Ärligt talat vet jag inte. En alv har väl lika svårt att pricka en kotte i en gran som en människa. SYN-bonusen för en Thism är typ +1, för en Henéa +2 (tror jag). Det innebär ju att den genomsnittlige alven endast ser lite bättre än en människa på samma avstånd.
Ponera att den genomsnittlige människan Albert med SYN 11 kan urskilja en kotte i en gran på 100 meters avstånd om han lyckas med ett slag på Ob3T6. Det kan Thismalven Denelian också, men han har en marginellt bättre chans att lyckas för hans SYN är 12 (genomsnittlig alv, dvs).
Skillnaderna är så pass små att du knappt behöver bekymra dig. Dessutom är det ju färdigheten Båge som är relevant för att pricka kotten. Vill du komplicera det för bågskytten kan du ju kräva ett ganska svårt slag mot SYN för att urskilja en lämplig kotte och sen ett minst lika svårt slag mot Båge för att träffa.
På vilket avstånd kan alven då urskilja kotten? Ger inte regelboken förslag på maxavståndet för att urskilja detaljer (som en kotte) får du helt enkelt kolla hur det är IRL. Mer hjälp än så kan jag tyvärr inte ge.
/Rax, pricken över i:et