Hur ska arbetet om tidningen fungera?
<I>"Ska jag inte ta det personligt när du skriver till mig?"</I>
Nu är vi åter vid missförstånd av olika slag. Förlåt att jag än en gång inte uttrycker mig så tydligt att det uppenbarligen missuppfattas, jag ska försöka bättra mig, problemet är bara att jag aldrig går vidare i exakta beskrivningar utan antar att om jag skriver kortfattat så förstår motparten resten utan att man behöver fylla på med långa meningar och förklaringar. Vad jag menade var att du inte ska ta allt jag skriver som personliga påhopp på dig och försöka förtrycka din kreativa frihet (som jag gång efter annan har försökt förklara i denna tråd).
Jag ska göra mitt absolut bästa för att inte på något sätt försöka skriva något som från din sida kan uppfattas som ett tips eller ett förslag eller någonting överhuvudtaget. Jag ber dig dock härmed också att ignorera allt jag skriver i andra inlägg även om det kan råka ha med dig att göra, då jag absolut inte kan veta om det skulle råka göra det eller inte.
<I>"Jag skrev i ett tidigare inlägg att min faktakoll nog skulle vara bättre än Björns, på detta replikerade du att Björns faktakoll nog var bra, han hade ju varit med länge. Det läste jag som att mitt påstående skulle varit fel. "</I>
Då läste du fel, hade jag menat det så hade jag skrivit det. Vad jag menade var att jag litade på att Björn hade koll på sin sak eftersom jag är bekant med honom. Det betyder inte att jag trodde din faktakoll är sämre, det betyder att jag tror att man kan lita på det Björn skriver.
<I>"Tro det eller ej men artiklar blir inte automatiskt bättre för att man följer andras råd."</I>
Nej, det tror jag inte. Vissa kanske behöver och vill ha råd och för dessa kan artiklarna bli bättre, jag tror också (kanske helt felaktigt) att många vill ha det och har i all min enfaldhet trott att om man skriver om sina artiklar här så uppskattar man tips, råd, uppmuntran och liknande. Därför kommer jag tills någon uppmanar mig att sluta att komma med dylikt, i ditt fall uppmanar du det personligen så jag kommer inte göra det till dig i fortsättningen. För att jag ska sluta med det helt och hållet så behövs det nog en uppmaning från högre instans, dvs Ola.
<I>"Du får göra din röst hörd, men jag har väl göra min röst hörd också och tala om hur jag vill ha det?"</I>
Har jag någonsin sagt att du inte skulle få göra det? Kan svara på den frågan själv och svaret är nej, om du har trott det så är det något som du själv har läst in i mina inlägg.
<I>"Jag talar inte om för andra hur de ska leva sitt liv och skriva sina artiklar och vill ogärna att folk lägger sig i mitt. Men som jag sagt, i fortsättningen ska jag hålla mina artiklar härifrån så att du inte behöver känna dig illa berörd för att du inte får komma med ideer till dem. Det finns säkert de som uppskattar dig för din erfarenhet, vishet, synpunkter o.s.v., o.s.v., så mitt minskande deltagande kommer inte begränsa ditt röstspridande."</I>
Måste jag förklara samma sak en gång till? Uppenbarligen. Jag kunde omöjligt veta att du inte ville att jag skulle komma med kommentarer eller tips eller idéer eller dylikt. Du har inte sagt det tidigare, det står inte i forumets beskrivning att man inte får det, Ola har inte sagt att man inte får det. Jag kunde alltså omöjligen veta att du inte ville det. Eftersom jag har uppfattat forumet som att det ska utnyttjas för att främja skapandet av tidningen på alla plan så tog jag det som för givet att ett dylikt förfarande var alldeles utmärkt. Jag tror det fortfarande också, men kommer inte använda det för dig, men så länge inte Ola säger något annat så kommer jag fortsätta med det. Men jag har inte gjort något dumt för att jag gjorde det mot dig tidigare eftersom jag omöjligen kunde veta att du inte ville ha någon kommentar över huvud taget om dina kommande artiklar.
"Diskussionen vi för nu gör inte ett jota för att främja tidningen, snarare får den åtminstone mig mer avogt inställd till att vilja arbeta med Codex och rollspel.nu."
Inte? Jag gjorde alltså rätt som gav dig ett tips angående en artikel du höll på att skriva? Vad denna diskussion bland annat har gett är att jag nu vet att du inte vill ha tips, något jag omöjligen kunde veta innan. I förlängningen hoppas jag också att vi kan få ett konkretiserande av vad detta forum ska användas till och hur arbetet ska fungera inom tidningens redaktion. Det tänker jag dock ta upp i en ny tråd.
Att du blir avogt inställd till att jobba med Codex är tragiskt, men jag förstår fortfarande inte hur du kan beskylla mig för att ha gjort något fel. Vilket du uppenbarligen måste göra eftersom du blir avogt inställd att jobba med Codex, vilket jag antar måste bero på att du inte gillar hur jag uppför mig. Jag har handlat efter hur jag trodde man skulle göra i arbetet med tidningen och det finns inget som säger att man inte skulle göra som jag gjorde (dvs, gav ett tips angående en artikel).
MVH Olle Johansson
Chefredaktör,
www.rollspel.nu