Nekromanti Om att citera böcker och artiklar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag sitter ju och läser lite litteratur inför mitt examensarbete just nu, och det slår mig att jag saknar ett vettigt sätt att, medan jag läser, spara citat inkl. sidnummer för läsning senare.

Den traditionella metoden, har jag hört, är att markera textstycken direkt i böckerna med märkpenna. Då kan man senare enkelt bläddra igenom boken och samla på sig citat.

Men herregud, detta är 2012. Det måste väl finnas ett bättre och enklare sätt? Ett som inte innebär att man förstör sina böcker?

Så; vad är era knep? Finns det nån bra app för det här? ANta att jag behöver kunna minnas:

- Källa
- Sidnummer
- Citat

Det enda jag kommit på hittills är att ta kort med mobilkameran och döpa korten till sidnumren, och sedan hålla reda på separata böcker genom att ha olika mappar för fotona. Möjligen kunde jag tänka mig att använda Evernote eller liknande för själva strukturen istället.

Vimes

Sillkung
Jag har egentligen inget förslag, men tycker ämnet är intressant.

Jag gör två saker: sätter s.k. index flags på sidorna som är intressanta att gå tillbaka till, och för anteckningar i ett block där jag har alla referenser för ett projekt (i det här fallet min masteruppsats). Det är kanske primitivt men det funkar, så länge man inte tror att man måste anteckna hela tiden utan gör det när man har läst klart (då man går tillbaka till sina flaggade sidor). Om jag vill ha ett citat brukar jag skriva av det, vilket på sätt och vis är en fördel då det är jävligt jobbigt att skriva av saker och jag vill undvika för många och för långa citat.

Det jag skulle vilja göra är att ha som en penna som läser text (typ en sån där översättarpenna), som man kan läsa in citat med, som sedan synkar allt mot min padda. Det hade varit hur fett som helst.

EDIT: En bra sak är förstås att försöka få tag i digitala versioner av all litteratur man använder, men det förutsätter jag att du redan har tänkt på.

anth

Vetefan
krank said:
Men herregud, detta är 2012. Det måste väl finnas ett bättre och enklare sätt? Ett som inte innebär att man förstör sina böcker?
Om det är 2012 - varför är inte dina böcker digitala? :gremsmile:

Annars kan jag tänka mig någon app där man fotograferar citatet och spar det i telefonen.

Mogger

Hipsteranka
Det finns ju numera (men jag vet inte hur bra de funkar) appar som konverterar foton till PDF:er, vilket innebär att du med trix skulle kunna få en PDF som bara består av det du vill "stryka under".

Jag kan inte tipsa om någon app, men jag tror att du lätt kan googla. :gremsmile:

krank

Vimes said:
Jag gör två saker: sätter s.k. index flags på sidorna som är intressanta att gå tillbaka till, och för anteckningar i ett block där jag har alla referenser för ett projekt (i det här fallet min masteruppsats).
Låter som ett smart, ickedestruktivt sätt.

Vimes said:
Det är kanske primitivt men det funkar, så länge man inte tror att man måste anteckna hela tiden utan gör det när man har läst klart (då man går tillbaka till sina flaggade sidor).
Det är det jag gjort tidigare; suttit med min galaxy tab eller motsv. och antecknat kontinuerligt. Riktigt jobbigt.

Vimes said:
Om jag vill ha ett citat brukar jag skriva av det, vilket på sätt och vis är en fördel då det är jävligt jobbigt att skriva av saker och jag vill undvika för många och för långa citat.
Mjo, inte en tokig idé. Framför allt om man som mig tycker att både skriva för hand och skriva på touchtangentbord är jobbigt...

Vimes said:
Det jag skulle vilja göra är att ha som en penna som läser text (typ en sån där översättarpenna), som man kan läsa in citat med, som sedan synkar allt mot min padda. Det hade varit hur fett som helst.
Mj, synd att såna brukar vara lite dyra, annars hade jag kanske kunnat hacka ihop något. Inte en tokig tanke. Behöver vara ganska bra OCR för att det ska funka ordentligt dock.

EDIT: En IRISpen Express kan man hitta för runt tusenlappen i sverige, tydligen. En C-pen på Clas Ohlsson går mför 800:- ungefär. C-pen 3.5 kostar lite över tusenlappen på Dustin, och har stöd för mobila enheter...

krank

Måns said:
Det finns ju numera (men jag vet inte hur bra de funkar) appar som konverterar foton till PDF:er, vilket innebär att du med trix skulle kunna få en PDF som bara består av det du vill "stryka under".
Har testat en 3-4 styckna till Android, samtliga var betydligt dyrare än de var bra...

krank

anth said:
Om det är 2012 - varför är inte dina böcker digitala? :gremsmile:
Fråga inte mig. Hade jag hittat böckerna i digitalt format så hade jag nog inte köpt dem fysiskt. Utesluter dock inte att jag missat något.

Xyas

Swashbuckler
Nu sitter jag mest med artiklar från olika databaser i elektroniskt format, och i princip aldrig med bøcker, och andvænder då refmanager vilket funkar ganska fint. Jag anvænder bara de mest basala delarna av programmet, men jag ær ganska sæker på att dær finns funktioner før en massa olika grejer, citat inklusive.

Men som sagt, om det ær anvændbart før fysiska bøcker vet jag inte, och det har en viss inlærningstrøskel så det ær en fråga om hur mycket man førvæntar sig att anvænda det.

krank

xyas said:
Nu sitter jag mest med artiklar från olika databaser i elektroniskt format, och i princip aldrig med bøcker, och andvænder då refmanager vilket funkar ganska fint. Jag anvænder bara de mest basala delarna av programmet, men jag ær ganska sæker på att dær finns funktioner før en massa olika grejer, citat inklusive.
Mjo, jag har ju en elektronisk källhanterare (Zotero, har plugins i Word och Firefox så man kan lägga in böcker/artiklar/hemsidor jätytelätt och sen få in korrekta referenser och källförteckning i word) som jag är väldigt fäst vid... Såna är guld värda. Skriva sina källförteckningar för hand? Brrrh! Never again!

Och Zotero lär jag använda mig av för de källor jag har i elektroniskt format. Och där är det ju enkelt att citera också, Ctrl+C liksom.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Vimes said:
EDIT: En IRISpen Express kan man hitta för runt tusenlappen i sverige, tydligen. En C-pen på Clas Ohlsson går mför 800:- ungefär. C-pen 3.5 kostar lite över tusenlappen på Dustin, och har stöd för mobila enheter...
Jag har en tidig C-pen och jag är inte imponerad av den. Den kanske blivit bättre, det vet jag inte, men jag vill ändå hissa en varningsflagg.

Förresten, idag måste väl det väl finnas OCR-program för mobilernas kamera?

Troberg

Sinister eater
Jag sätter klibbiga gulingar (notisar), eventuellt med en not på, på de sidor som är intressanta.

Det gör jag även när jag har referensböcker som jag vet att jag ofta kommer att bläddra i som jag vill ha snabb tillgång till kapitlen i.

Brior

Swordsman
Jag tycker inte att böcker förstörs* av att jag stryker under eller skriver i marginalerna utan snarare att de blir mer levande. Personligen har jag det taktila behov av att känna sidorna mellan fingrarna och av att se minnesbilden av den fysiska sidan. Jag för också över citat till lösa papper och digitala filer men då blir ofta problemet att hitta dem när man behöver dem. Ofta blir det en oorganiserad bröt, alternativt en organiserad men död massa.

* Jag skiljer dock på bruksböcker, ofta i pocketformat, men kladdar inte i inbundna vackra böcker.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag kan hålla med Brior här. Jag kladdar fritt i mina böcker i första ledet inför jag researchar något. Sen i ett senare skede för jag in allt i ett dokument och i tredje ledet använder jag dem i texten. Hoppar jag det första stadiumet har jag märkt att det inte sätter sig lika djupt för mig. Så ingen genväg förbi det för mig mao.

Troberg

Sinister eater
Brior said:
Jag tycker inte att böcker förstörs* av att jag stryker under eller skriver i marginalerna utan snarare att de blir mer levande.
Mitt problem är att det jag tyckte var viktigt när jag läste det kanske inte känns viktigt när jag läst tio sidor till...

krank

Brior said:
Jag tycker inte att böcker förstörs* av att jag stryker under eller skriver i marginalerna utan snarare att de blir mer levande. Personligen har jag det taktila behov av att känna sidorna mellan fingrarna och av att se minnesbilden av den fysiska sidan.
Det är tydligt att vi helt enkelt har olika behov och olika inställning =)

För mig är en bok med vikta hörn, kladd etc definitivt förstörda. Oavsett om det är billiga pocketböcker, dyra referensverk eller något däremellan. Jag avskyr egentligen allt som är oåterkalleligt, allt som inte går att ångra. Och jag är tusen gånger mer organiserad digitalt än fysiskt. Den fysiska världen undviker jag när jag kan =)

//Krank, först i kön den dagen uploading blir tillgängligt för massorna...

Ögat

Hero
Jag håller med. Att skriva i en bok är som att levla sin karaktär. Den blir bättre, mer genomtänkt och mer personlig. Jag har provat att skriva upp relevanta saker på ett annat ställe också, men det resulterar bara i merjobb.