Nekromanti Om att etablera en scen

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
RasmusL said:
*Turas om att sätta scener. (vill du ha en närmare förklaring av vad detta innebär?)
I tråden om spelledarlöst spel dök det här upp, och jag tänkte att det är material nog för sin egen tråd.

Så hur etablerar man bra scener för spelarna och karaktärerna att röra sig och agera i? Vad ska man tänka på? Vad ska man undvika?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
I början är In media res nyckeln! Annars blir det lätt en massa hattande fram och tillbaks när ingen riktigt känner sin karaktär eller har superklara mål. Så om det bästa är att scenerna börjar med att någonting har hänt och nu är det dags för spelarna att reagera. Detta är mindre viktigt senare när alla känner sina karaktärer och har klara mål.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,542
Location
Göteborg
Jag saxade en del i den andra tråden, men jag kan väl lägga till något här också. En bra scen är en scen där man är nyfiken på vad som kommer att hända. Sätt inte scener som du redan har ett bestämt slut på. "Stefan konfronterar Sara om hennes förflutna och de börjar bråka" är en kass utgångspunkt. "Stefan söker upp Sara för att tala om det han fått reda på" är bättre. Ha inget förutbestämt mål, utan var nyfiken på hur scenen ska sluta.

Jag tycker inte att in medias res nödvändigtvis är den bästa början. Det är sant att spelet kan bli haltande om alla tycker att något ska hända men inte gör det. Jag brukar ofta börja med att säga "Okej, i de första scenerna behöver det inte hända så mycket. Vi koncentrerar oss på att introducera karaktärera och visa upp dem för varandra." Då tar man bort pressen på att det måste vara spännande från start. Med det sagt är det oftast lättast att börja med att skapa en instabil situation som sedan kan eskalera under spel. Innan ni börjar, skapa karaktärer med konflikter och drivkrafter, gärna genom en relationskarta.
 
Top