Rickard
Urverk speldesign
Jag har spelat Svavelvinter när jag själv har spellett kampanjen tidigare och när jag körde Undergångens arvtagare så hade hälften av spelarna läst kampanjen tidigare.
Som en filosofisk fundering så funderar jag på hur spelstilen ändras - hur man kan njuta av rollspel - om alla deltagare har läst kampanjen.
Jag som spelledare kör aldrig kampanjer as written. Jag slår ihop personer, jag flyttar händelser, jag stuvar om handlingar eller ger dem nya syften. Jag låter min inspiration styra medan jag läser och göra anteckningar av kampanjen. Sedan skapas rollpersonerna och jag tar dels och påverkar spelarna så att de rotar sig bättre i kampanjen och spelarna å sin sida påverkar kampanjen genom vissa av de val som de gör vid karaktärsskapandet. Så en kampanj kommer alltid att förändras beroende på spelarnas val.
Fördelar jag har märkt av, genom att spelaren vet mer, är att den direkt kan ta roller som har specifik information. En spelare i Svavelvinter hade spelat det förut och tog rollen som infödd svavelvinterbo som fungerade som vägvisare för de andra spelarna.
En annan fördel är att spelarna direkt vet vad de ska bita på, så att spelledaren slipper sitta och "locka" och "lura" dem i rätt riktning ... för de skrivna kampanjer har oftast en linjär struktur; lika bra att lyfta ut det i ljuset och ha det uttalat.
Så på ett sätt skulle jag kunna tänka mig att det blir mer fokus på samberättande, där spelarna själva bidrar med en hel del för att de redan vet. Kanske kan de ta mer inflytelserika roller; kanske blir de mer aktörer i en övergripande historia, istället för att vara det "sedvanliga äventyrargänget". De kanske kan "utmana kampanjen" för att skapa överraskningar för de andra deltagarna.
Sedan tror jag också på att alla har läst kampanjer kan främjar karaktärsgestaltning, eftersom nyfikenheten med utforskandet inte kommer ha så stor del av spelandet, så spelarna måste fokusera på andra bitar av rollspel som kan vara kul. Det blir också lättare att skapa karaktärer vars personlighet kommer att skapa situationer, eftersom spelarna vet vad som komma skall.
Slutligen tror jag också att veta kampanjen i förväg kan skapa förväntan. Förväntan att få uppleva en setting; förväntan att kunna testa olika situationer för att se vad det skapar för konsekvenser. Det är sådant som jag själv som spelledare kan tycka är kul att fantisera kring när jag läser en kampanj.
Jag är rätt sugen på att testa att spelleda något där spelarna har läst allting; just för att få reda på vad som skulle kunna tänkas vara kul med det.
Som en filosofisk fundering så funderar jag på hur spelstilen ändras - hur man kan njuta av rollspel - om alla deltagare har läst kampanjen.
Jag som spelledare kör aldrig kampanjer as written. Jag slår ihop personer, jag flyttar händelser, jag stuvar om handlingar eller ger dem nya syften. Jag låter min inspiration styra medan jag läser och göra anteckningar av kampanjen. Sedan skapas rollpersonerna och jag tar dels och påverkar spelarna så att de rotar sig bättre i kampanjen och spelarna å sin sida påverkar kampanjen genom vissa av de val som de gör vid karaktärsskapandet. Så en kampanj kommer alltid att förändras beroende på spelarnas val.
Fördelar jag har märkt av, genom att spelaren vet mer, är att den direkt kan ta roller som har specifik information. En spelare i Svavelvinter hade spelat det förut och tog rollen som infödd svavelvinterbo som fungerade som vägvisare för de andra spelarna.
En annan fördel är att spelarna direkt vet vad de ska bita på, så att spelledaren slipper sitta och "locka" och "lura" dem i rätt riktning ... för de skrivna kampanjer har oftast en linjär struktur; lika bra att lyfta ut det i ljuset och ha det uttalat.
Så på ett sätt skulle jag kunna tänka mig att det blir mer fokus på samberättande, där spelarna själva bidrar med en hel del för att de redan vet. Kanske kan de ta mer inflytelserika roller; kanske blir de mer aktörer i en övergripande historia, istället för att vara det "sedvanliga äventyrargänget". De kanske kan "utmana kampanjen" för att skapa överraskningar för de andra deltagarna.
Sedan tror jag också på att alla har läst kampanjer kan främjar karaktärsgestaltning, eftersom nyfikenheten med utforskandet inte kommer ha så stor del av spelandet, så spelarna måste fokusera på andra bitar av rollspel som kan vara kul. Det blir också lättare att skapa karaktärer vars personlighet kommer att skapa situationer, eftersom spelarna vet vad som komma skall.
Slutligen tror jag också att veta kampanjen i förväg kan skapa förväntan. Förväntan att få uppleva en setting; förväntan att kunna testa olika situationer för att se vad det skapar för konsekvenser. Det är sådant som jag själv som spelledare kan tycka är kul att fantisera kring när jag läser en kampanj.
Jag är rätt sugen på att testa att spelleda något där spelarna har läst allting; just för att få reda på vad som skulle kunna tänkas vara kul med det.
Last edited: