Nekromanti Om avstängningar ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Ta bort OT-forumet [upprop]

krank said:
Tja, ignorera honom?
Att blunda för problemen är visserligen väl beprövat, med som långsiktig lösning funkar det sällan något vidare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

MEN, till ett diskussionsforum nischat för en viss hobby kommer man för att ha trevligt en stund.
Japp. Fast olika personer tycker att olika saker är otrevliga. Jag, t.ex, tycker att forum som är så hårt nischade att man inte kan diskutera annat med medlemmarna är hemskt otrevliga.

krank

Kom igen, det är INGEN som slängts ut pga en motpart inte haft några mer argument.
Eh, jo.

Nu funkar tyvärr inte rpglab.net för tillfället, så jag kan inte länka till korrespondensen ifråga...

krank

Att blunda för problemen är visserligen väl beprövat, med som långsiktig lösning funkar det sällan något vidare.
I det här fallet är det det civiliserade sättet att agera på; inte att "blunda för problemen" men att inse sin egen del i problemet. Det är inte den enes fel när två träter, och det blir inga jättelånga, urspårande trådar eller liknande om en part ger fan i att svara.

Och visst, personen kan fortfarande komma med otrevliga enstaka inlägg och PM etc, men hur svårt är det - egentligen - att helt enkelt inte läsa inläggen? Internettroll lever på uppmärksamhet, vet ni.

krank

De användare som blivit bannade har blivit bannade på grundval av transgressivt beteende, vår webplats' motsvarighet till kriminellt beteende i resten av samhället. Alltså handlingar som moderationen ansett varit destruktiva för webplatsen.
Nu är ju jag visserligen en högljudd kritiker av det parlamentariska systemet, men att börja jämställa med resten av samhället är jävligt vanskligt. Då får man nämligen ta konsekvenserna i form av liknelser med bananrepubliker etc, och just den diskussionen tror jag vare sig du eller jag vill ha.

Nu räknar jag förresten med att moderatorkåren bryter ut eller tar bort den här deltråden om banningar, för den handlar nämligen inte längre om OT-forumets vara eller icke vara.

Krille

Super Moderator
Le korrespondens

Nu funkar tyvärr inte rpglab.net för tillfället, så jag kan inte länka till korrespondensen ifråga...
Om du ensidigt tror på ena sidan så är du dummare än tåget. Hans sida är vinklad enligt hans uppfattning av situationen, och den skiljer sig gravt från redaktionens.

Men till viss del har du rätt: argumenten tog slut. Mer specifikt argumenten för att låta honom vara kvar. Efter att i största allmänhet förpestat tillvaron här och testat gränserna om och om igen trots upprepade tillsägelser, varningar och tidigare banningar så fick dåvarande redaktören nog och kastade ut honom.

Organ

Out of time, out of mind

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Kom igen, det är INGEN som slängts ut pga en motpart inte haft några mer argument.

--------------------------------------------------------------------------------

Eh, jo.

Jorå, jag har läst den. Dessutom var jag med när det hände. Men det ändrar inte på någonting.

/Anders

krank

Re: Le korrespondens

Om du ensidigt tror på ena sidan så är du dummare än tåget.
Tack för den =)

Hans sida är vinklad enligt hans uppfattning av situationen, och den skiljer sig gravt från redaktionens.
Japp. Och redaktionens sida är vinklad enligt deras uppfattning av situationen. Den enda skillnad jag ser är att Troberg presenterat någon form av underlag, det har inte redaktionen - och den ena sidan är den som sitter med övermakten, liksom.

Efter att i största allmänhet förpestat tillvaron
Fler poänglösa och dåligt underbyggda och framförallt vaga anklagelser mot folk som inte är närvarande - strålande.

så fick dåvarande redaktören nog och kastade ut honom.
Jag har ett PM som säger att det enbart var Dimfrost själv som tog beslutet, och som antyder att vissa redaktionsmedlemmar var emot det hela.

Jag kan säga att det finns andra jag tycker förpestat tillvaron betydligt mer på det här forumet, men jag säger ogärna något eftersom jag inte tycker att folk ska bannas etc för sådant trams och såna vaga skitanklagelser.

Som sagt, en ignore-funktion löser hela problemet. Då kan varje medlem bestämma själv.

Lycan

Hero

Förlåt, jag ska skriva utan att använda liknelser som kan feltolkas.

Det fåtal gånger användare blivit bannade från denna webplats under min tid som moderator, har de blivit bannade för att deras beteende förändrat forumet åt ett håll som varken redaktion eller moderation ansett varit eftersträvansvärt.

Sedan kan man säga vad man vill om att redaktionen och moderationen har makten att gallra i medlemsgalleriet, men det har aldrig handlat om "reservargument". Det har, när allting kommit omkring, handlat om att redaktion och moderation har en vision om ett bra rollspelsforum (varför skulle man annars lägga ner så mycket gratistid på det?), och att vissa användare förstört denna vision.

Och hade redaktion och moderation inte strävat efter sin vision av det bra rollspelsforumet tycker inte jag de hade gjort ett bra jobb.

- L

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

krank said:
I det här fallet är det det civiliserade sättet att agera på; inte att "blunda för problemen" men att inse sin egen del i problemet. Det är inte den enes fel när två träter, och det blir inga jättelånga, urspårande trådar eller liknande om en part ger fan i att svara.
Nix. Jag köper inte ditt resonemang.

Tänk dig en hypotetisk användare som ständigt provocerar och söker gräl, trots tillsägelser och varningar. Hur är jag en del i det problemet? Hur är det »civilicerat« att låta honom hållas? Hur är det inte huvudsakligen hans fel att gräl uppstår?

Det är inte så att vi stänger av användare hipp som happ bara för att de deltar i en hätsk dispyt då och då. Det krävs grovt och/eller upprepat beteende för att avstängning ska komma på tal.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Du borde vara väl medveten om att tillsägelser, varningar och banningar, med få undantag, inte är offentliga. Det är en policy som man kan tycka vad man vill om och som kanske kommer att revideras i framtiden. Men den har i alla fall gällt så långt tillbaka som jag kan minnas. Den enda som sitter på moderatorernas och redaktörernas argument för ett beslut är alltså den drabbade användaren, och moderatorerna och redaktionen förstås. Vad de sedan väljer att lägga ut eller publicera har vi ingen kontroll över. Särskilt inte om det sker på deras egna sidor.

Nu handlar förstås den här tråden inte om Troberg och din åsikt är noterad och kommer inte att få mer tyngd genom att den upprepas in absurdum. Sajten är fortfarande inte en demokratisk rättstat med utrycksfrihet. Moderatorernas och redaktörernas tolkning av reglerna och sajtens syfte kommer alltid att vägra tyngre än din tolkning.

Så gå istället ut och njut av vårt vackra vårväder. :tekopp:

krank

Och hade redaktion och moderation inte strävat efter sin vision av det bra rollspelsforumet tycker inte jag de hade gjort ett bra jobb.
Jag hoppas verkligen att jag ingenstans skrivit att jag tror att moderatorerna gör någonting alls av ren elakhet eller så. Jag tvivlar inte en millimeter på moderatorkårens intentioner.

Det är inte som att jag tror att de strävar efter ett dåligt rollspelsforum, och jag hoppas att de har tillräcklig respekt för mig för att anta att jag inte heller vill se ett dåligt rollspelsforum.

Saken är väl däremot den, att ibland har man olika uppfattningar om vad som gör ett forum till ett bra forum...

krank

Tänk dig en hypotetisk användare som ständigt provocerar och söker gräl, trots tillsägelser och varningar. Hur är jag en del i det problemet? Hur är det »civilicerat« att låta honom hållas? Hur är det inte huvudsakligen hans fel att gräl uppstår?

Det är som med förolämpningar; den som tar åt sig av förolämpningar får, i mina ögon, skylla sig lite själv. Att man blir upprörd över en förolämpning handlar inte om den som förolämpar, utan om att man själv går i försvarsställning och blir aggressiv. Det är ingen som tvingar någon att svara på denne hypotetiske användares provokationer, däremot kan man, på ett forum med ignore-funktion, välja att inte låta sig frestas genom att ignorera personen. Om man vet med sig att man inte kan kontrollera sig, alltså.

Så jag tror fortfarande att en ignore-funktion skulle lösa i stort sett alla problem folk har med OT-forumet.

krank

Nu handlar förstås den här tråden inte om Troberg och din åsikt är noterad och kommer inte att få mer tyngd genom att den upprepas in absurdum.
Nix; jag drog bara upp honom eftersom det hävdades att samtliga banningar gått fint och bra till och utan problem och tveklöst gjort forumet till en bättre plats att leva på.

Däremot har jag minst en gång påpekat att diskussionen om banningar egentligen inte hör till frågan om OT-forumet, och bör brytas ut eller kanske ännu hellre avslutas. Återigen; jag nämnde min åsikt om banningar som hastigast, sedan tyckte folk att det var viktigare att bemöta den åsikten än att diskutera OT-forumets vara och icke vara...

Krille

Super Moderator

Den enda skillnad jag ser är att Troberg presenterat någon form av underlag, det har inte redaktionen - och den ena sidan är den som sitter med övermakten, liksom.
En del av det där underlaget kan vi inte lämna ut, eftersom det egentligen bara angår redaktionen och Troberg, men inte andra. Vill Troberg lämna ut saker från sin sida så får han väl göra det, men vi kan inte göra det, lika lite som vi kan lämna ut alla andra privata diskussioner som vi har haft.

Andra delar av underlaget är redan presenterat, i form av de kvantiljoner inlägg som Troberg har postat här.

Fler poänglösa och dåligt underbyggda och framförallt vaga anklagelser mot folk som inte är närvarande - strålande.
Tja, du frågade. Jag kan liksom inte svara om jag inte säger vad som har hänt. Om du anser att anklagelsen är vag så ursäktar jag mig att jag var med då. Om du inte var det, sök på rollspel.nu-forumet eller off-topic-forumet efter användaren Troberg och läs in dig.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tycker att vi bannar liknelser

Jag menar, har liknelser nån gång lett till att någon på detta forum lyckats förklara något för någon annan? Det enda liknelser leder till är sämre motliknelser. :gremlaugh:

/M

Krille

Super Moderator
Iakttagelse om liknelser

Jag menar, har liknelser nån gång lett till att någon på detta forum lyckats förklara något för någon annan?
Jag är djupt övertygad om att folk förstår liknelserna och vad de vill förklara. Så korkade är de inte.

Problemet är att de vägrar att gå med på att liknelserna är applicerbara i just deras fall, och anstränger sig tills de blir blå med att leta upp diskrepanser för att göra liknelsen ogiltig.

Sen är liknelseuppdragarna korkade nog att fortsätta diskussionen därifrån.

Bombu

Hero

Det är som med förolämpningar; den som tar åt sig av förolämpningar får, i mina ögon, skylla sig lite själv.
Nu är det många som svarat på dina inlägg och jag förstår att du kanske känner dig utsatt under detta tryck av svar.

men jag känner att jag behöver bemöta detta, för det är i min värld väldigt helt fel.

fortsättningen blir inte bättre från mitt sätt att se på saken.

Att man blir upprörd över en förolämpning handlar inte om den som förolämpar, utan om att man själv går i försvarsställning och blir aggressiv.
Här är du helt ute och cycklar, jag vet att du skriver i din fotnot att man inte riktigt ska ta dig på orden när du skriver och kanske gör jag här ett fel,

men det sätt du försvarar den som förolämpar och provocationer går verkligen ut över den användare som blir utsatt, tydligen ser du inte det eller väljer att inte se det.

Du har tidigare varit inne på att mobbing inte är önskvärt, jag håller helhjärtat med dig där, men det du skriver här är ju det typiska försvaret mobbare ofta använder sig av.

Det är den som är utsatt som egentligen har fel, som inte borde bry sig, som tolkar förolämpningarna för starkt etc.

antingen överdriver du din poäng väldigt mycket så mycket att jag får svårt att se vad du försöker få fram,

eller så .... nånting annat som jag egentligen inte heller förstår.

Bombu