Re: Det är ingen styrka... (ANT)
Tja, för din skull ska jag försöka förstå det här.
Genom bumpade trådar så slipper man folk som hänvisar till gamla diskussioner och är nedlåtande mot nybörjare med välbekanta frågor. Vilket förutsätter att vi idag har ett problem med att användarna hänvisar till gamla diskussioner istället för att svara istället. Ta
den här tråden som ett exempel. Frågan har redan diskuterats nyligen av samma personer som svarar även den här gången. Men ändå är det ingen som hänvisar till gamla diskussioner, skriver "Sök!!!!" eller beter sig otrevligt. Detta är visserligen bara ett exempel, men jag upplever inte att vi har några problem med att erfarna forumiter dissar nybörjare eller att man hänvisar till gamla trådar istället för att svara. Det förekommer däremot ofta att man både hänvisar till gamla trådar och svarar, vilket jag tycker verkar vettigt.
Så eftersom vi har rätt trevliga och tillmötesgående medlemmar här så tycker jag att det argumentet faller.
Sedan tycker jag personligen att det är bra att trådar dör bort utan att de frågor som de utgår ifrån blir helt besvarade. Når de ett visst omfång så blir de stora och svåröverskådliga monster. Dessutom finns risken att det blir en mer infekterad och personlig diskussion ju längre den fortgår. Varför skulle det vara mer pedagogiskt att hänvisa en nybörjare till en tråd med 100+, full av förvirring och missförstånd, än att låta honom starta en ny tråd där folk får chansen att på nytt tänka igenom frågan och omformulera sig? När det gäller komplicerade saker som Forge-termer och olika spelstilar så finns det dessutom massor av trådar, de flesta både omfångsrika och invecklade utan att vi lyckats uttömma det diskussionsämnet. Vilken av dem skulle vi hänvisa till? Varför skulle en nybörjare ens känna till eller behärska sök-funktionen bättre än själva inläggsskrivandet?
På dig låter det ibland lite som om det bara förekommit en enda riktigt bra tråd om vartenda upptänkligt ämne och varje gång någon ny försöker diskutera denna fråga så hänvisar alla andra till denna heliga tråd. Men så fungerar det faktiskt inte, om det någonsin har gjort det.
Sedan är forumet rätt gammalt, här finns trådar enda ifrån år 2000. Jag kan ärligt talat inte säga att jag minns mer än en bråkdel av vad jag har skrivit och det är inte troligt att jag skulle ställa mig bakom sådant som jag skrev för flera år sedan och det tror jag gäller de allra flesta. Vi har haft många infekterade diskussioner och missförstånd under årens lopp som nog mår bäst av att vila i frid.
Slutligen så har vi ingen som helst kontroll över vilka trådar som bumpas eller varför de bumpas. Att någon gräver upp en helt irrelevant diskussion och bara bumpar upp den genom att skriva "bump" visar inte på vad forumet tycker är viktigt eller nödvändigt att diskutera utan bara vad en mer eller mindre seriös användare vill väcka till liv.
Du har en del tekniska kommentarer också, men de är inte direkt opartiska och dessutom är jag inte insatt i de tekniska bitarna så jag lämnar dem därhän.