Om att skriva (rollspel) om minoritetskulturer

God45

#PrayersForBahakan
Så på den här sidan av inlägg har vi nu ”Fler borde skriva om minoritetsgrupper” vilket omedelbart följs av ”Men det måste göras exakt rätt” vilket följs av exempel på saker som nagelfarts offentligt för att folk tycker att det gjorts fel.

Chockerande att folk inte sticker in sin hand i den smärtlådan från Dune. Alltså, jag fattar inte varför folk inte skulle vilja ha den upplevelsen! Jag hade sagt namnet på smärtlådan men det har fått en massa kritik för att det är kulturellt okänsligt.

Tobias sammanfattade det ganska bra:

Men jag kommer inte att göra det i någon större utsträckning när jag skriver offentliga grejer. Jag menar att om det ska bli snack om något jag skrivit så ser jag ju hellre att det handlar om språk, scenarion eller regler.

God45

#PrayersForBahakan
Det finns en gråskala, och "inte komplett tokfel och på/över gränsen till rasism" tycker jag inte är samma sak som "exakt rätt".
Jag är säker på att sådana distinktioner kommer respekteras i diskursen och att ingen kommer svartmålas orättvist. För det är inte som att orättvisa exempel redan nämnts i tråden? Oh, vänta, det har de.

Det är att rulla en tärning på om man kommer utmålas som en skurk för att man försöker. Jag tycker inte ens det är relevant att prata om varför. Men det är en risk man tar om man ens försöker. Så, varför skulle man försöka?
IMG_6991.gif

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För det är inte som att orättvisa exempel redan nämnts i tråden? Oh, vänta, det har de.

Det är att rulla en tärning på om man kommer utmålas som en skurk för att man försöker.
Visst, vi säger väl så…

God45

#PrayersForBahakan
Visst, vi säger väl så…
Du är inte ens villig att erkänna att risken att man blir kallad rasist ökar när man skriver om minoritetskulturer? Liksom, på riktigt? Eller att risken att bli kallad rasist är värre än risken att bli kallad för dålig på att designa 2d6 regelsystem? Du kan tänka på inga exempel där folk försökt och blivit kastade i de bildliga skördetröskorna?

krank

Du är inte ens villig att erkänna att risken att man blir kallad rasist ökar när man skriver om minoritetskulturer? Liksom, på riktigt? Eller att risken att bli kallad rasist är värre än risken att bli kallad för dålig på att designa 2d6 regelsystem? Du kan tänka på inga exempel där folk försökt och blivit kastade i de bildliga skördetröskorna?
Jag säger att det är en gråskala, där risken ökar ju sämre man är och ju närmare faktisk rasism man kommer. Det är inte ren slump. Att "skriva om minoritetskulturer" är inte en binär grej, det är stor skillnad mellan att skriva bra om minoritetskulturer och att skriva dåligt om minoritetskulturer. Jag har sett båda i tråden. De enda som fått skit i den här tråden är de som gjorde det otroligt dåligt.

Och nej, Riotminds har inte behandlats orättvist. Om du tycker det, så… Okej. Jag har bättre saker att ägna den här söndagen åt, är jag rädd.

God45

#PrayersForBahakan
Jag säger att det är en gråskala, där risken ökar ju sämre man är och ju närmare faktisk rasism man kommer. Det är inte ren slump. Att "skriva om minoritetskulturer" är inte en binär grej, det är stor skillnad mellan att skriva bra om minoritetskulturer och att skriva dåligt om minoritetskulturer. Jag har sett båda i tråden. De enda som fått skit i den här tråden är de som gjorde det otroligt dåligt.

Och nej, Riotminds har inte behandlats orättvist. Om du tycker det, så… Okej. Jag har bättre saker att ägna den här söndagen åt, är jag rädd.
Ah, så det är en gråskala! Och de som gör sitt bästa och försöker och ändå hamnar på gråskalan, de tar inga risker? Är det din poäng? För det gör de visst! Coyote and Crow är skrivet av författare som tillhör den amerikanska urbefolkningen om samma urbefolkning med en enorm mängd researh. Och det har blivit ENORMT påhoppat och kallat rasistiskt. Det är de första resultaten på många ställen om du söker på spelets namn. Om Coyote and Crow inte är bra nog kommer inget annat heller vara det.

krank

Ah, så det är en gråskala! Och de som gör sitt bästa och försöker och ändå hamnar på gråskalan, de tar inga risker? Är det din poäng? För det gör de visst! Coyote and Crow är skrivet av författare som tillhör den amerikanska urbefolkningen om samma urbefolkning med en enorm mängd researh. Och det har blivit ENORMT påhoppat och kallat rasistiskt. Det är de första resultaten på många ställen om du söker på spelets namn. Om Coyote and Crow inte är bra nog kommer inget annat heller vara det.
Så vilka är de "orättvisa exempel som redan nämnts i tråden"?

För jag ser ett gäng exempel, och de allra flesta av dem utan att fördömas.

Men visst. "Man kan inte säga nånting nuförtiden utan att kallas rasist". Vi säger så.

God45

#PrayersForBahakan
Men visst. "Man kan inte säga nånting nuförtiden utan att kallas rasist". Vi säger så.

Snygg ad hominem! Det är absolut inte vad jag säger. Det jag säger är att om du försöker skriva ett rollspel om en minoritetskultur riskerar du att kallas en rasist på internet orättvist. Jag tycker Coyote and Crow är ett jättebra exempel så du kan ju bemöta reaktionen på det spelet om du vill hävda att folk som menar väl och gör sin research inte riskerar något.

Hade det varit bra med fler spel som inte handlade om vita kolonialister? Absolut! Hade det varit fantastiskt om vi hade en mer välkomnande hobby? Ja! Jag vill ha en mer multikulturell och anti-rasistisk rollspelshobby.

Men att skriva ett rollspel om en minioritetskultur är super riskabelt. Så det tänker jag inte göra.

Jag kan faktiskt hålla med god45 till viss del här, även om jag kanske skulle uttrycka det mer diplomatiskt.

Det är riskabelt, alltså inte som i fara för liv och lem, utan som i risk att folk ska börja tycka illa om ens grejer och en som person om man skriver om minoritetskulturer. Även om man gör sitt absolut bästa för att inte uppfylla exotiska stereotyper och även om man är påläst. Det finns så många olika uppfattningar om vad som är rätt och fel. Om jag har med en same som skurk så är det risk att det blir fel, om jag har med samer som aldrig har karaktärs brister riskerar det också att bli fel.

Så speciellt när jag då utövar hobbyverksamhet så tycker jag att risken/kostnaden är för stor. Jag vill inte trampa någon på tårna och jag vill inte fastna i långa upprörda diskussioner när jag gör något jag gör för kul. Så då undviker jag i hög grad de ämnena. Eller jag har ju faktiskt med en del saker som biroller för det hade kännts ännu mer wierd att klippa bort dem.

Sen undrar jag om det är skillnad att sitta i Malmö och skriva om samer och att sitta i Umeå?

God45

#PrayersForBahakan
Jag kan faktiskt hålla med god45 till viss del här, även om jag kanske skulle uttrycka det mer diplomatiskt.

Det är riskabelt, alltså inte som i fara för liv och lem, utan som i risk att folk ska börja tycka illa om ens grejer och en som person om man skriver om minoritetskulturer. Även om man gör sitt absolut bästa för att inte uppfylla exotiska stereotyper och även om man är påläst. Det finns så många olika uppfattningar om vad som är rätt och fel. Om jag har med en same som skurk så är det risk att det blir fel, om jag har med samer som aldrig har karaktärs brister riskerar det också att bli fel.

Så speciellt när jag då utövar hobbyverksamhet så tycker jag att risken/kostnaden är för stor. Jag vill inte trampa någon på tårna och jag vill inte fastna i långa upprörda diskussioner när jag gör något jag gör för kul. Så då undviker jag i hög grad de ämnena. Eller jag har ju faktiskt med en del saker som biroller för det hade kännts ännu mer wierd att klippa bort dem.

Sen undrar jag om det är skillnad att sitta i Malmö och skriva om samer och att sitta i Umeå?
👍

Mesta möjliga medhållet.

luddwig

Lawful evil
Att skriva om minoritetsgrupper, mer specifikt om den nordamerikanska ursprungsbefolkningen, är något jag brottats med i De fördömda. Jag vill inte utelämna indianerna - om man nu får använda det ordet? - men det känns som att varje text som rör dem är en krutdurk som skulle kunna bli slutet på min mycket modesta karriär som rollspelsskribent.

Brödbane

Kristallkrönikör
Jag tror en del i det hela är att det är det finns en svårighet vem som tar på sig att representera sin minoritet.

För att dra en paralell till mitt jobb så sitter jag med i referensgruppen för ett större vårdprojekt som sker i Norrbotten och Västerbotten just nu. Projektledaren har bjudit in en bred referensgrupp där bland annat både sametinget och tornedalingarnas riksförbund har fått inbjudan. Efter första mötet med referensgruppen så hoppade sametingets representant av med ganska frän kritik om att projektet omöjlighet kunde ta hänsyn till de samiska perspektiven (trots projektledarens, i mitt tycke, mycket öppna inställning). Projektledaren valde då att bjuda in en annan representat för en samisk organisation som inte alls delade sametingets representants perspektiv och är väldigt positiv till projektet.

De jag vill säga med detta är att det är svårt att navigera gällande kritiker när man skriver om minoritetsfolk. I detta fallet var det ju personer som representerar organisationer och är demokratiskt utsedda.

Men när det gäller rollspel så är det ju ännu mer luddigt. Min uppfattning är att mycket kritik kommer från personer på sociala medier som utser sig själva till talespersoner för hela minoriteten, oftast genom att vara väldigt högljudda och konfrontativa (generellt kan det finnas VÄLDIGT goda skäl att vara högljudd och konfrontativ när det gäller minoritetsfrågor i allmänhet). Det här fenomenet finns ju på internet i allmänhet och inte något som är unikt gällande just den här frågan.

Last edited: