Nekromanti Om aktiviteten minskat på Rollspel.nu

Flurtis

Hero
Trenddött. Hobbyn är väldigt "trend" död för tillfället. Indie med forge-teorierna är etablerade och har nått sin modetopp. D20 och Vampire är gammalt, likaså Ångest,skräck, friform och Vampire. Jag tycker vi befinner oss i en svacka där dom flesta av ovanstående ämnen har ältats färdigt. Forumiter har bestämt sig vad dom tycker om dom olika ämnena och står fast där. En ny trend skulle absolut sätta fart på forumet. Jag tror inte att antalet inloggade per dag är mindre idag än för nått år sedan.

D&D 4th Edition kommer förmodligen att dra fart på forumet vid releasen. Dessutom känns det som att en ny arvtagare (trend) till Indievågen bör komma snart.

//Flurtis

Johan K

Gammal & dryg
Re: Dantes användarstatistik ...

Ingen egentlig skillnad under knappt ett och ett halvt år alltså.
Well, det känns iaf bra att det inte allt för stror skillnad på det senaste 1½ året.
En annan fråga åxå, går det att se någon skillnad på aktivitet när det gäller fysiska använare & bootar ?

Feuflux

omjonasson.se
Jag tycker vi befinner oss i en svacka där dom flesta av ovanstående ämnen har ältats färdigt. Forumiter har bestämt sig vad dom tycker om dom olika ämnena och står fast där. En ny trend skulle absolut sätta fart på forumet. Jag tror inte att antalet inloggade per dag är mindre idag än för nått år sedan.

Det tror jag också. Inga egna teorier här inte. :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler
Så vad gissar vi på för nya trender?

Förrutom 4ed och eventuella d20 varianter alltså.
Jag skulle tro att nån av de större företagen plockar upp lite gobitar från indiespelen och får en riktig super hit. Eller kanske inte i stil med Vampire, men iaf tillräckligt för att etablera ett nytt större spel. De flesta stora spel är ju klassiker och det var längesen det kom nån ny hit. Fast vad vet jag, jag har ju ingen koll på branschen.

Flurtis

Hero
Re: Så vad gissar vi på för nya trender?

Oj vad svårt att förutsäga. Men om vi försöker oss på en analys(en patetisk kort sådan):

Det hela började med strategegiska krigrspel som i sin tur utveckaldes till "Old School" A La Värdshus och Grottor. Här var det naturligt med fokus på strategi tack vare att stilen utvecklats ifrån strategispelen.

Vidare från OldSchool kom "Ångest" trenden iform av Vampire och CoC. Här går man ifrån strategi och upptäcker en ny "trigger: Gestaltning/känslor.

Nästa trend som kommer är friformen. När ma tröttnat på Ångest och skräck så bevarar man dock det som utvecklats nämligen gestaltning och tar det till sin spets. Systemen försvinner och likaså strategimomenten.

D20 hittar hyllan och helt plötsligt fylls marknaden av ett strategiskt system som en direkt motpol till friformen.

När D20 boomen lagt sig och vi producerat en ny "gigant" i branschen börjar Indie dyka upp lite smått med egna ideér och teorier som skiljer sig markant ifrån D20 folosofi. Trenden går från strategi till spelarinflytande och konfliktmekanismer.
Så om vi sammanfattar:

Old school (Strategi) ----> Ångest (Gestaltning) -----> Friform (Ännu Mer Gestaltning)----> D20 (Strategi igen) ----> Indie (Spelarinflytande) -----> ????

Det mönstret som jag kan se ät att trenden hela tiden går åt det som fattades i trenden innan.

Old School saknade Gestaltning. Friform saknade strategi. D20 saknade spelarinflytande. Indie saknar? Immersionism säger jag. Jag tror att nästa trend kommer i alla fall att toucha immersionism och vara knuten till gestaltning (igen). Jag tror att vi kommer att få se många förslag och Tekniker framöver för att "Utveckla" spelarnas inlevelse.Det kommer att börja i USA som vanligt, ungefär ett och ett halvt år efter D&D 4ed har släppts utav rebeliska studeneter i 20-30års åldern :gremtongue: Jag skulle kunna tänka mig att det dyker upp system som intruduserar rörelse och kroppsliga övningar i systemet.

Men detta är bara Teorier. Jag är helt hundra på att flertalet av forumiter inte alls håller med mig och sågar min teori längs med knäna. Men om du frågar mig vad jag tror så är det så här.

//Flurtis, trött och ursäktar korrekturen

Dimfrost

Special Circumstances
Du är medveten om att du är väldigt ensam om den förkortningen, va? Den tidigare vedertagna förkortningen var wrnu (för www.rollspel.nu) men den försöker jobbas bort till förmån för Rollspel.nu, helt enkelt, eftersom den var så svår att förstå för de som inte hört den tidigare.

/Dimfrost

Bjorn

Hero
Jag har alltid trott att den vedertagna användningen var WRNU för själva siten och FRNU för forumet. Eller ja det är i alla fall så jag alltid använt dom.

De ligger ju trotts allt på olika "toppaddresser", exempelvis kan jag gå in på siten forum.rollspel.nu från jobbet men inte på siten www.rollspel.nu efterssom det program vårt företag använder för "content blocking" anser att det är en s.k. "olämplig sida".

EDIT: Tillägg, om någon bara hänvisade till "Rollpel.nu" och det inte gick att urtolka ur kontexten vad man menade skulle jag tolka det som SITEN www.rollspel.nu och INTE forumet.

/Bjorn

Genesis

Ni dés ni maître

Immersionism säger jag. Jag tror att nästa trend kommer i alla fall att toucha immersionism och vara knuten till gestaltning (igen).
Vet du, det kan jag också tänka mig. I alla fall jag börjar känna att jag ibland saknar immersionismen när jag spelar indie. Inte alltid, men det är definitivt något som helt enkelt inte finns med i den rörelsen. Och då blir krank kungen över wrnu, för han sysslade med det innan det blev coolt.

//Genesis är sugen att hoppa på trenden innan den startar, i förebyggande syfte.

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
Och då blir krank kungen över wrnu, för han sysslade med det innan det blev coolt.

[/ QUOTE ]

För att citera Elvis eller ja, rättare sagt hans fru Hedvig.

Du är inte cool för att du var först med att träskor är inne, du har bara inte fattat att det varit ute sedan åttiotalet.

/Bjorn

Arfert

Facit

är inte det egentligen en nygammal trend i så fall? Revival av ett spelsätt som Jourune och Tekumel exempelvis flaggade för?

Hursomhelst håller jag med, föredrar det framför "boardgameskänslan" i många av de kortare nya spelen...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Revival av ett spelsätt som Jourune och Tekumel exempelvis flaggade för?
Det beror väl lite på vad för slags immersionism vi snackar om?

Är det min sort så faller jorune och tekumel bort direkt, eftersom de genom att vara främmande världar motarbetar inlevelsen. Som jag fattat jorune etc så känns det mer som ett slags culture gaming eller immersion i en främmande spelvärld, snarare än aktivt inlevalde i karaktärer, utforskande av dess djup, antagandet av dessa personas.

//Krank, som skulle tycka att det var lite tråkigt om djupimmersionismen slog igenom - hur skulle han då kunna vara rebellisk och annorlunda? (men å andra sidan är det coolt att vara först... dags att fila lite mer på det där djupimmersionistiska manifestet som ligger i byrålådan...)

Arfert

Facit

så ur ditt sätt att se det så bör man använda relativt välkända settings för djupimmersion, som nutid, medeltid, 20-talet och så?

ja, Jourune var ju väldigt mycket "leave your world behind"... men samtidigt påstod de att det skulle öka inlevelsen.. just för att man inte skulle störas av inslag från populärkultur och förutfattade meningar...

..jag tror iofs tvärt om.. i Saga använde vi medvetet "konventioner" för att man lätt skulle komm ain i spelat/världen/karaktärerna.. även om det inte är riktigt det du menar, säkert.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag ser din poäng. Å andra sidan har jag aldrig sett FRNU användas tidigare, och webbplatsen är ju i mångt och mycket identisk med forumet, oavsett hur mycket ledningen har velat ändra på det faktumet.

/Dimfrost

Pilzefrau

hon/henne
Instämmer, du kan säkert bli psykohistoriker [ANT]

Jag vet inte om du har rätt, men det ser snyggt ut och åter övertygande.