Re: Så vad gissar vi på för nya trender?
Så, i princip tycker jag att nutid, vår värld är det enklaste. Det blir mycket contemporary horror när jag spelleder. I vår värld uppkommer aldrig frågan om vad saker kostar, det är ingen av spelarna som undrar hur man beter sig på restaurang eller hur lätt det egentligen är att få tag på vapen. Man har oerhört mycket gratis.
För varje element ur dagens värld man byter ut, så kommer kravet hårdare på det som finns kvar att det är bekant och stämmer. Medeltiden, t.ex, är för den moderna människan lika främmande som gällde det Blixt Gordon eller Sagan om Ringen. Och som djupimmersionist är man inte ute efter känslan av att spela i en medelstidsfilm, utan känslan av att vara någon annan i någon annans liv. Det kan inte jämföras med böcker, film etc.
Jag brukar säga att ju närmare vår värld och vår tid man kommer, desto lättare för immersionen. Det skulle inte krävas någon ansträngning alls för mig att känna immersion i en halvtjock kille i Hudiksvall som hade skägg, var arbetslös, motvilligt singel, datanörd och arbetslös i väntan på vidare utbildning. Men å andra sidan vill jag inte spela mig själv en helt vanlig dag, för det skulle vara lite tråkigt. Alltså får man ändra på en del saker...så ur ditt sätt att se det så bör man använda relativt välkända settings för djupimmersion, som nutid, medeltid, 20-talet och så?
Så, i princip tycker jag att nutid, vår värld är det enklaste. Det blir mycket contemporary horror när jag spelleder. I vår värld uppkommer aldrig frågan om vad saker kostar, det är ingen av spelarna som undrar hur man beter sig på restaurang eller hur lätt det egentligen är att få tag på vapen. Man har oerhört mycket gratis.
För varje element ur dagens värld man byter ut, så kommer kravet hårdare på det som finns kvar att det är bekant och stämmer. Medeltiden, t.ex, är för den moderna människan lika främmande som gällde det Blixt Gordon eller Sagan om Ringen. Och som djupimmersionist är man inte ute efter känslan av att spela i en medelstidsfilm, utan känslan av att vara någon annan i någon annans liv. Det kan inte jämföras med böcker, film etc.
Och det är här jag tror att det... ja, jag vill ogärna säga att de hade fel, för det gav säkert den upplevelsen åt många och så postmodernist jag är kan jag inte klaga. Men, jag tror att Jorune och liknande saknade något, som då eventuellt kommer att komma fram i nästa immersionsvåg.men samtidigt påstod de att det skulle öka inlevelsen.. just för att man inte skulle störas av inslag från populärkultur och förutfattade meningar...