Nekromanti Om bumpande trådar

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Det är ingen styrka... (ANT)

Sorry att svaren dröjt, men jag orkade inte ta tag i det här igår kväll.

Om du tycker jag varit otydlig har jag givetvis misslyckats, men jag tror inte enbart felet ligger hos mig. Troberg verkar inte ha några problem att förstå mig, så troligen kan en viss del av misskommunikationen ke för att man sitter för fast rotad i vad man tpersonligen tycker är bra.

Hursomhaver, tycker jag att Troberg skriver rätt mycket vettiga inlägg och poängterar mycket av ddet jag vill ha sagt. Så jag låter han tala för mig. Trust the Troberg!

walium

Ganska töntig, faktiskt

Tja, för din skull ska jag försöka förstå det här.

Genom bumpade trådar så slipper man folk som hänvisar till gamla diskussioner och är nedlåtande mot nybörjare med välbekanta frågor. Vilket förutsätter att vi idag har ett problem med att användarna hänvisar till gamla diskussioner istället för att svara istället. Ta den här tråden som ett exempel. Frågan har redan diskuterats nyligen av samma personer som svarar även den här gången. Men ändå är det ingen som hänvisar till gamla diskussioner, skriver "Sök!!!!" eller beter sig otrevligt. Detta är visserligen bara ett exempel, men jag upplever inte att vi har några problem med att erfarna forumiter dissar nybörjare eller att man hänvisar till gamla trådar istället för att svara. Det förekommer däremot ofta att man både hänvisar till gamla trådar och svarar, vilket jag tycker verkar vettigt.

Så eftersom vi har rätt trevliga och tillmötesgående medlemmar här så tycker jag att det argumentet faller.

Sedan tycker jag personligen att det är bra att trådar dör bort utan att de frågor som de utgår ifrån blir helt besvarade. Når de ett visst omfång så blir de stora och svåröverskådliga monster. Dessutom finns risken att det blir en mer infekterad och personlig diskussion ju längre den fortgår. Varför skulle det vara mer pedagogiskt att hänvisa en nybörjare till en tråd med 100+, full av förvirring och missförstånd, än att låta honom starta en ny tråd där folk får chansen att på nytt tänka igenom frågan och omformulera sig? När det gäller komplicerade saker som Forge-termer och olika spelstilar så finns det dessutom massor av trådar, de flesta både omfångsrika och invecklade utan att vi lyckats uttömma det diskussionsämnet. Vilken av dem skulle vi hänvisa till? Varför skulle en nybörjare ens känna till eller behärska sök-funktionen bättre än själva inläggsskrivandet?

På dig låter det ibland lite som om det bara förekommit en enda riktigt bra tråd om vartenda upptänkligt ämne och varje gång någon ny försöker diskutera denna fråga så hänvisar alla andra till denna heliga tråd. Men så fungerar det faktiskt inte, om det någonsin har gjort det.

Sedan är forumet rätt gammalt, här finns trådar enda ifrån år 2000. Jag kan ärligt talat inte säga att jag minns mer än en bråkdel av vad jag har skrivit och det är inte troligt att jag skulle ställa mig bakom sådant som jag skrev för flera år sedan och det tror jag gäller de allra flesta. Vi har haft många infekterade diskussioner och missförstånd under årens lopp som nog mår bäst av att vila i frid.

Slutligen så har vi ingen som helst kontroll över vilka trådar som bumpas eller varför de bumpas. Att någon gräver upp en helt irrelevant diskussion och bara bumpar upp den genom att skriva "bump" visar inte på vad forumet tycker är viktigt eller nödvändigt att diskutera utan bara vad en mer eller mindre seriös användare vill väcka till liv.

Du har en del tekniska kommentarer också, men de är inte direkt opartiska och dessutom är jag inte insatt i de tekniska bitarna så jag lämnar dem därhän.

Robert Jonsson

Tack. Din summering känns hyfsat korrekt - även om du och jag uppfattar det rätt olika. Du ser inte att det är ett problem, jag ser att det är ett problem. I alla fall om vi vill ha hit fler besökare.

Jag tycker inte det är bra att de dör, så även där har vi lika åsikter. Jag säger inte att det bara ska finnas ett utlimat ämne för varje sorts diskussiusion. Ibland är det bra och rätt med ett nytt ämne. Men många skulle inte lida av att slås samman.

Problemet blir att ofta så formulerar sig inte personer på nytt, utan de skriver något i stil "Jag orkar inte formulera om mig. Se denna tråd." istället.

Jo, jag vet att forumet är gammalt. Jag fanns här från början och så mycket har inte ändrats i själva grunden av forumsmotorn - medan i princip alla andra forum på nätet har gjort det. Jag tror inte du nödvändigtvis håller med om det du tänker exakt som förr i tiden, men det är bara bra. Då det kommer upp igen får du ju möjlighet att

Angående din slutligen punkt - det har jag redan sagt att det är en nackdel. Det kan ske i en övergångsfas, men rätt hanterat blir det inte ett stort bekymmer på längre sikt. Det komemr dessutom sjunka ned snabbt igen om det inte är värt att diskutera, eftersom sorteringen då sorterar efter trådarna där det sker aktiva diskussioner. Alltså, det som forumet tycker är viktigt att diskutera.

De tekniska bitarna står jag för, men förstår om du vill lämna det därhän.

Troberg

Sinister eater

Sedan tycker jag personligen att det är bra att trådar dör bort utan att de frågor som de utgår ifrån blir helt besvarade. Når de ett visst omfång så blir de stora och svåröverskådliga monster. Dessutom finns risken att det blir en mer infekterad och personlig diskussion ju längre den fortgår. Varför skulle det vara mer pedagogiskt att hänvisa en nybörjare till en tråd med 100+, full av förvirring och missförstånd, än att låta honom starta en ny tråd där folk får chansen att på nytt tänka igenom frågan och omformulera sig?
Så att vi får en 100+-are till innan den också dör ut utan att man når någon slutsats, bara för att man inte har den grund som man kommit fram till i den föregående tråden att bygga på?

Vi har haft många infekterade diskussioner och missförstånd under årens lopp som nog mår bäst av att vila i frid.
Är det så illa så borde de trådarna vara låsta.

Slutligen så har vi ingen som helst kontroll över vilka trådar som bumpas eller varför de bumpas. Att någon gräver upp en helt irrelevant diskussion och bara bumpar upp den genom att skriva "bump" visar inte på vad forumet tycker är viktigt eller nödvändigt att diskutera utan bara vad en mer eller mindre seriös användare vill väcka till liv.
Spela inte dum, du vet säkert likaväl som alla andra att forum som har bumpande system nästan utan undantag har regler mot rena bump-inlägg utan egentligt innehåll.

Du har en del tekniska kommentarer också, men de är inte direkt opartiska
Eftersom du inte räknat ut det än så kan jag tydliggöra det: Vi har en åsikt i frågan. Vi är per definition partiska.

Troberg

Sinister eater

så mycket har inte ändrats i själva grunden av forumsmotorn - medan i princip alla andra forum på nätet har gjort det.
Nja, i det här fallet är det ointressant, UBB har stöd för bumpning.

Robert Jonsson

Givetvis har du rätt. Det är inte forumssystemet jag bör klaga på det är hur Rollspel.nu använt det som jag ställer mig emot.

Dimfrost

Special Circumstances
Trevligare ton, tack

Spela inte dum, du vet säkert likaväl som alla andra att forum som har bumpande system nästan utan undantag har regler mot rena bump-inlägg utan egentligt innehåll.
Den här typen av uttryck främjar inte ett trevligt diskussionsklimat. Skippa det.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Sorry...

...men om någon tar anstöt av att framställas som smartare än vad han verkar så kan jag bara beklaga.

Vänligen spara moderatorsklubban till direkta överträdelser, inte för att "vinna" diskussioner genom att slå ner sakliga argument.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Sorry...

Det finns en anledning till att man inte kan svara på modererande inlägg: det är inte meningen att man ska svara på dem. Så gör inte det. Punkt.

/Dimfrost