solvebring
Superhero
Inte gnälla - hylla!
Jag älskar istället BRPsystemet. Ty alla dess spel är enkla att lära sig, man kan redan principen sedan långt tillbaka. Jag har alltid behövt använda de olika grundegenskaperna, inte funnit någon onödig - eller jo, karisma i vissa fall.
Men då är jag en "DoDidiot" om man så vill kalla mig, en ganska naiv rollspelare som på stora taget är nöjd med vad han får. Visst, har gjort om många system, men aldrig just attackerad grunden BRP - för det gillar jag.
Helt enkelt BRP är asbra, men visst, det passar inte alla spel - och det finns säkert bättre system så, men det finns inget som innehåller så mycket men som samtidigt är så barnsligt enkelt, eller?
Det må vara grovkornigt, so what - gör dess funktioner vad de skall, vilket jag anser det gör, ja men så kör då.
Jag hade ju önskat att många spel haft detta system istället, då jag äcklas över överarbetade spel som istället tar för lång tid att lära sig, har punkter som är svåra att förstå, och som tar upp för mycket av själva speltillfället - nå det har BRP aldrig gjort i alla fall.
Men visst och sant det med, nej man kan inte utveckla det längre, de senaste versionerna som finns är också masters of the shit, för systemets princip är något trång och de flesta komponenterna beroende av varandra där, så det går inte att utveckla så mycket - några småsaker här och var, och man kan byta ut/skjuta till olika slags grundegenskaper som man kan uppfinna, använda olika differenssystem, olika additioner som får olika funktioner för RP, men det är det också, och är det som är kanon med BRP, det sviker inte så ofta och alla kan spela det. Så skall väl ett rollspel vara, öppet för precis alla hjärnor och åldrar. Det tycker jag är en positiv sak i alla fall.
P.S. Detta är helt Adus personliga syn, här kommer inga argument eller liknande, utan det är endast en "min syn" på det hela. Whateva' D.S.
Jag älskar istället BRPsystemet. Ty alla dess spel är enkla att lära sig, man kan redan principen sedan långt tillbaka. Jag har alltid behövt använda de olika grundegenskaperna, inte funnit någon onödig - eller jo, karisma i vissa fall.
Men då är jag en "DoDidiot" om man så vill kalla mig, en ganska naiv rollspelare som på stora taget är nöjd med vad han får. Visst, har gjort om många system, men aldrig just attackerad grunden BRP - för det gillar jag.
Helt enkelt BRP är asbra, men visst, det passar inte alla spel - och det finns säkert bättre system så, men det finns inget som innehåller så mycket men som samtidigt är så barnsligt enkelt, eller?
Det må vara grovkornigt, so what - gör dess funktioner vad de skall, vilket jag anser det gör, ja men så kör då.
Jag hade ju önskat att många spel haft detta system istället, då jag äcklas över överarbetade spel som istället tar för lång tid att lära sig, har punkter som är svåra att förstå, och som tar upp för mycket av själva speltillfället - nå det har BRP aldrig gjort i alla fall.
Men visst och sant det med, nej man kan inte utveckla det längre, de senaste versionerna som finns är också masters of the shit, för systemets princip är något trång och de flesta komponenterna beroende av varandra där, så det går inte att utveckla så mycket - några småsaker här och var, och man kan byta ut/skjuta till olika slags grundegenskaper som man kan uppfinna, använda olika differenssystem, olika additioner som får olika funktioner för RP, men det är det också, och är det som är kanon med BRP, det sviker inte så ofta och alla kan spela det. Så skall väl ett rollspel vara, öppet för precis alla hjärnor och åldrar. Det tycker jag är en positiv sak i alla fall.
P.S. Detta är helt Adus personliga syn, här kommer inga argument eller liknande, utan det är endast en "min syn" på det hela. Whateva' D.S.