Nekromanti Om att resa runt i S-holmsområdet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo alltså, nu sitter jag ju här i min underbara tvåa på krokvägen i Nynäshamn (Krank på krokvägen, höhö, höhö). Jag har börjat lära känna stan litegrann, jag vet ungefär vad som finns här och hur jag få tag på mat och annat av det mest nödvändiga.

Men, det vore faktiskt trevligt att kunna resa runt lite mer. Kanske hälsa på folk man känner som bor i själva S-holm, kanske rentav hitta någon spelgrupp att lira lite med i området.

För att göra detta måste jag dock ge mig i kast med något nytt och fasansfullt: SL.

Först och främst: Vilket sorts kort ska man köpa? Nu när man är bofast känns det som att såna där rabattkupongprylar jag tidigare alltid utrustats med av folk jag hälsat på inte riktigt räcker till.

Kollar jag lite priser ser jag att det så att säga blir billigare ju längre tid och större område man åker. 260:- för sju dagar, 690:- för 30?

Min ekonomi är fortfarande inte jättebra, men under de närmaste dagarna ska det dyka upp omkring 1500:- från en kamrat som är skyldig mig pengar - och transporter anser jag är nåt som med gott samvete kan prioriteras.

Är ett 30-dagarskort en bra idé? Och har jag fattat rätt om jag säger att jag med ett 30-dagarskort a' 690:- kan åka lite varstans (utom över länsgränsen till Bålsta, tydligen - då får jag betala extra)? Dvs, jag betalar 690:- och slipper bry mig i 30 dagar?

Senare kommer andra dumma frågor från en inflyttad lantis - om hur man läser av tidtabeller och planerar sina resor och så. Men vi börjar nog med det här.

Arfert

Facit
30-dagarskortet är sannolikt best buy för dig, om du kommer åka varje dag. Det är det som de flesta infödda jag känner använder också (inklusive mig). Skönt att kunna åka hur mycket som helst närsomhelst. Kuponger funkar, om man åker typ vannan, var tredje dag...

Sjudagarskortet känns mest vara något för tillfälliga besökare.

Förresten, du är alltid välkommen att lira med oss, om du har tid över. Och pallar med de spel vi kör.

/Tomas

krank

Arfert said:
30-dagarskortet är sannolikt best buy för dig, om du kommer åka varje dag. Det är det som de flesta infödda jag känner använder också (inklusive mig). Skönt att kunna åka hur mycket som helst närsomhelst. Kuponger funkar, om man åker typ vannan, var tredje dag...
Hmmm... Varje dag kommer jag nog inte att åka. Däremot vill jag nog att de dagar då jag åker, så vill jag aldrig kunna bli strandsatt i nån avlägsen avkrok och inte kunna ta mig hem eller så. Jag vill helt enkelt slippa bry mig, oavsett om jag mest åker runt fre-sön eller om jag får ett ryck nån tisdag eftermiddag etc.

Såvitt jag förstått så blir det generellt alla tre zonerna när jag ska åka någonstans som inte är typ inom Nynäshamn. Det betyder (om jag fattat rätt) fyra kuponger, vilket i sin tur hamnar nånstans kring 60 spänn eller så. Åker jag då fler än 11 ggr på en månad så är det värt att köpa 30-dagarskortet. Rätta mig om jag är ute och cyklar.

Arfert said:
Sjudagarskortet känns mest vara något för tillfälliga besökare.
Ja, absolut - det var mest ett exempel.

Arfert said:
Förresten, du är alltid välkommen att lira med oss, om du har tid över. Och pallar med de spel vi kör.
Jag pallar det mesta, vill jag gärna tro. Får se hur det blir med tid, jag vill inte knyta upp mig innan jag känt av hur min arbetsbelastning blir framöver.

Arfert

Facit
Du är välkommen att joina vårt onsdagsgäng om du vågar dig på D&D4, om inte annat som "guest star" olika speltillfällen... annars kommer en Saga-kampanj senare i höst som Andy spelleder...

krank

Arfert said:
Du är välkommen att joina vårt onsdagsgäng om du vågar dig på D&D4, om inte annat som "guest star" olika speltillfällen... annars kommer en Saga-kampanj senare i höst som Andy spelleder...
D&D4 har jag velat testa ett tag nu, men jag hoppas å att hitta en spelgrupp som spelar det mest som brädspel... dvs mest miniatyrer och tärningsslag, inget "rollspelar"-larv, typ. Jag känner på mig att det är typ det enda sätt jag skulle kunna ha riktigt kul med D&D, eftersom systemet så uppenbart motarbetar alla immersionistiska tendenser...

krank

Arfert said:
Vi kör GIVETVIS med miniatyrer, väldigt "by the book".
Det låter strålande. Golvplaner och stenhårt dungeonbashande? Hur har ni det med inlevelse och sådant larv?

Arfert

Facit
Sånt larv.. herregud det är ju D&D!! Vad tror du själv. :gremgrin:

JA, det är floorplans och dungeonbashing. Vi kör Keep on the Shadowfell just nu.

krank

Arfert said:
Sånt larv.. herregud det är ju D&D!! Vad tror du själv. :gremgrin:

JA, det är floorplans och dungeonbashing. Vi kör Keep on the Shadowfell just nu.
Låter fantastiskt. Precis det jag hoppats på. Däremot öär jag ju så mycket total newb att det knappt finns, så ni får vara snälla mot mig =)

Men vi får snacka mer om det när jag vet lite hur det ser ut med mitt schema och arbertsbörda och allt sånt. Jobbet måste komma först =)

Eksem

Champion
Inlevelse är det inte så mycket med, men jag bidrar med en hel del utlevelse i form av högljudda catch phrases.

krank

Så, jag tycker mig ha räknat ut att det är ett 30-dagarskort jag ska ha. Jag är fortfarande lite luddig på exakt vart jag ska lyckas köpa mig ett dylikt, men i värsta fall får jag väl fixa en SMS-biljett in till S-holm för en sextilapp och köpa 30-dagarskort på centralen. Eller nåt. Vad är enklast, om man bor i Nynäshamn?

Sedan har vi det här med alla dessa transportmedel och tidtabeller och liknande... Har ni några tips för hur man snabbt sätter sig in i trafiken runt omkring S-holm? Finns det överskådliga tidtabeller att glutta i för att göra sig klokare?

Storuggla

Champion
"Jag är fortfarande lite luddig på exakt vart jag ska lyckas köpa mig ett dylikt, men i värsta fall får jag väl fixa en SMS-biljett in till S-holm för en sextilapp och köpa 30-dagarskort på centralen. Eller nåt. Vad är enklast, om man bor i Nynäshamn?"

Första bästa pressbyrå eller 7-11. Eller kiosk som det står "Vi har SL-Kort!" på. Brukar finnas i anknytning till stationerna.
Nynäshamnskiosken vid "Järnvägsstationen" ska tydligen ha ett fullständigt utbud på kort, remsor ch vad det nu kan tänkas finnas mer.
När det gäller att planera sin resa är det lite klurigare, SL's hemsida tillhandahåller vissa tidtabeller som pdf men reseplaneraren fungerar oftast fint. Det kommer bli enklare för dig efter den artonde när pendeln går igång i gen efter sommarens reparationer, i alla fall.
I egenskap av kollektivtrafiksanställd svarar jag glatt på frågor efter bästa förmåga om du skulle ha några.

Storuggla, om chefen kollar

krank

Storuggla said:
Nynäshamnskiosken vid "Järnvägsstationen" ska tydligen ha ett fullständigt utbud på kort, remsor och vad det nu kan tänkas finnas mer.
Coolt. Då ska jag nog ta en sväng ner dit när jag får pengar...

Storuggla said:
När det gäller att planera sin resa är det lite klurigare, SL's hemsida tillhandahåller vissa tidtabeller som pdf men reseplaneraren fungerar oftast fint. Det kommer bli enklare för dig efter den artonde när pendeln går igång i gen efter sommarens reparationer, i alla fall.
Låter najs. Fast å andra sidan är det ju så, att jämfört med de knapphändiga kollektivtrafiken i hälsingeområdet, där man till vissa orter ska vara glad om det går två bussar samma dag, så misstänker jag att jag kommer att ha föga problem. Jag har tålamodet hos en som vid ett tillfälle fick vänta 9 timmar i Gävle på att kunna ta sig hem efter en tenta vid lunchtid =)

Storuggla said:
I egenskap av kollektivtrafiksanställd svarar jag glatt på frågor efter bästa förmåga om du skulle ha några.
Man glömmer så lätt att även rollspelsnördar har jobb, och att de ibland t.om har jobb utanför transportsektorn. Tänk vad många intressanta, för att inte säga användbara, kontakter man kan knyta =)

Jarl

Hero
Men det där kanske blir lite mer av när vi börjar bli varma i kläderna vad gäller strider och så. Nu känns det mest som att man vill testa alla coola moves :gremsmile:

Brynolf

Dum fan
krank said:
Finns det överskådliga tidtabeller att glutta i för att göra sig klokare?
Filurerna i biljettluckan på pendeltågsstationen brukar ha en hög med analoga tidtabeller man kan få. Många bussar har också sådana.