Det här är en rätt meningslös fundering egentligen, men det behövs något på forumet nu när det kommit igång igen.
I alla regelsystem är det underförstått att spelaren vill uppnå samma mål som rollpersonen vill. Spelaren vill att rollpersonen ska lyckas med färdighetsslagen och vinna striderna. Spelaren vill att rollpersonen ska hitta sin fars mördare eller upptäcka Atlantis eller vad det nu är för mål rollpersonen råkar ha.
Men tänk om spelaren faktiskt inte vill att rollpersonen ska lyckas. Det mest uppenbara exemplet är om man vill gestalta en rollperson som har tydligt utstakade mål, men det ingår i karaktärskonceptet att målen aldrig ska uppnås. Rollpersonen ska försöka bli rik, men kommer ständigt att förlora alla tillgångar hon samlar, till exempel. Eller en antihjälte som vill döda jättar och befria jungfrur, men alltid klantar till det. Skulle det behövas någon speciell typ av regelmekanik för att hantera något sådant, och hur skulle en sådan regelmekanik kunna se ut? Eller är det ett icke-problem som man sköter utanför reglerna, i de få fall där det är intressant?
/tobias
I alla regelsystem är det underförstått att spelaren vill uppnå samma mål som rollpersonen vill. Spelaren vill att rollpersonen ska lyckas med färdighetsslagen och vinna striderna. Spelaren vill att rollpersonen ska hitta sin fars mördare eller upptäcka Atlantis eller vad det nu är för mål rollpersonen råkar ha.
Men tänk om spelaren faktiskt inte vill att rollpersonen ska lyckas. Det mest uppenbara exemplet är om man vill gestalta en rollperson som har tydligt utstakade mål, men det ingår i karaktärskonceptet att målen aldrig ska uppnås. Rollpersonen ska försöka bli rik, men kommer ständigt att förlora alla tillgångar hon samlar, till exempel. Eller en antihjälte som vill döda jättar och befria jungfrur, men alltid klantar till det. Skulle det behövas någon speciell typ av regelmekanik för att hantera något sådant, och hur skulle en sådan regelmekanik kunna se ut? Eller är det ett icke-problem som man sköter utanför reglerna, i de få fall där det är intressant?
/tobias