Nekromanti Om BRP: Varför allt jävla gnäll?

Krille

Super Moderator
Jag själv hindras av MUAs system när jag vill rollspela. Hindras!
Personligen tycker jag att "hindras" är helt fel ord. Ur ren rollgestaltarsynpunkt så finns helt enkelt inga regler, så jag har faktiskt svårt att se hur man kan hindras av dem. Å andra sidan, jag får ingen hjälp av dem heller. På så sätt har den väldigt mycket gemensamt med en elvisp. En elvisp hjälper mig inte heller att rollspela, men den kommer inte ivägen heller.

Leon

Leo carcion
Wooa, så nu plötsligt är rollspel = narrativistiska spel med regler för spelardeltagande och inre drivkrafter? Det kan du ju inte mena!!

MrG

Swashbuckler
Elvisp (OT menat med glimt i ögat)

På så sätt har den väldigt mycket gemensamt med en elvisp. En elvisp hjälper mig inte heller att rollspela, men den kommer inte ivägen heller.
Vilket påhopp på elvispar... Dessa kan så klart vara mycekt användbara i rollspel. Den mest självklara användningen är som props och rekvesita (rekomendas som futursistisk skjutvapen). Lite mindre uppenbart är dess bredd som ljudeffekt, från generellt motorljud till med vipsar mot olika material. Visparna i sig själva går också att märka med olika färgkodningar och användas som d4or.

-Gunnar (nyss kollat in raljerade nanoapan)

Krille

Super Moderator
Wooa, så nu plötsligt är rollspel = narrativistiska spel med regler för spelardeltagande och inre drivkrafter? Det kan du ju inte mena!!
Exakt! Du har helt rätt! Det är precis det jag inte menar!

Det jag menar är att BRP innehåller lika mycket rollgestaltarhjälp och rollgestaltarhinder som en elvisp. Alla andra tolkningar är mystiska monster som härstammar från din egen fantasi.

Leon

Leo carcion
Ålrajt. I så fall (om jag förstår dig rätt) så skiljer sig våra åsikter bara i så motto att jag anser att mycket av det du ser som rollspelshjälp ser jag som rollspelshinder. Jag föredrar elvispar framför pekpinnar :p

Krille

Super Moderator
Re: Elvisp (OT menat med glimt i ögat)

Vilket påhopp på elvispar... Dessa kan så klart vara mycekt användbara i rollspel. Den mest självklara användningen är som props och rekvesita (rekomendas som futursistisk skjutvapen). Lite mindre uppenbart är dess bredd som ljudeffekt, från generellt motorljud till med vipsar mot olika material.
Feh. Totalt fel. Elvispen har ett helt annat syfte, nämligen matlagning. Det är helt upp till spelaren att använda elvispen för rollgestaltande, och kan således inte sägas hjälpa rollspelaren att rollgestalta.

Det är precis som i BRP när högt värde i Styrka inte hjälper spelaren att rollgestalta; det är helt upp till spelaren att rollgestalta den där höga styrkan. Syftet med Styrka är rent simulationistisk, inte rollgestaltande, så rollgestaltandet med Styrka sker enbart på spelarens initiativ. Samma sak med elvispar.

Eller om man så vill, det är inte elvispens fel att spelaren rollgestaltar när han använder elvispen som rekvisita istället för att vispa grädde. Det är helt och hållet spelarens ansvar.

Leon

Leo carcion
Re: Elvisp (OT menat med glimt i ögat)

Precis. Regler i system som BRP och narrativistiska system har egentligen helt olika syfte. I BRP skrivs rollpersonens regelbitar som en beskrivning av karaktären man vill spela, i narrativistiska spel skapas karaktären man vill spela genom regelsystemet. I vissa, smala scenarion kan jag tycka att metod två är skönare, men då får det också vara spetsat mot precis det jag vill spela. Annars föredrar jag metod 1 med en regelbeskrivning i bakgrunden man kan falla tillbaka på, men som inte styr mig.

Winterquist

Veteran
Frågan är om UA är BRP
Jag tycker att Greg Stolze har destillerat klassiskt BRP och fångat dess kärna. Han har skalat systemet på alla modifieringar som under åren tillkommit för att tillgodose någon form av "realism".

Därför tycker jag hans system är perfekt vid simulationsspel. Det glider in i bakgrunden samtidigt som det snabbt och elegant kan plockas fram då det behövs utan att störa.

Om det sen är BRP enligt definition låter jag vara osagt.

//e

MrG

Swashbuckler
Styrka kontra elvispar

Det är helt upp till spelaren att använda elvispen för rollgestaltande, och kan således inte sägas hjälpa rollspelaren att rollgestalta.
Fast du skrev ursprungligen inte rollgestalta utan rollspela :gremwink:
Okej du skrev gestallta högre upp i posten, men det var inte det jag citerade, medvetet då jag tykte det var lite humor i det. Och resonemanget gick från att rollgestalta till att rollspela, vilket gav ett kul citat att komentera över.

Fast jag håller inte med dig förresten om dina komentare kring att värderna inte kan hjälpa gestaltandet. Om man inte låter ett simulerande spel påverka hur man gestaltar/spelar sin roll, får det konstekvenser. Spelar jag en roll med låg STY som den hade hög STY kommer den förr eller senare (vanligtvis förr än senare) råka ut för ett hinder, som armbrytningstävling på värdshuset, en svåröppnad dörr, eller brottning.

-Gunnar (glömde att elvispar kan användas till att baka rollspelare fika, klart användbart i rollspel :gremwink:)

kängtrollson

Veteran
När det gäller Stridssystemet håller jag nog med dig nästan till punkt och pricka.

BRP i sin grundform är inte så bra på att simulera en svärdsduell.
Fast å andra sidan så bryr jag mig personligen inte om en rollspelsstrid blir lite som att turas om att hugga varandra med samma yxa, det är viktigare att stämningen i spelet hålls uppe än att man bryr sig om detaljer.