Nekromanti Om Belgariaden blev film

Rising

Vila i frid
Hur kan du veta det om du aldrig orkat läsa hans "pruttböcker"?
Äh, jag ville mest vara lite trevlig och kallprata. Men lite har jag ju läst, jag orkar bara inte komma någon vart eftersom allt är så tråkigt.

Däremot gillar jag vad han skriver om skrivande, det finns några dikter och så i någon bok som jag har där han pratar lite om sagor i allmänhet. De är berusande vackra.

Ulfgeir

Swashbuckler
Min personliga åsikt är ju att Eleniaden vore klart bättre att filma då det är det bästa som Eddings skrivit (även om han snott allt från Raymond E. Feist för den serien), så är det ändå faktiskt kompetent hantverk med fungerande karaktärer och framför allt en fungerande värld.

Nåväl om det är belgariaden...

Tja, eftersom Garion ju i början bara är med som dryg irriterande liten "whiny farmboy" och är synnerligen inkompetent så finns det väl egentligen bara en person som kan spela honom. Macauley Culkin . Om man nu skall gå på dryghetsfaktorn.

Som Mandorallan skulle jag vilja se Dolph Lundgren.

Som Silke, där skulle Jonny Depp passa bra.

Håller med om Emma Watson som Ce Nedra. Hon är ju i rätt ålder om jag inte missminner mig. Var trots allt typ 15+ år sedan jag läste dem.

Som Polgara skulle jag vilja se Musetta Vander.

Övriga karaktärer kommer jag inte ihåg tillräckligt bra.

/Ulfgeir

Bombu

Hero
Hmm, intressant, nu var det ett tag sen jag läste böckerna och jag tycker väl de passar varken bättre eller sämre att göra en tonårsfilm av.

Som Mandorallan skulle jag vilja se Dolph Lundgren.
Min bild av Mandorallan är en oerhört aktiv man, envis och direkt, föga intellektuell men med en oerhörd fart, kastar sig in i strider hugger slår.

Dolph förefaller i mina ögon vara för trög, inte att han är för korkad för att spela mandorallen, utan att han är för uttryckslös och långsam.

Mer fart, kanske John Rys Davis, (utan skägg), eller kanske Gary Oldman. Nån som med väldig intensitet kan gå in i det han gör.

Bombu

Nightowl

Champion
Belgarath - Max von Sydow (Han kan både vara en fadersfigur, lite småtöntig och samtidigt hotfullt otäck)
Det här är fan inte sant! Det var precis vad jag tyckte när jag läste dem under äldre stenåldern!

Erik, i övrigt neutral

Rising

Vila i frid
Dolph förefaller i mina ögon vara för trög, inte att han är för korkad för att spela mandorallen, utan att han är för uttryckslös och långsam.
Dolph var rätt intensiv i sin roll i Johnny Mnemonic. Jag har hört att han höll ett eldigt brandtal i den rullen som man sedan klippte bort, men som ändå skulle ha varit riktigt bra, så Dolph har nog ändå lite glöd i sig. Och då vore det ju roligt att se honom få leva ut den här, tidigare mer eller mindre okända talangen, i en film där man ogärna vill se för kända skådespelare. (Eller? Det droppas många stora stjärnor i den här tråden. Är det bara jag som har skitsvårt att se de nya Star Wars-filmerna bara för att det är idel filmstjärnor överallt? Men jag vill å andra sidan inte se skådespelare bli typecastade heller, så jag är kanske fel person i en sådan här tråd överhuvudtaget)

Bombu

Hero
Dolph var rätt intensiv i sin roll i Johnny Mnemonic. Jag har hört att han höll ett eldigt brandtal i den rullen som man sedan klippte bort, men som ändå skulle ha varit riktigt bra, så Dolph har nog ändå lite glöd i sig.
Ok jag har inte sett Johnny Mnemonic, det är ju sån där skitgoja med datorer och annat junk. En riktig pruttbok skulle jag gissa.

Sen var den där djävla klippkillen där och klippte bort brandtalet, snacka om otur, här gör Dolphan sin livs roll och så blir brandtalet bortklippt, det är ju självaste helvete.

Ok så jag har inte sett bevisen för Dolphs glöd, men jag vore ju ganska trångsynt om jag inte tog in info.

Alltså, Dolph kan skådespela och har viss glöd i en film, han håller ett bra brandtal som blir bortklippt, så det kan hända att han skulle funka som mandorallen, men han är definitivt inte idealsnubben i mina ögon.

men som sagt, han kan ju vara rörligare, snabbare och häftigare än jag trott, och då menar jag inte rörlig bara när man slåss utan när man rör sig, typ skynda runt för att hitta till striden, så man får springa in i den med en djävla fart...

Min bild av Dolph är att han står still, rör inte onödingt mycket av ansiktet, tills han ska slåss, han försöker ganska mycket vara en Cool snubbe, men mandorallen är jäktig. Dolph är inte jäktig.

Kanske bara är jag som är insnöad och så.

Bombu

G

Guest

Guest
Vin Diesel, fast med hår.. Skulle passa som en smått ångestbetonad karaktär

Du menar såhär? Ångestbetonad vet jag inte, men smaken är ju som baken...

Isilme

Veteran
Men vi har nog glömt Hettar...

...och som honom skulle väl Orlando Bloom iaf passa ganska bra?
Lagom skarpt utseende och som skapt för en ganska tystlåten men beslutsam roll. Hettar är lite som Legolas, fast mindre alvlik och mer mordisk...
Har någon funderat över Lelldorin? (har kanske missat det isf)
Eller?
/Glimfrost - första inlägget i år :gremtongue:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Men vi har nog glömt Hettar...

Har inte algarerna sino-mongoliska drag? Så uppfattade jag det iallafall. Men jag kanske har rökt något färgglatt?

Sätt Takeshi Kaneshiro på att spela Hettar isåfall, tycker jag.

- Ymir, tycker och tänker

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Men vi har nog glömt Hettar...

Algarerna är väl alorner, och det innebär att de inte bör ha några större avvikelser från de övriga alornska folkslagen. Sino-mongoliska drag tror jag inte funkar då. Orlando Bloom kan väl tänkas passa, fast jag är tveksam till om han kan se tillräckligt vildsint ut.

/Dimfrost