Nekromanti Om bekräftande

hatten

Swashbuckler
Re: Högt ovan så skådar vi på layout!

*ler* Äää så hemskt är det inte att folk klagar på hur man stavar..
Hatten ÄR van vid att folk klagar på hur jag stavar.. *ler* Det ger en mer motivering att skriva mer.. FÖR eller senare blir kritikerna som klagar på dålig stavning mentalt överladdade och något kommer att kortslutas /images/icons/cool.gif
Stavning dålig Brain overlood brain overlood.iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii malfuntion malfuntion..
Är Min teori..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

Gardener

Champion

Det kanske är dags att du slutar ta allting så personligt och sluta försöka hitta underliggande betydelser i det jag säger (skriver)?

Jag menar inte att din artikel, eller din faktakontroll, skulle vara sämre än Björns och jag har inte heller sagt det. Låt det vara!

<I>"Ett tips är en början på en diskussion om det blir en diskussion."</I>

Så jag kan bara använda ett sätt att starta en diskussion om jag vet med hundra procents säkerhet att det faktiskt blir en diskussion och att ingen del av diskussionen går över till att vara en diskussion om någonting annat? Förhoppningsvis förstår jag dig fel här, men jag kan inte förstå att det skulle kunna vara något annat du menar.

Klart vi ska diskutera om tidningen på alla plan för att kunna göra den så bra som möjligt. Vi kan diskutera fram ett bättre arbetssätt och konkretisera det som redan finns. För de som vill kan vi hjälpa till med att ge förslag på artiklar att skriva och komma med idéer. Jag tycker också att detta innebär att vi kan diskutera kring kommande artiklar och att man ska få komma med sina synpunkter om det. Sen är det ju upp till vardera artikelskrivare att göra som de vill, om de vill skita högaktningsfullt i tips eller om de utnyttjar det för att få till bättre artiklar. Jag tar illa upp om jag inte får göra mig hörd och komma med idéer och förslag och jag tycker det är oroväckande att man inte ska kunna få föra fram sina åsikter om tidningens uppbyggnad här på forumet.

<I>"Diskussion om huruvida diskussioner hör hemma här? :gremsmile: Det sista borde vara kört eftersom du är webchef och bestämmer och har visionen för hur siten ska vara med dess forum."</I>

Jepp, helt korrekt att det är jag som bestämmer över webbplatsen. Jag tar dock mina beslut efter att ha hört en hel drös med åsikter, inte bara från mina medredaktörer utan även från besökare. Vad som gäller för detta forum är att vi har gett Ola möjligheten att förbättra arbetet med tidningen genom att möjliggöra diskussion kring den. Exakt vad som diskuteras här är upp till de som skriver, så länge man följer de regler som är uppsatta för forumet. Sen är det Ola som beslutar hur arbetet fungerar med tidningen och om han anser att vi inte ska diskutera innehållet i tidningen, då är det nog bara att följa honom i det eller starta sig en egen tidning. Jag hoppas dock, och kommer lobba för det om det skulle behövas, att vi ska kunna föra en öppen diskussion kring alla delar kring tidningen och använda detta forum för att få en bättre arbetsgång inom tidningen.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

DanielSchenström

Swashbuckler

Ska jag inte ta det personligt när du skriver till mig? Ska jag ta det som om du skriver till någon annan? är det inte du och jag som till största delen för denna diskussion? Om jag missupfattat igen så förklara gärna.

Jag skrev i ett tidigare inlägg att min faktakoll nog skulle vara bättre än Björns, på detta replikerade du att Björns faktakoll nog var bra, han hade ju varit med länge. Det läste jag som att mitt påstående skulle varit fel. Och jag låter inget vara så till vida jag inte anser det vara uppklarat och parterna i den här diskussionen har full uppfattning om varandras ståndpunkter så att arbetet kan gå vidare utan friktion.

år det något jag är så är det principfast, och om jag anser att jag blivit missupfattad, anklagad eller liknande kommer jag ta de tillfällen som ges att förklara mig själv.

Och tro det eller ej, men jag letar inte efter underliggande betydelser i det du skriver utan jag läser det du skriver och tolkar det efter den erfarenhet jag fått av mitt liv. Underlggande betydelser lämnar jag åt psykologer och konspirationsteoretiker.

En diskussion är bara en diskussion om det är en diskussion ja, det är väl uppenbart. Vad man sen gör för att få till en är väl vilket som, men forumen blir bra begränsade om allt det ska handla om är diskuterande?

"För de som vill kan vi..."

Precis, för de som vill ja.

"...om de utnyttjar detta för att få till bättre artiklar."

Tro det eller ej men artiklar blir inte automatiskt bättre för att man följer andras råd.
Du tar illa upp om du inte får göra din röst hörd? Du får göra din röst hörd, men jag har väl göra min röst hörd också och tala om hur jag vill ha det? Jag talar inte om för andra hur de ska leva sitt liv och skriva sina artiklar och vill ogärna att folk lägger sig i mitt. Men som jag sagt, i fortsättningen ska jag hålla mina artiklar härifrån så att du inte behöver känna dig illa berörd för att du inte får komma med ideer till dem. Det finns säkert de som uppskattar dig för din erfarenhet, vishet, synpunkter o.s.v., o.s.v., så mitt minskande deltagande kommer inte begränsa ditt röstspridande.

Oroväckande? Hur är det oroväckande? Du kan föra fram dina åsikter och ideer om tidningens uppbyggnad hur mycket du vill, du bestämmer, inte jag. Det betyder att du kan göra vad du vill, medan jag kan tala om vad jag vill ha i min pyttelilla del av forumen. Du har inget att oroa dig för, jag varken kan eller vill få dig ersatt så du kan lugnt fortsätta med allt du känner för att göra med forumen. Jag vill inte ta ifrån dig någon rätt överhuvudtaget, jag vill bara att mina egna inlägg bemöts på ett sätt jag själv gillar, och i den allmäna trevnadens sak är det trevligt att så sker.

Den enda diskussion jag personligen vill ha är den som sker efter att de lästs och godkänts av Ola, från läsarna om artiklarnas vara eller inte vara. Den diskussion jag förväntar mig här, kanske felaktigt, är om Codex layout, tematiska innehåll, språkbruk, riktlinjer och så vidare, saker som ska förenkla och förbättra arbetet med Codex. Denna uppfattning har jag främst fått genom att tala med Ola, och genom att ha besökt detta Codex-redaktionsforum, inte från dig. Diskussionen vi för nu gör inte ett jota för att främja tidningen, snarare får den åtminstone mig mer avogt inställd till att vilja arbeta med Codex och rollspel.nu. Jag är dock inte dummare än att jag kan hålla de två entiteterna separata, jag tycker bara att det är en begränsning att inte kunna bli bemött som jag vill här. Bemöt andra som du själv vill bli bemött är ett motto som jag försöker följa och tills dess du lär känna mig på riktigt snarare än den för dig okända personen som du utbyter retorik med hoppas jag att du är öppen själv och inser att alla inte fungerar på samma sätt och har samma rätt att bemötas på det sätt de önskar.

Jag tycker att huvuddelen av tyckandet om tidningen ska komma från läsarna och det vi ska ägna oss åt är att producera är det bästa vi kan. Om någon vill ha hjälp kan man be om det. Om någon har ett bra förslag kan man posta det i egen tråd. Om förslaget gäller någons specifika artikel kan man fråga denne om den vill ha hjälp. Jag vill lika gärna ha hjälp med mina artiklar som jag vill ha stödhjul på min cykel. Jag hoppas det är klart för det skulle underlätta mitt arbete.

Daniel "Warduke" Schenström

Gardener

Champion
Hur ska arbetet om tidningen fungera?

<I>"Ska jag inte ta det personligt när du skriver till mig?"</I>

Nu är vi åter vid missförstånd av olika slag. Förlåt att jag än en gång inte uttrycker mig så tydligt att det uppenbarligen missuppfattas, jag ska försöka bättra mig, problemet är bara att jag aldrig går vidare i exakta beskrivningar utan antar att om jag skriver kortfattat så förstår motparten resten utan att man behöver fylla på med långa meningar och förklaringar. Vad jag menade var att du inte ska ta allt jag skriver som personliga påhopp på dig och försöka förtrycka din kreativa frihet (som jag gång efter annan har försökt förklara i denna tråd).

Jag ska göra mitt absolut bästa för att inte på något sätt försöka skriva något som från din sida kan uppfattas som ett tips eller ett förslag eller någonting överhuvudtaget. Jag ber dig dock härmed också att ignorera allt jag skriver i andra inlägg även om det kan råka ha med dig att göra, då jag absolut inte kan veta om det skulle råka göra det eller inte.

<I>"Jag skrev i ett tidigare inlägg att min faktakoll nog skulle vara bättre än Björns, på detta replikerade du att Björns faktakoll nog var bra, han hade ju varit med länge. Det läste jag som att mitt påstående skulle varit fel. "</I>

Då läste du fel, hade jag menat det så hade jag skrivit det. Vad jag menade var att jag litade på att Björn hade koll på sin sak eftersom jag är bekant med honom. Det betyder inte att jag trodde din faktakoll är sämre, det betyder att jag tror att man kan lita på det Björn skriver.

<I>"Tro det eller ej men artiklar blir inte automatiskt bättre för att man följer andras råd."</I>

Nej, det tror jag inte. Vissa kanske behöver och vill ha råd och för dessa kan artiklarna bli bättre, jag tror också (kanske helt felaktigt) att många vill ha det och har i all min enfaldhet trott att om man skriver om sina artiklar här så uppskattar man tips, råd, uppmuntran och liknande. Därför kommer jag tills någon uppmanar mig att sluta att komma med dylikt, i ditt fall uppmanar du det personligen så jag kommer inte göra det till dig i fortsättningen. För att jag ska sluta med det helt och hållet så behövs det nog en uppmaning från högre instans, dvs Ola.

<I>"Du får göra din röst hörd, men jag har väl göra min röst hörd också och tala om hur jag vill ha det?"</I>

Har jag någonsin sagt att du inte skulle få göra det? Kan svara på den frågan själv och svaret är nej, om du har trott det så är det något som du själv har läst in i mina inlägg.

<I>"Jag talar inte om för andra hur de ska leva sitt liv och skriva sina artiklar och vill ogärna att folk lägger sig i mitt. Men som jag sagt, i fortsättningen ska jag hålla mina artiklar härifrån så att du inte behöver känna dig illa berörd för att du inte får komma med ideer till dem. Det finns säkert de som uppskattar dig för din erfarenhet, vishet, synpunkter o.s.v., o.s.v., så mitt minskande deltagande kommer inte begränsa ditt röstspridande."</I>

Måste jag förklara samma sak en gång till? Uppenbarligen. Jag kunde omöjligt veta att du inte ville att jag skulle komma med kommentarer eller tips eller idéer eller dylikt. Du har inte sagt det tidigare, det står inte i forumets beskrivning att man inte får det, Ola har inte sagt att man inte får det. Jag kunde alltså omöjligen veta att du inte ville det. Eftersom jag har uppfattat forumet som att det ska utnyttjas för att främja skapandet av tidningen på alla plan så tog jag det som för givet att ett dylikt förfarande var alldeles utmärkt. Jag tror det fortfarande också, men kommer inte använda det för dig, men så länge inte Ola säger något annat så kommer jag fortsätta med det. Men jag har inte gjort något dumt för att jag gjorde det mot dig tidigare eftersom jag omöjligen kunde veta att du inte ville ha någon kommentar över huvud taget om dina kommande artiklar.

"Diskussionen vi för nu gör inte ett jota för att främja tidningen, snarare får den åtminstone mig mer avogt inställd till att vilja arbeta med Codex och rollspel.nu."

Inte? Jag gjorde alltså rätt som gav dig ett tips angående en artikel du höll på att skriva? Vad denna diskussion bland annat har gett är att jag nu vet att du inte vill ha tips, något jag omöjligen kunde veta innan. I förlängningen hoppas jag också att vi kan få ett konkretiserande av vad detta forum ska användas till och hur arbetet ska fungera inom tidningens redaktion. Det tänker jag dock ta upp i en ny tråd.

Att du blir avogt inställd till att jobba med Codex är tragiskt, men jag förstår fortfarande inte hur du kan beskylla mig för att ha gjort något fel. Vilket du uppenbarligen måste göra eftersom du blir avogt inställd att jobba med Codex, vilket jag antar måste bero på att du inte gillar hur jag uppför mig. Jag har handlat efter hur jag trodde man skulle göra i arbetet med tidningen och det finns inget som säger att man inte skulle göra som jag gjorde (dvs, gav ett tips angående en artikel).

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Hur ska arbetet om tidningen fungera?

"Vad jag menade var att du inte ska ta allt jag skriver som personliga påhopp på dig och försöka förtrycka din kreativa frihet (som jag gång efter annan har försökt förklara i denna tråd)."

Då missförstod jag eftersom jag gör skillnad på personligt och personliga påhopp. Några sådana anser jag ju att du inte gjort, och det uppskattar jag eftersom jag varit med om allt för många forumtrådar som slutat med flame wars.

"Jag ska göra mitt absolut bästa för att inte på något sätt försöka skriva något som från din sida kan uppfattas som ett tips eller ett förslag eller någonting överhuvudtaget. Jag ber dig dock härmed också att ignorera allt jag skriver i andra inlägg även om det kan råka ha med dig att göra, då jag absolut inte kan veta om det skulle råka göra det eller inte."

Tackar.

"Vissa kanske behöver och vill ha råd och för dessa kan artiklarna bli bättre, jag tror också (kanske helt felaktigt) att många vill ha det och har i all min enfaldhet trott att om man skriver om sina artiklar här så uppskattar man tips, råd, uppmuntran och liknande."

Ja en del kanske gör det, själv gör jag det för att andra ska veta vad jag håller på med så att det inte skrivs på två alltför liknande artiklar samtidigt, en sak som hänt mig tidigare. Och uppmuntran har jag aldrig stött på någon som inte uppskattar det.

"Vad denna diskussion bland annat har gett är att jag nu vet att du inte vill ha tips, något jag omöjligen kunde veta innan."

Och främjar det tidningen? Ökar det upplagan? Tryckkvalitén? Det höjer inte kvalitén på mitt skrivande, förbättrar mitt tecknande eller gör mig mer effektiv. Möjligtvis förbättrar det din och min arbetsrelation vi arbetar ju inte tillsammans med något så jag kan inte se något främjande där heller.

"Att du blir avogt inställd till att jobba med Codex är tragiskt, men jag förstår fortfarande inte hur du kan beskylla mig för att ha gjort något fel. Vilket du uppenbarligen måste göra eftersom du blir avogt inställd att jobba med Codex, vilket jag antar måste bero på att du inte gillar hur jag uppför mig. Jag har handlat efter hur jag trodde man skulle göra i arbetet med tidningen och det finns inget som säger att man inte skulle göra som jag gjorde (dvs, gav ett tips angående en artikel)."

Det som gör mig avogt inställd är bemötandet Azagtoth och du givit mig, och du säger att jag läser in för mycket i din kommentar angående Björns faktakoll, som jag sa mig ha en bättre. Mitt konstaterande kom efter att jag läst hans artikel och hittat fakta som inte verkar stämma eftersom andra källor motsäger detta. Den kommentaren är det jag ogillat mest i ditt beteende. Sen är jag lite anti långa diskussioner av det här slaget speciellt om det innehåller en massa pikar.

Azagthoth

Myrmidon

För det första tycker jag att Azagtoths påpekande av min stavning var värre än de tips och hela den här diskussionen mellan oss varit.

Ber först och främst om ursäkt för att jag inte kunnat medverka i "debatten" förrän nu, CPUn gick åt pipan.

Alltså, jag förstår inte riktigt vad det är jag gjort för fel. Mitt påpekande av din stavning i den här tråden var menat som ett skämt, vilket framgick ganska tydligt och som du uppenbarligen förstod då du själv fortsatte skämtet ytterligare ett steg. Kan jag få veta vad det är jag nu får skit för?

/Azagthoth

DanielSchenström

Swashbuckler

Jag måste erkänna att jag inte förstod att ditt första inlägg var ett skämt, mina smileys och det jag skrev gjorde jag för att ta udden av seriositeten i ditt inlägg.

Nu vet du vad du är anklagad för och eftersom det var menat som ett skämt från din sida tar jag tillbaks anklagelsen.

Daniel Schenström.

Ola

Swordsman
Diskussion avslutad?

Hej alla glada!

Jag vet inte om ni håller med mig, men jag tror att det vore bäst att avbryta denna tråd. Jag tror att debattanterna håller på att hamna i något slags ställningsstrid.

Bäst är att ta upp nya trådar med specifika ämnen, tex arbetsgång.

Det här internforumet startades upp för att vi tillsammans skall göra Codex bättre. Dessvärre så saknas en massa saker som lista över ämnesansvariga, m.m. Detta tänker jag ta tag i efter det att codex nr 1 2001 har kommit ut.

Internforumet är till för er frilansare att utnyttja på olika sätt. Forumet är till för att hålla andra uppdaterade om vad som händer, så att inte dubbla upplagor av samma artikel kommer. Att ta hjälp och tips av medarbetarna. Att hjälpa och stötta varandra. Att knyta ihop redaktionen trots att många sitter på långt avstånd.

Anledningen till att jag inte har velat ha innehållsdiskussioner (jag tycker... bla, bla,...mer rollspel, mindre magic, mer datspel, osv...) beror på att just nu sitter det mest garvade rollspelare med i detta forum, alltså skulle andra delar som jag tillför tidningen inte uppskattas.

Daniel, du har ju till och med sagt att du skriver på dina sista artiklar på grund av att codex ändrar inriktning från att vara en enbart rollspels-tidning. Vilket jag tycker i och för sig är synd för du är en duktig skribent. Men när du har valt att hoppa av Codex så kommer jag tyvärr att plocka bort ditt privilegium att var med här på Internforumet, av det enkla skäl att endast aktiva medarbetare till tidningen skall finnas med.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Diskussion avslutad?

Jajemen, stäng av mig bara, men inte förän jag lämnat in mina sista artiklar tack, ifall något tas upp om nummer 8 som jag behöver veta.

Olle och jag har avslutat diskussionen och tycker likadant om varandra som innan antar jag. (Vilket inte är illa om någon tror det.)