Argh.. För att inte skapa en lavin av wall of texts.. Så kommer jag att plocka kärnargument. Säg till om jag missar nåt relevant.
Sapient;n174995 said:
Det här tycker jag är väldigt "känslomässigt" argumenterat, för att börja med att uttrycka en önskan att "slippa alla känslomässiga argument".
Du (och krank) och jag har väldigt skilda åsikter om vad ett "känslomässigt" argument är, så jag får säga pathos-argument, för att förtydliga.
(förklara gärna hur du tyckte det var känslomässigt argument i ett PM, är nyfiken.)
Sapient;n174995 said:
Har du sett hennes _egna_ inlägg
Ja, har sett hennes inlägg. De får ett "meh" av mig, men det är ju inte dessa jag talar om ens.. Jag är mer inne på ifrågasätta hennes motiv.
Sapient;n174995 said:
.., visa på vilket sätt du tycker att det handlar om "samma sorts argumentation"?
Föenklat:
Gamer culture and computer games causes <X>! I get harrassed and threatened by gamers! (är kortfattat kontentan av deras grundläggande argument/berättelser.)
Om sarkeesian x=Misoginy, om thompson x=violence. Vääääldigt lika argument & följdreaktioner.
(mer om detta nedan)
Sapient;n174995 said:
(Vi kan diskutera om Thunderf00t begriper hennes argument, om de återges korrekt - och om inte, ifall argumentationen där är något mer än känslomässigt avståndstagande genom avsiktligt förvanskande - men för att slippa det, kan du ju förklara hur du analyserar istället. Så vi får "bevis" istället för "känslomässiga argument", menar jag.)
Mer om detta nedan. Jag noterar att du på något sätt tycks missa att jag nämner & länkar till beviset, men du tycks blanda in hela videons budskap & alla argument däri.. Blanda inte mina argument med deras, då hade jag nämnt att de skulle inkluderas.
Sapient;n174995 said:
Vad består de i så fall i? Jag kan bara se ett argument - "jag tycker A liknar B, och B var ju fånigt". (vilket jag som sagt tycker, låter väldigt mycket som en känslomässig koppling utan allra minsta lilla "bevis".)
Du verkar inte "se" så bra och ha en väldigt liberal tolkning av ordet "känslomässig" och inte heller förmåga att se kopplingar.
Men jag kan förenkla:
1. "
Except I'm doing video games, that's not exactly the fandom – I'm not a fan of video games – I actually had to learn a lot about video games in the process"
2. "I’ve been playing video games since I was about five years old."
1+2:Eftersom du nu har problem att "se" kopplingen mellan dessa, så låter det för oss andra väldigt konstigt. (Speciellt ordvalet)
Nästa bevis: Hur anita berättar om hur hon lärt sig tjäna pengar på seminarier.
Detta knyter jag ihop med hennes framgångshistoria, rätt (imho) missvisande bild av många spel(hitman/watchdogs/batman), (+underlig blindhet för de kvinnliga karaktärer som funnits i spelvärlden och hennes konstigt vältime'ade hot, hennes underligt varierande rädsla för framträdanden och lite till.. -skulle jag lagt till..);
Till en inferens där jag pekar på att hon från starten gjort detta för cash. (och en svag inferens om odlande/underhållande av en offerstatus)
Speciellt att spendera så stor del av donationer för att söka mer donationer, tycker jag är omoraliskt.
För mig tycks hon mer lik creflo dollar, än en kämpe för en god sak. Men det är min tolkning.
Låter det inte suspekt med hennes utsago i videon om seminarier & dess vinster och sen hur hon skapar en kontrovers som hon tjänar stort på, så får det stå för dig.
Sapient;n174995 said:
Jag tycker nämligen inte det du påstår stämmer ... tycker jag inte alls att deras argument är särskilt lika. Jag kan ha missat saker hon sagt, som är fullt jämförbara med Thompson, men det får du gärna länka till i så fall.
"Fullt jämförbara" är ju omöjligt, om det inte är exakt samma ord.
Sapient;n174995 said:
Det Sarkeesian talar om, handlar rätt mycket om mätbara saker som frekvens (tex förhållandet mellan kvinnliga och manliga protagonister mm) - men hon koncentrerar sig på vad det kan ses ge uttryck för värderingar.
Sant, men bara om du har problem att "se" de implikationer hon gör.
(sarkeesian):"In other words, viewing media that frames women as objects or sexual playthings, profoundly impacts how real women are perceived and treated in the world around us."
Är inte det ett implicerat kausalt samband?
Att hon kriticerar har jag generellt inget emot, så den delen hoppar jag över..
Sätter mig nästan alltid på den censureraDE's sida, så jag försvarar hennes rätt att säga vafan hon vill.
Sapient;n174995 said:
Är det svårt att se skillnaden här? Låt oss ta en liknelse då - Person A påstår att de som äter ägg blir sämre bilförare. Blir vederbörligen utskrattad. Person B visar (med rätt mycket data) hur många äggrätter som erbjuds på diners. Och säger sedan ungefär: "You say: Where are all non egg-eaters? Why don't they come to our diner? Well, maybe it's because of all the eggs you are serving."
De ene säger att personer inte kan annat än påverkas, den andre säger att de kanske låter sig påverkas - för att de ser vad de ser och de _vill_ inte köpa (se, läsa etc).
Se ovan citat. D.v.s. Sågar din "skillnad".
Jag kan rätta åt dig:
"Person A påstår att de som äter ägg blir sämre bilförare. Blir vederbörligen utskrattad. Person B implicerar (med lite & dåligt data) hur många äggrätter som erbjuds på diners. Och säger sedan ungefär: "Du som äter ägg blir kassare på att hantera bilar. Och ju mer du tror att du inte påverkas, ju mer kommer du att påverkas."
Sapient;n174995 said:
Uhm, vad _är_ ditt argument här? "Det är okej att kränka person Y, om det sker i lite mindre utsträckning än person X blivit kränkt?"
Sido-argumentet ang. kränkningsjämförelsen är att det hela blir extra ironiskt när hennes motreaktioner är markant mildare, och hennes argument är just sexism..
Sapient;n174995 said:
För du skriver ju om "vissa här" - och "många" är det då verkligen svårt att få det till - låt vara att Google sajt-sökning mot rollspel.nu är lite kackig just nu och verkar bara gå på oldsite, men den ger bara 16 träffar på "jack thompson", varav alla är helt orelaterade som inlägg som både nämner Jack Nicholson och Emma Thompson, och i sajtens egna sökning är det bara dina inlägg som kommer upp.
Eller rapporterar du någon allmän iakttagelse om att människor på nätet (som du av någon säkerligen rimlig anledning kan förmoda att du har koll på både vad de sagt om Jack Thompson och Anita Sarkeesian) har fördömt det ena och inte det andra?
I så fall undrar jag om du kan förklara lite vilken relevans den iakttagelsen har, för det du sa att du ville diskutera? Det framgår inte.
Vissa & många är precis vad det låter som. Menar du på fullt allvar att jag måste förklara ordens betydelse?
Sök på "Jack thompson" +"parody" så får du se hur speltillverkare t.o.m. tar med honom som offer/parodi i sina spel.
Och gör detsamma för sarkeesian..
Jämför sen attityden i de två.
Sapient;n174995 said:
Intressant att du länkar till _just den_ videon. (Apropå "känslomässiga argument"...)..
Du tycker inte den innehåller en väldig massa känslomässig manipulation? (Omtag, klipp, inslag av känsloförstärkare, memes mm)
Mitt argument görs inte mer känslomässigt bara för att en del av bevisningen är det.
Det vore ju dumt om vi fick för oss att resonera på det sättet, då blir ju precis alla argument "känslomässiga" då de för någon upplevs så.
Hade jag sagt "Den där JÄÄÄÄÄVLA sarkeesian alltså! Hon bara luuurar alla dårar med hennes ljugande skit! och alla som går på det skadar alla gamers!".. -så hade det varit känslomässig argumentering. Dels för att jag använder känslomässigt språk och dels för att implicerar att andra skadas.
Att visa hur hennes agerande får henne att verka oetisk, är inte samma sak.
Med din tolkning av "känslomässig" blir ju farligt nära alla argument såna, så jag vettifaen vilken användning vi skulle ha av ordet om vi hakade på din tolkning.
Sapient;n174995 said:
Om vi istället skulle analysera ....Så, ja..? På vilket sätt motsäger det att hon skulle kunna ha spelat spel?
Se ovan.
Sapient;n174995 said:
Hon talar ju om helt olika aktiviteter. ... När vi tar bort alla de fejkade, förvanskande "känslomässiga argumenten", så ser vi att hon inte alls säger emot sig själv.
Du har en ytterst frikostig tolkning av "im not a fan" & "i had to learn alot"..
Se hela hennes inlägg.. (börja vid 12 minuter-ish)
Sapient;n174995 said:
Uhm, du menar att _du_ hänvisar till _någon annans_ youtubevideo - som argumenterar med invektiv (men tunt med bevis).
Ja? Menar du att om en person spelas in där den säger något, så kan det inte vara bevis?
Eller vill du påstå att allt som ska räknas som bevis måste vara objektivt formulerat?
Jag kan inte riktigt avgöra om du spelar lite för effektens skull, eller om du på allvar argumenterar för att kasta ut alla bevis du inte tycker är trevliga.
Sapient;n174995 said:
Känslomässig argumentation much?
Igen.. Din förmåga att på något sätt läsa mitt argument, och sen på något sätt blanda ihop det med andras argument/känslor är imponerande.
Ja, jag använde icke neutrala videos (lättast att hitta clickbait), men det förnekar inte argumentet eller dess poäng.
Sapient;n174995 said:
(Jag stannar där, för damn - klockan är tio över ett och jag skulle "bara svara snabbt"...)
Jag lider med dig. (00:52).
Slutkommentar... (imho, ofc)
Jag ser på sarkeesian som jag gör alla (andra) televangelister..
Ge till miiiiig, så ska jag sprida budskapet! gud/feminismen behöver pengar!
Meddelandet & dess renhet korrumperas så lätt när pengar/prestige kommer in i bilden. :/