Nekromanti Om aktiviteten minskat på Rollspel.nu

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Om det här med rättssäkerhet…

För det är ju faktiskt så att om man har den minsta mängd folkvett och sunt förnuft i kroppen så går man inte hem till folk och börjar tjafsa och bråka med dem om deras bestämmanderätt över sina egna hem.
Intressant nog skulle man kunna föra över samma resonemang ut i verkligheten. Vaqddå rättsäkerhet? Det är ju överklassen som byggt det här samhället genom sin entreprenörsanda, det är väl klart att Sverige är "hemma hos dem". Gillar man inte det kan man flytta någon annanstans...

Kort sagt, jag går inte med på att internetforum skulle vara "Hemma hos" någon. Internetforum, publika sådana, är digitala mikrosamhällen - inte folks vardagsrum.

(För övrigt finns det väl ganska gott om inskränkningar i svea rikes lag angående vad man får och inte får göra i sitt eget hem?)

krank

Re: Jag är folkpartist!

Och du mobbar mig med dina gliringar! Nu springer jag hem till mamma! Ämlans översittare!
Och så brukar folk undra varför jag brukar säga mig ha ganska begränsad respekt för vissa på det här forumet...

Krille

Super Moderator
Partypartyparty!

Kort sagt, jag går inte med på att internetforum skulle vara "Hemma hos" någon. Internetforum, publika sådana, är digitala mikrosamhällen - inte folks vardagsrum.
Jag hade kunnat hålla med dig, om det inte var så att bandbredd, domänavgifter etc kostar, och du de facto inte behöver betala för infrastrukturen på rollspel.nu som du nyttjar, vare sig som skatt eller avgift.

Just nu är det här ett party i någons vardagsrum, och jag uppskattar inte att folk kommer hit och trashar festen, även om det är öppet hus.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Partypartyparty!

Det handlar inte om att trasha det handlar om att reglerna kan och bör inte gälla för de som ändå inte kan göra något.
Det är fullkomligt meningslöst att försöka sätta upp regler för någon utan makt.
Det man gör är att styra moderatorerna med regler, så att de med sin makt inom gränserna för reglerna kan styra användarna.

krank

Jag hade kunnat hålla med dig, om det inte var så att bandbredd, domänavgifter etc kostar, och du de facto inte behöver betala för infrastrukturen på rollspel.nu som du nyttjar, vare sig som skatt eller avgift.
Reklambanners är mig veterligen ett sätt att ta ut avgift. På den här festen får man nämligen bara gå om man iklär sig en overall klädd i reklam.

Krille

Super Moderator
Min poäng

Du får ha hur lite respekt du vill för liberaler, folkpartister, moderater och annat högerpack. Det är inte det som är poängen. Poängen är att du mobbar.

Sten och glashus å sånt.

Krille

Super Moderator

På den här festen får man nämligen bara gå om man iklär sig en overall klädd i reklam.
Det behöver du inte. Men det står Coca-cola på papptallriken och pappmuggen.

Krille

Super Moderator

Det handlar inte om att trasha det handlar om att reglerna kan och bör inte gälla för de som ändå inte kan göra något.
Det är fullkomligt meningslöst att försöka sätta upp regler för någon utan makt.
Du kan göra massor med saker. Du kan bland annat låta bli att hålla dig till ämnet, bråka, mobba, kapa trådar, göra folk ledsna, flejma och på andra sätt trasha partyt.

Vad reglerna gör är att de säger att du inte får göra sånt, för att vi gillar att ha ett otrashat party. De säger också vad som ska hända om du gör det ändå.

Det man gör är att styra moderatorerna med regler, så att de med sin makt inom gränserna för reglerna kan styra användarna.
Det har vi ett policy-dokument för, som styr upp relationen mellan de inhyrda vakterna och vardagsrummets ägare. Det är en helt annan uppsättning regler.

krank

Re: Min poäng

Du får ha hur lite respekt du vill för liberaler, folkpartister, moderater och annat högerpack.
Jag har ganska god respekt för en hel del moderator och annat högerpack. I den mån de kan argumentera för sin sak. Min spelledare för Vampire är till exempel helt klart höger åt liberalhållet, likförbannat är han nog den bäste SL jag haft och en mycket trevlig snubbe.

Den respekt jag talar om har snarare med individer än med grupper att göra. Jag respekterar definitivt en folkpartist som faktiskt kan argumentera för sin sak med annat än felaktig statistik eller känsloargument.

Om du på allvar menar dig ha blivit mobbad av mina kommentarer kring folkpartister, en grupp som i dagsläget försöker förbjuda det mesta inom skolan och därför fick agera lustifierande slagpåse i mitt inlägg, så ber jag givetvis om ursäkt och lovar att sluta och se upp i fortsättningen. Om du känner så är det bara att säga till.

(Annars borde det väl rimligen vara motsvarigheten till hets mot folkgrupp jag pysslar med, eftersom "folkpartist" mig veterligen inte syftar på någon speciell, medan "urk" i mitt exempel av alla inblandade associerades till min egen person, och "pajsare" av alla inblandade här associeras till Tibbelin).

krank

Det behöver du inte. Men det står Coca-cola på papptallriken och pappmuggen.
Och genom att utsättas för reklamen betalar jag, indirekt, för del av festen.

Du kan göra massor med saker. Du kan bland annat låta bli att hålla dig till ämnet, bråka, mobba, kapa trådar, göra folk ledsna, flejma och på andra sätt trasha partyt.
Vad är bråka? ha en åsikt som är obekväm?
Kapa trådar? Ja då ger man moderatorerna rätten att dela av trådar.
Göra folk ledsna? Men herre gud vuxna människor måste kunna ta att folk har egna åsikter även om de är obekväma, klarar de inte av det så ska dom väl inte diskutera ämnet i fråga.
Mobbing! Här kan man ge moderatorerna förutsättningar i de regler de har att agera.

Jag anser ju då att regler för användarna är meningslösa, det är bättre att styra de som man påverka att det inte blir offtopic mobbing etc.
Regler för användarna blir mest diskutionshämmande. Det borde räcka med att användarna har som regel använd sunt förnuft(det funkar på användare men det funkar inte på moderatorer med maktmedel), samt följ Svea rikes lag och de eventuella konventioner vi skrivit under.

Angående att man i tidigare tråd sagt att man inte vill ha regler för moderatorerna utan att de ska få gå på ryggmärgskänsla.(vilket blir helt fel)
Vi diskuterar skilda ämnen inser jag.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Moderatorregel ...

• Ingrip mot de som bryter mot forumets regler

Re: Moderatorregel ...

Den kräver förstås att forumet har en uppsättning regler så att användarna vet vad de har att förhålla sig till och så att moderatorerna vet när de ska ingripa.
När någon bryter mot svea lag och eller moderatorernas reglerade tillgång till makt ger dem rätt att agera(och då ska de alltid agera)

Det var en ganska simpel och självförklarande regel som du förslog. Innebär det att de kan välja vilka maktmedel som helst när någon bryter mot en regel? Beroende på om de gillar den eller inte så kan de banna eller bara ge en tillsägelse?

Jag vet att du inte menar det... men ändå

Organ

Out of time, out of mind

Och genom att utsättas för reklamen betalar jag, indirekt, för del av festen.
Och varför skulle du inte göra det? Du kan inte gå runt och försvänta dig att alla andra ska betala för dig. Det kostar att driva ett forum. Vilket skulle du föredra; att siten, som nu, finansieras av reklampengar och donationer, eller att alla registrerade användare varje månad får en faktura av Gardener?

/Anders

Re: Moderatorregel ...

Hmm jag har igentligen inte velat säga det rakt ut för det är inte samma sak.
Men i praktiken så blir regler för moderatorerna regler för användarna. För att dessa regler kommer att berätta för användaren vad han kan göra utan att riskera att få en reaktion från en moderator. Och det kommer också att innebära att man kommer ifrån vissa konspirationsteorier om att vissa behandlas olika pga av namn, starka åsikter etc. Som tex Troberg

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att poängtera

Jag tycker att Krille har en poäng. Du uppvisar på många sätt det jag förknippar med mobbare; du kallar ofta folks åsikter för dumma ("det dummaste jag läst"), du slänger in nedlåtande gliringar om att folk inte är kunniga nog att uttala sig ("har Herr Nils egentligen någon erfarenhet av mobbing"), eller bara enkla småstick som "högerpack".

Huruvida det står i din bok att detta sätt att bemöta människor är eller inte är mobbing, har jag ingen aning om, men det är i alla fall något jag förknippar med mobbing.

I många av de senaste inläggen jag läst, inleder du ofta med en sådan harang, troligen för att försöka förminska din debattmotståndares argument. Gud vet varför, eftersom du sedan lägger fram argument som skulle tas emot betydligt bättre om du inte började med motsvarigheten till "fy fan vad du är dum i huvet" allt som oftast.

Detta blir väldigt tvetydigt i och med att du samtidigt kämpar för att minska mobbing, och öka respekten för personer och deras känsloliv. Jag tror att dina argument skulle få mycket mer respekt och du skulle få gehör för det du säger, om du bara stod emot den där första reflexen.

Vänliga hälsningar

Magnus

faktura av Gardener för då blir det inte ett förtäckt delägt betal forum.
Eller ok jag tycker det är skönt att slippa få en faktura men ändå som Krank sa. Man betalar genom att delta.

Hmm slog mig, det ligger en Sverok banner här, Sverok är ju en öppen organisation. Sponsras Rollspel.nu av sverok? Antar att det bara är Gardener som kan svara på det?