Nekromanti Om Alver

Hur långt kan en alv se??? Jag o min polare har dividerat om den frågan, jag vill multiplicera o komma fram till ett svar. Vi pratar om på hur långt avstånd en alv kan urskilja en kotte i en gran.

Mouja

Hero
En alv kan väl se lika bra som genomsnittsmänniskan, det är iaf den uppfattningen jag har om dem.
Vissa kanske urskiljer sig från mängden, men de allra flesta har väl ungefär lika bra syn som vem som helst....
D.v.s man kan se folk upp till 500 meter bort, sedan blir det väldigt, väldigt suddigt... det sade iaf en serietidning en gång.. och de har väl rätt?

rax

Swordsman
Mest fel, faktiskt. :gremwink:

Vissa av alvraserna i Eon har bonus på SYN- och HÖR-grundegenskaperna, men annars har de inga särskilda fördelar när det gäller normal syn och hörsel.

Däremot har alver bättre mörkersyn och vissa av dem (Léaram och Henéa om jag inte missminner mig) kan rikta hörseln, vilket ger Ob1T6 lättare att uppfatta ljud som man riktar in sig på, -Ob1T6 att uppfatta andra ljud.

Iaf stämmer allt detta med de anteckningar jag gjorde när jag hade en Léaramalv som RP.

/Rax, synar alven i sömmarna :gremgrin:

rax

Swordsman
Ärligt talat vet jag inte. En alv har väl lika svårt att pricka en kotte i en gran som en människa. SYN-bonusen för en Thism är typ +1, för en Henéa +2 (tror jag). Det innebär ju att den genomsnittlige alven endast ser lite bättre än en människa på samma avstånd.

Ponera att den genomsnittlige människan Albert med SYN 11 kan urskilja en kotte i en gran på 100 meters avstånd om han lyckas med ett slag på Ob3T6. Det kan Thismalven Denelian också, men han har en marginellt bättre chans att lyckas för hans SYN är 12 (genomsnittlig alv, dvs).

Skillnaderna är så pass små att du knappt behöver bekymra dig. Dessutom är det ju färdigheten Båge som är relevant för att pricka kotten. Vill du komplicera det för bågskytten kan du ju kräva ett ganska svårt slag mot SYN för att urskilja en lämplig kotte och sen ett minst lika svårt slag mot Båge för att träffa.

På vilket avstånd kan alven då urskilja kotten? Ger inte regelboken förslag på maxavståndet för att urskilja detaljer (som en kotte) får du helt enkelt kolla hur det är IRL. Mer hjälp än så kan jag tyvärr inte ge. :gremcrazy:

/Rax, pricken över i:et

zuntona

Swordsman
har inte reglerna här men det borde väl vara en speciellt delområde, altså y antal tärningar beronde på vilket avstånd det är +ob2t6 för delområdet lr vad det är. Det är itne lättare för alver. Deras syn är ju lite sämre när folk känner att de tittar på dem pågrund av förbannelsen.
Inga Lotr alver är de inte.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det beror liksom på SYN-värdet

"Hur långt kan en alv se???"

Alvers vida överlägsna syn är en typisk fjantasy-klyscha som inte är närvarande i Mundanas alver. De flesta alver ha +1 i SYN förutom Henéa och Sanari som har +2 och Léaram som har ±0. En alv med SYN 13 ser således lika bra som en människa med SYN 13. Sen att det finns smulan fler alver som faktiskt har SYN 13 jämfört med människor är en annan femma. SYN 20 är det mest extrema en alv kan få om man inte gör honom enligt hjältereglerna. Men det torde vara synnerligen ovanligt.

Räkna med att allt över 18 är omänskligt bra (vad det nu innebär :gremwink: ).

/Naug

Berfa

Veteran
Max x borde vara bågens längsta avstånd. +Ob1T6 för litet mål (frivillig regel sid. 119)...altså Ob6T6...men då en kotte är så Väldigt liten kanske man borde höja till Ob7T6.

Ett annat alternativ borde vara att räkna kotten som en glipa i en rustning. dvs +Ob3T6, kanske bättre och mer troligt.
Altså Ob8T6...och med 8 täningar är det rätt lätt att misslyckas...så frågan är om det är värt att skjuta?

Sedan är det ju kanske svårt att tänka sig att man kan se en kotte på så långt håll. Serinebågen skjuter ju som bekant 200m (funkar att träffa med på 200m) och en kotte på 200m är en liten sak...men det är nog inte omöjligt?...

/Berfa, som ska gå ut och kolla på kottar någongång =P

eoz

Veteran
Jag säger bara en sak. Stridskonst! En alv med hyfsad syn kan kanske se en kotte på 50 meter, i bästa förhållanderna. Det innebär att det blir svårt att träffa(5T6 typ) Vilket inte är så bra om man inte har stridskonst d.v.s då med precitionsanfall blir det 1T6 lättare.

zokie

Veteran
om du orkar så bestäm vädret med hjälp av Pirater och Sjöfarare, lägg till eventuella sikt modifikationer på svårigheten att skjuta, eller slå syn/speja slag för att se kottjeevlen