Nekromanti Om aktiviteten minskat på Rollspel.nu

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Så vad gissar vi på för nya trender?

så ur ditt sätt att se det så bör man använda relativt välkända settings för djupimmersion, som nutid, medeltid, 20-talet och så?
Jag brukar säga att ju närmare vår värld och vår tid man kommer, desto lättare för immersionen. Det skulle inte krävas någon ansträngning alls för mig att känna immersion i en halvtjock kille i Hudiksvall som hade skägg, var arbetslös, motvilligt singel, datanörd och arbetslös i väntan på vidare utbildning. Men å andra sidan vill jag inte spela mig själv en helt vanlig dag, för det skulle vara lite tråkigt. Alltså får man ändra på en del saker...

Så, i princip tycker jag att nutid, vår värld är det enklaste. Det blir mycket contemporary horror när jag spelleder. I vår värld uppkommer aldrig frågan om vad saker kostar, det är ingen av spelarna som undrar hur man beter sig på restaurang eller hur lätt det egentligen är att få tag på vapen. Man har oerhört mycket gratis.

För varje element ur dagens värld man byter ut, så kommer kravet hårdare på det som finns kvar att det är bekant och stämmer. Medeltiden, t.ex, är för den moderna människan lika främmande som gällde det Blixt Gordon eller Sagan om Ringen. Och som djupimmersionist är man inte ute efter känslan av att spela i en medelstidsfilm, utan känslan av att vara någon annan i någon annans liv. Det kan inte jämföras med böcker, film etc.

men samtidigt påstod de att det skulle öka inlevelsen.. just för att man inte skulle störas av inslag från populärkultur och förutfattade meningar...
Och det är här jag tror att det... ja, jag vill ogärna säga att de hade fel, för det gav säkert den upplevelsen åt många och så postmodernist jag är kan jag inte klaga. Men, jag tror att Jorune och liknande saknade något, som då eventuellt kommer att komma fram i nästa immersionsvåg.

Tibbelin

Warrior
Vill man ha nya användare då?

Rollspel.nu är inte direkt nybörjarvänligt, för att få ha vissa åsikter så måste man ju varit med en "obestämd tid". Den tiden som inte riktigt går att uppnå för då finns det alltid någon som varit med längre ändå.

Framför allt när det gäller frågor som gäller själva forumet, hur man än presenterar idéer/förslag/kritik så slås man ned hårt om man inte tillhör det "rätta gänget".

Hånas man inte öppet så sker det ju sedan i #rpgonline, vilket är ett socialt accepterat ställe för alla att snacka om det som händer här och baktala användare, även moderatorer gör det.

Så vill man verkligen ha nya användare?

Själv så var det samma person som introducerade mig för hobbyn som också fick mig att hata den.

Men nog får vara nog.

Jag har blivit direkt "uppmuntrad" att lämna forumet tidigare och då jag ändå inte spelar längre så finns det väl ingen anledning för mig att vara kvar.

G

Guest

Guest
Hånas man inte öppet så sker det ju sedan i #rpgonline, vilket är ett socialt accepterat ställe för alla att snacka om det som händer här och baktala användare, även moderatorer gör det.
Snälla, snälla, SNÄLLA!!! Börja nu för fan inte med det igen, du har kört den där jävla klagovisan om och om igen... Köp Piller! Inte igen, vi har precis efter några personers banning fått ett riktigt nice forumklimat och så ska du börja igen... Bläää!

Flurtis

Hero
So What, i verkliga världen snackar folk skit om folk hela tiden. Skall rollspel.nu få skäll för allt skitsnack på konvent, ICA och i sovkammaren också?

//Flurtis, som anser att man är naiv om man inte tror att folk pladdrar skit.

Gordeg

Hero

Men detta är bara Teorier. Jag är helt hundra på att flertalet av forumiter inte alls håller med mig och sågar min teori längs med knäna.
Jag håller med dig, och har även själv varit inne på något liknande, men tycker att det är viktigt att hålla isär vad som är trendigt (läs: smalt) och vad som är mainstream. Jag kan tänka mig att din spådom om att immersionism kan slå in men jag tror inte att immersionism någonsin kommer att bli något den stora massan av rollspelare ägnar sig åt, det blir i så fall snarare något för en subgrupp av specialintresserade. För majoriteten av rollspelarna finns det ännu inget i sikte som kan ersätta D&D och "gamismens" dominanta position.

Gordeg

Flurtis

Hero

Jag håller med dig, och har även själv varit inne på något liknande, men tycker att det är viktigt att hålla isär vad som är trendigt (läs: smalt) och vad som är mainstream. Jag kan tänka mig att din spådom om att immersionism kan slå in men jag tror inte att immersionism någonsin kommer att bli något den stora massan av rollspelare ägnar sig åt, det blir i så fall snarare något för en subgrupp av specialintresserade. För majoriteten av rollspelarna finns det ännu inget i sikte som kan ersätta D&D och "gamismens" dominanta position.
Jag håller helt med dig på den här fronten. "Gamismen" kommer alltid att dominera. Däremot så är det trenderna som utvecklar/breddar hobbyn och därigenom även "Gameismen".

//Flurtis

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Inte heller sant, det finns gott om plats för unika idéer. Gnäll däremot har vi redan fyllt kvoten för.
Utan gnall om sa kommer man aldrig nagonstans... om nu gnall ar da man visar pa nagot man inte gillar.
Gnall for en person ar just gnall medan det for den andra ar kritik... En oppen person torde kunna acceptera att andra har andra asikter an en sjalv. Fast det ar alltid lattare att bara kalla det gnall.

Rickard

Urverk speldesign
En oppen person torde kunna acceptera att andra har andra asikter an en sjalv.
Borde inte det gälla åt båda håll? Det blir dessutom tröttsamt att höra samma sak flera gånger.

/Han ist ein Pajser

Dimfrost

Special Circumstances
Enligt Bonniers svenska ordbok:

vettig förnuftig, klok; meningsfull
sansad måttfull, förnuftig

(I sammanhanget kanske SAOL:s definition av "sansad" som "behärskad, lugn" är lämpligare.)

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ja! vi vill ha nya användare ...

Tibbelin said:
Ja.

Tibbelin said:
Rollspel.nu är inte direkt nybörjarvänligt, för att få ha vissa åsikter så måste man ju varit med en "obestämd tid".
Jag kan hålla med om att nybörjarvänligheten inte är optimal, men inte av den orsak du anger. För där anser jag att du har fel. Så fel att klockor stannar och filosofer gråter.

Rollspel.nu bedriver inget åsiktsförtryck. Vi ställer heller inte några krav på att användarna ska ha »varit med« (vad nu det ska innebära) någon särskild tid. Nybakade rollspelare är lika välkomna som de som spelat sedan »White Box«.

Tibbelin said:
Framför allt när det gäller frågor som gäller själva forumet, hur man än presenterar idéer/förslag/kritik så slås man ned hårt om man inte tillhör det "rätta gänget".
Poppycock! Det är oklart vilka »man« det är du åsyftar, men det finns gott om tidigare oetablerade forumiter (som alltså knappast kan anses tillhöra det »rätta gänget« – vilka de nu skulle vara) som presenterat såväl idéer som förslag och kritik utan att »slås ned hårt«.

Detta är ett diskussionsforum. Den som postar något här får finna sig i att inlägget analyseras, kritiseras och bemöts. Det är liksom själva vitsen.

Tibbelin said:
Återigen detta luddiga »man« – men i detta sammanhang tänker jag anta att du syftar på dig själv. För mig veterligen är det ingen annan användare som anmärkt på något liknande (och jag får ett mail varje gång någon användare anmäler ett inlägg, så jag har rätt bra koll).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lite snällare, tack ...

Din kritik är delvis relevant, men alldeles för elak och personlig (i synnerhet med tanke på det diskussionsklimat du själv hänvisade till). Uttryck dig mer diplomatiskt i framtiden.

Tack på förhand.

Johan K

Gammal & dryg
Om du frågar mig, så är svaer självklart vill iaf jag ha nya användare hit. Lika väl som det är kul att disskutera med gammla forumiter, så är nya minst lika kul att disskuterea med.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jodå: vettiga, sansade och trevliga personer är alltid välkomna.
Så länge det är redaktionens definitioner på vad som är vettigt, sansat och trevligt som gäller, dvs...