Jag saxade en del i den andra tråden, men jag kan väl lägga till något här också. En bra scen är en scen där man är nyfiken på vad som kommer att hända. Sätt inte scener som du redan har ett bestämt slut på. "Stefan konfronterar Sara om hennes förflutna och de börjar bråka" är en kass utgångspunkt. "Stefan söker upp Sara för att tala om det han fått reda på" är bättre. Ha inget förutbestämt mål, utan var nyfiken på hur scenen ska sluta.
Jag tycker inte att in medias res nödvändigtvis är den bästa början. Det är sant att spelet kan bli haltande om alla tycker att något ska hända men inte gör det. Jag brukar ofta börja med att säga "Okej, i de första scenerna behöver det inte hända så mycket. Vi koncentrerar oss på att introducera karaktärera och visa upp dem för varandra." Då tar man bort pressen på att det måste vara spännande från start. Med det sagt är det oftast lättast att börja med att skapa en instabil situation som sedan kan eskalera under spel. Innan ni börjar, skapa karaktärer med konflikter och drivkrafter, gärna genom en relationskarta.