer man aldrig att lyckas hindra eller ens se någon mobbing, när sådan dyker upp. Mobbare är experter på att inom givna ramar förtrycka sina utvalda offer.

mmm

Men utan gränser för de som har makt så funkar ju inte ett samhälle... Det blir ju lite som den starkes rätt här annars. Utan gränser så kan ju en person göra vad som helst som står i dess makt. Så funkar det inte, och så funkar det inte nu heller. Moderatorerna har gränser, dom får inte banna folk hursomhelst dom får inte radera inlägg hursomhelst.
Det som behöver diskuteras vart deras gränser går.

Sedan de gränser/regler de får flyttas ju sedan ned på användar nivå,
Dvs Riktlinjerna för moderatorerna blir ju i praktiken regler för användarna, fast inte riktigt.