Nekromanti Om att få sannolikheter

Ram

Skev
krank said:
Så jäkla exakt kan inte jag avgöra saker i verkligheten - om jag t.ex personligen ska försöka hoppa över något så kan inte jag säga att "det är 75% chans att jag lyckas nu". jag ser absolut inget egenvärde i att spelarns kan räkna ut sannolikheter bortom "det där ser svårt ut".
Jag å min sida ser det som väldigt viktigt. Jag tror att vi tänker en hel del på det sättet även om vi inte reflekterar över det. Man gör små val och optimeringar i hur sent man kan gå för att komma precis i tid till bussen och det är besvärligare om man kommer lite för sent snarare än lite för tidigt och likaförbannat så går man lite senare varje dag. I all form av idrott så gör man avvägningar baserat på den info man har och det omgivande lägen man har. Man väljer vilka diskussioner man tar och inte tar baserat på hur mycket man vill ha något, vem man skall ta diskussionen med och andra kringliggande parametrar.

Jag konstaterade när jag hade en tid av rannsakan för ett systembygge att det kännes lämpligt att dela upp sannorlikheten i 20%-intervaller för att jag skall vara nöjd som spelare (dvs. jag vet/tror mig veta att jag har 0, 20, 40, 60, 80 eller 100% chans att lyckas).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ram said:
Jag tror att vi tänker en hel del på det sättet även om vi inte reflekterar över det.
Klart vi funderar. Men rätt jäkla grovt, vågar jag påstå. Jag vågar påstå att man skulle kunna abstrahera åtminstone ner till kvartsnivå utan att bli grövre än vad de flesta av oss fixar i vardagen. "lätt", "tror jag fixar det", "kanske kan fixa det", "om jag har superflax", "inte en chans". (för motsv. 0-25-50-75-100 då)

Några 76.1% eller liknande tror jag - hoppas jag - ingen av oss är inne på.

Och ärligt talat ser jag fortfarande inte varför spelaren ska behöva sitta med de här tabellerna. SL kan gott säga "det ser rätt jäkla svårt ut".

Det blir såklart en annan sak om man spelar mer speligt, och inte känner att det är några problem att spelaren vet mer än rollpersonen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Och ärligt talat ser jag fortfarande inte varför spelaren ska behöva sitta med de här tabellerna. SL kan gott säga "det ser rätt jäkla svårt ut".
Men då krävs att spelare och SL har samma förväntning på vad »rätt jäkla svårt« betyder. Och där kan såna här tabeller definitivt vara till hjälp.

Patrick Bateman

Warrior
Det är mycket uppskattat!
Då vet jag att spelmakaren har koll på regelsystemet och de sannolikheter som det genererar. Intuition fungerar inte alltid med statistik. Spelmakaren kanske tror att en viss regel ska ge den och den effekten, men när man tittar på den faktiska sannolikheten så är effekten i själva verket någon helt annan. Därför uppskattar jag statistiska redovisningar, då vet jag att spelmakaren gjort sin hemläxa.

Som spelledare vill jag också kunna matcha motståndet och ha koll på vilka effekter mina handlingar har på rollpersonerna. Som spelare vill jag veta hur svårt "svårt" är och inte hänvisas SL:s mer eller mindre luddiga förklaringar. Tjusningen med ovisshet i spelet ska komma från antagonisternas göranden och intrigen, inte huruvida mitt nästa anfallsslag är "lätt" eller "svårt".

Sen måste tabellerna kanske inte vara placerade i den löpande regeltexten. Det är inte alltid så snyggt. De kan vara samlade i ett appendix.

krank

Dante said:
Men då krävs att spelare och SL har samma förväntning på vad »rätt jäkla svårt« betyder. Och där kan såna här tabeller definitivt vara till hjälp.
Visst. Men återigen, i vilken detaljnivå? Hur grov är skalan?

Sedan blir ju nackdelen att om spelare känner till skalan, så försvinner hela idén med att beskriva som t.ex "svårt". Då räknar ju spelaren bara om till procent likförbannat, och börjar tänka meta och mekanik istället för att leva sig in i världen.

Ram

Skev
krank said:
Visst. Men återigen, i vilken detaljnivå? Hur grov är skalan?
Som jag skrev förut så tycker jag 20-gradigt är lagom. Vad tycker du själv?

krank said:
Sedan blir ju nackdelen att om spelare känner till skalan, så försvinner hela idén med att beskriva som t.ex "svårt". Då räknar ju spelaren bara om till procent likförbannat, och börjar tänka meta och mekanik istället för att leva sig in i världen.
Ja. Det där är alltid en avvägning. Om spelledaren skall dölja systemet så kan det mycket väl vara så att spelaren får finna sig i att inte få såpass konkret information. Då får man endera skita i den biten eller arbeta hårdare med den biten.

För min del så är det nästan tvärtom. Om jag har ett tydligt sätt att kommunicera upplevd svårighet så behöver jag inte lägga någon energi på det och kan då bättre leva mig in i världen.

krank

Ram said:
Står lite högre upp =) Fyra grader är typ lagomt. men jag behöver inga procent; jag upplever att exempel funkar bättre. "Ungefär som att..." Det kommunicerar tydlighet mellan spelare och SL utan att spelaren behöver bry sig om procent...

w176

Förlorad dotter
Jag tycker det är bra att om man ska ha ett system, ska man förstå systemet.

Men behöver man en sida med detaljerade tabeller för att förstå det så är det i mitt tycke för komplicerat.

Ram

Skev
krank said:
Ram said:
Står lite högre upp =) Fyra grader är typ lagomt. men jag behöver inga procent; jag upplever att exempel funkar bättre. "Ungefär som att..." Det kommunicerar tydlighet mellan spelare och SL utan att spelaren behöver bry sig om procent...
Mmm... För tydlighets (eller korrekthets...) skull så tänker jag påpeka att det som jag menade med min 20-gradig var femgradig, men klädd i 20%-steg på en 0-100%-skala...

Ögat

Hero
I texten: nej.
Som en bilaga (som i Mutiné, EB eller Eon Deluxe): varför inte? Alltid gör det någon glad.

Dessutom är det bara kalenderbitare som läser hela spelet, så alla som tycker att det är avföring med sannolikhetstabeller kommer inte ens hitta dem om de ligger sist = alla vinner, alla är glada!

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Olav said:
I texten: nej.
Som en bilaga (som i Mutiné, EB eller Eon Deluxe): varför inte? Alltid gör det någon glad.

Dessutom är det bara kalenderbitare som läser hela spelet, så alla som tycker att det är avföring med sannolikhetstabeller kommer inte ens hitta dem om de ligger sist = alla vinner, alla är glada!
Håller med så släng in det. Jag kommer inte att titta och inte kommer jag att spy heller.