Nekromanti Om det praktiska - distrubution?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag fick just ett spännande meddelande, som jag inte tänker citera, men som i princip innebär att jag (tydligen) fått in en fot hos Card cabinet som är "Definitivt intresserade" av att ta in Evolutionens Barn.

Holy macaroni. När jag släppte EB var tanken att jkag kanske skulle lyckas sälja 20 ex till de närmast sörjande här på wrnu. Jag är överhuvudtaget inte redo, kompetensmässigt, för något annat än distribution direkt person-till-person.

Det finns en massa kompetens här på wrnu. Jag är, ännu så länge, bara en privatperson som man kan köpa enstaka exemplar (eller flera, för all del) av Evolutionens Barn. Då betalar man pris inkl. moms och grejer, och jag köper i min tur exemplar från Publit, inkl. moms återigen, och anger köparen som adressat.

Jag vet inte alls hur annan distribution funkar. Noll kunskap whatsoever. Om jag ska kontakta Card cabinet vill jag gärna vara beredd att besvara deras frågor, och för den delen vara redo att erbjuda det de önskar från mig.

Kort sagt, Krank ute på djupt vatten, och behöver livboj i form av information från luttrade själar med kunskap om sådant här. Eventuellt är det väl inget problem, men just nu känner jag bara att jag inte har en aning. Och det stressar mig...

Vad betyder det här? Vad behöver jag veta?

Moms och marginaler och grejer...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag har aldrig distribuerat företagsgrejor innan, men jag har köpt in och sålt en hel del tjänster. Fördelen för dig är att Card Cabinet i det här fallet helt uppenbart vill sälja ditt spel, ergo du kan sannolikt förhandla till dig all revision av dem.

Bra saker att tänka på är att redan från början automatisera all form av beställning/tillverkning (om de vill beställa via dig, se till så att den beställningen automatiskt går till din tillverkare istället för genom dig).

Arfert

Facit
Card Cabinet distribuerar Saga... man frågar helt enkelt hur många ex de vill ha, sen köper de in dem av dig. Till ett lägre pris än i "butik" då, naturligtvis, de vill ju ha marginaler.

Alternativt är att de har ett lager liggande hos sig, och så betalar de dig när de sålt några ex.

Jag föredrar första varianten, då har de press att faktiskt SÄLJA det de har i lager.

Förvänta dig ingen jätteförsäljning via distributörer generellt dock, överlag är de rätt slöa. De hårdmarknadsför inte rollspel direkt, de tar emot order om en bokhandlare eller spelbutik hör av sig. Man hamnar i deras beställningskatalog/lista, typ. De ringer knappast runt och säger "NU har det kommit in ett nytt spel ni MÅSTE köpa in".. :gremgrin:

Det är därför det vart diskussion, då och då, att "rollspelsföretagen" borde gå ihop och göra en gemensam distribution, pusha lite hårdare mot butikerna.

krank

Arfert said:
Card Cabinet distribuerar Saga... man frågar helt enkelt hur många ex de vill ha, sen köper de in dem av dig.
Och det kan jag alltså göra bara rakt av, som privatperson?

Arfert said:
Till ett lägre pris än i "butik" då, naturligtvis, de vill ju ha marginaler.
Problemet här är ju att EB inte säljs i butik, och när det säljs i övrigt sker det till tryckkostnad. Jag kan liksom inte riktigt erbjuda billigare än så. Däremot har nog inte en enda av de som valt sitt eget pris (dvs inte fått eller vunnit på Tradera) faktiskt bara betalat grundpriset, men strikt taget är ju tryckkostnad+frakt vad jag haft som "butikspris".

Ska jag uppfinna ett nytt pris och kalla det butikspris, även om det ännu inte finns några butiker? Jag har fått lite siffror på ungefär hur marginalerna ser ut (i sagda PM), så jag kan isf bara lägga på efter dem...

Arfert said:
Jag föredrar första varianten, då har de press att faktiskt SÄLJA det de har i lager.
Mjo, det låter lite enklare...

krank

Tony.M.Meijer said:
Bra saker att tänka på är att redan från början automatisera all form av beställning/tillverkning (om de vill beställa via dig, se till så att den beställningen automatiskt går till din tillverkare istället för genom dig).
Det är lite svårlöst tyvärr... Eller ja, kanske skulle kunna använda Publits "widgetshop" och lägga upp nånstans så de kan beställa direkt från tryckeriet av hjärtans lust... Har ju inte använt den tidigare eftersom den inte tillåter kunden att specifiera ett eget pris på det sätt jag önskat, men om man bara ska köpa för baspris funkar den ju...

Arfert

Facit
problemet är att du säljer dina spel för billigt... :gremwink: vilket iofs är sympatiskt. Hursomhelst, slutpris i butik blir högre än att köpa direkt från dig. Vilket är ett problem för de som vill köpa in boken.

Du kan ju alltid fakturera den via Egna Affärer eller nåt sånt... lär ju inte bli några stora summor, inte i början i alla fall.

PM? ...från Legion?

Nässe

Myrmidon
Jag fick just ett spännande meddelande, som jag inte tänker citera, men som i princip innebär att jag (tydligen) fått in en fot hos Card cabinet som är "Definitivt intresserade" av att ta in Evolutionens Barn.
Fett med grattis!!! Så jävla kul ju!! :gremsmile:

KamiFisk

Hero
Höj priset på ditt spel, det är lungt värt mer än sina tryckkostnader.
Jag kan tänka mig att butikspris på 150 kr skulle vara väldigt rimligt.

omgbambi

Veteran
I egenskap av egenföretagare kan jag ge massa råd (edit anm. -.-) ;

Kontakta en revisor.
Kontakta skatteverket
Gå på de gratis starta eget kurser de har, väldigt givande.
Notera, anteckna, läs på.

Om det handlar om en större distribution som (jag har för mig) överskrider 60 000 per kalender år måste du betala skatt, förutsatt att det är din privata egendom du säljer.

Problemet nu blir att du köper in och säljer vidare, redan här från första början även om det är små summor vi pratar om skulle du nog egentligen betalat vinstskatt.

Vidare föreslår jag att du på ett eller annat sätt startar ett företag där du inte står som juridisk person, visst.. det går ju men om det går käpprätt åt helvete slipper du (så länge du skött dina kort rätt) det ekonomiska ansvaret.

Det är en hel vetenskap det där.

Men absolut viktigast om du skall gå vidare med det här:

Kontakta en revisor!

edit: ang. prissättning, ta reda på vilka volymer det handlar om. Kontakta olika tryckerier och be dem lämna offerter på de volymerna, kom ihåg att oftast kan du pressa priset ju större volymer du trycker.

Det du säljer din produkt för skall utöver själva produktionen täcka administrativa avgifter, din egna arbetstid, moms, skatt, vinst skatt och ev. övriga utgifter och sen gå med vinst. Räkna på att varje hundring du tjänar går 50-75% i skatt (beroende på bolagsform).

Übereil

Swashbuckler
xDanielx said:
I egenskap av egenföretagare kan jag ge ett råd;

Kontakta en revisor.
Kontakta skatteverket
Det där var fyra råd.

Übereil

omgbambi

Veteran
Ubereil said:
xDanielx said:
I egenskap av egenföretagare kan jag ge ett råd;

Kontakta en revisor.
Kontakta skatteverket
Det där var fyra råd.

Übereil

Lögnare.

Arfert

Facit
McFisk said:
Antar att du skrev det där till Krank, och inte mig? :gremwink:

Arfert

Facit
xDanielx said:
I egenskap av egenföretagare kan jag ge massa råd (edit anm. -.-) ;

Kontakta en revisor.
Kontakta skatteverket

Om det handlar om en större distribution som (jag har för mig) överskrider 60 000 per kalender år måste du betala skatt, förutsatt att det är din privata egendom du säljer.

Problemet nu blir att du köper in och säljer vidare, redan här från första början även om det är små summor vi pratar om skulle du nog egentligen betalat vinstskatt.

Vidare föreslår jag att du på ett eller annat sätt startar ett företag där du inte står som juridisk person, visst.. det går ju men om det går käpprätt åt helvete slipper du (så länge du skött dina kort rätt) det ekonomiska ansvaret.

Det är en hel vetenskap det där.

Men absolut viktigast om du skall gå vidare med det här:

Kontakta en revisor!

edit: ang. prissättning, ta reda på vilka volymer det handlar om. Kontakta olika tryckerier och be dem lämna offerter på de volymerna, kom ihåg att oftast kan du pressa priset ju större volymer du trycker.

Det du säljer din produkt för skall utöver själva produktionen täcka administrativa avgifter, din egna arbetstid, moms, skatt, vinst skatt och ev. övriga utgifter och sen gå med vinst. Räkna på att varje hundring du tjänar går 50-75% i skatt (beroende på bolagsform).
Tror Krank kan vara lugn, det kommer nog snarare handla om sexhundra spänn än sextiotusen... :gremgrin:

Det mesta jag sålt av Saga har jag fått sköta själv... kanske 10% av all min försäljning har gått via distributörer, som Card Cabinet eller Vincit. Högst. Om det inte redan finns ett sug från att köpa in spelet från butikerna kommer ingenting hända.

Sån här hobbyverksamhet behöver man inte starta ett företag för, om man inte redan har ett... om man märker att det börjar bli business kan man alltid anlita ett "hyr din arbetsgivare"-företag, medan man funderar på om det är värt att dra igång ett företag... som www.egnaaffarer.se eller www.bolagskraft.se

KamiFisk

Hero
Arfert said:
McFisk said:
Antar att du skrev det där till Krank, och inte mig? :gremwink:
Japp det var menat till krank =). Har faktiskt inte spelat Saga ännu shame on me.

krank

McFisk said:
Grejen är att jag inte är intresserad av vad marknaden anser mitt spel vara "värt". Jag är inte intresserad av eller ekonomiskt beroende av att gå med vinst; ergo har jag ingen anledning att ta ut mer än tryckkostnad. Det är ett ideologiskt val, så att säga.

krank

xDanielx said:
I egenskap av egenföretagare kan jag ge massa råd
Vilka jag självklart är mycket tacksam för att du delar med dig av.

xDanielx said:
Kontakta en revisor.
Kontakta skatteverket
Saken är väl den att jag vill helst inte starta eget överhuvudtaget. Om enda alternativet till att starta eget företag är att sälja till inköpspris (dvs alltid nollvinst, bara ren tryckkostnad) så har jag inga problem med att ta bort folks möjlighet att själva bestämma priset.

xDanielx said:
60 000 på rollspel... Heh. Den var bra.

Jag har cirkulerat omkring 60 exemplar hittills, och fått in 700:-. Samtidigt har jag lagt ut nånstans kring 5000:- på illustrationer, plus 1600:- i startavgifter till tryckeriet.

xDanielx said:
Med andra ord hålla på och krångla med att hitta nya tryckerier, stora startkostnader och stora volymer? Tack, men jag föredrar print-on-demand. Där står jag HELT utan ansvar etc, väldigt låg ingångskostnad, väldigt lätthanterligt.

Jag ska förtydliga: Ingenting är mindre intressant för mig n att hålla på och företaga mig. Jag vill inte ha ett eget företag, jag vill inte behöva sätta mig in i hur sådana funkar, jag vill inte tjäna pengar på det här alls och administration tråkar ut mig.

xDanielx said:
Som sagt, jag vill inte gå med vinst, jag vill inte ha betalt för min "arbetstid", jag vill inte ha något företag.

Om jag slipper, alltså.

(Om mitt enda sätt öht att någonsin kunna sälja ett enda ex ens till vanliga privatpersoner är att starta ett företag har jag ju inte så mycket till val, men... eh. Som sagt, helst inte.)

omgbambi

Veteran
Om så är fallet, sälj rättigheterna för ditt IP, jag förstår inte riktigt hur relationen mellan dig och detta företag skall se ut?

Är det meningen att det företaget skall distribuera din produkt? Eller skall de göra pr för din produkt?..

Jag antog att de skulle agera som återförsäljare, köper in från dig och säljer vidare till butik.. Men nu förstår jag inte riktigt?

Om människor är 'tvungna' att ta kontakt med dig direkt för att få tag på ett exemplar.. Vad fyller det andra företaget för funktion? Vad får du ut av det hela?

Om de nu tar hand om hela distributionsledet behöver väll du inte göra något annat än att få en check då och då på pengar..

krank

xDanielx said:
Om så är fallet, sälj rättigheterna för ditt IP
Spelet är släppt via Creative Commons, och ska så förbli. Vem som helst ska även i fortsättningen kunna ladda ner (gratis), och fritt modifiera, sprida vidare eller för all del sälja spelet.

Så nä, sälja IP't är inte ett alternativ.

(Hatar för övrigt hela idén med "intellectual property", saker skapas som produkter av kulturer, inte individer - individer har ingen självskriven rätt att egoistiskt bestämma över sitt verk; kultur som produceras tillhör alla - hade sverige haft en Public Domain hade jag kunnat släppa spelet där, men nu är CC-licens det bästa jag kan åstadkomma)

xDanielx said:
jag förstår inte riktigt hur relationen mellan dig och detta företag skall se ut?

Är det meningen att det företaget skall distribuera din produkt? Eller skall de göra pr för din produkt?..
Jag tänkte mest att det vore ballt om spelet någon gång stod på hylla i en bokhandel, även om jag egentligen skiter i "lokala spelhandlar" på ett mer principiellt plan (föredrar onlinehandlar och centraliserade lager).

Problemet med att få ut saker i bokhandeln, som jag förstått saken, är kontakter samt att företag ogärna köper in saker direkt från privatpersoner.

Om jag då kunde underlätta det hela på något sätt, genom att t.ex få in spelet i existerande distrbutionskanaler, så vore det ballt. Är det för krångligt skiter jag i det.

xDanielx said:
Jag antog att de skulle agera som återförsäljare, köper in från dig och säljer vidare till butik.. Men nu förstår jag inte riktigt?
Det vore trevligt om de kunde göra det, men om kravet för att de ska kunna göra så är att jag bildar företag och håller på - så är det inte värt besväret. Om kravet dessutom är att jag lägger på pengar på priset på mitt spel, utan synbar anledning än att jag eller andra ska kunna göra vinst - då är det inte värt besväret.

xDanielx said:
Om de nu tar hand om hela distributionsledet behöver väll du inte göra något annat än att få en check då och då på pengar..
Just nu har jag hand om det distributionsled som finns. Jag utesluter inte att det kan komma andra distributionsmöjligheter längre fram, men det får isåfall inte ske på bekostnad av att jag måste krångla med en massa skit och låtsas att jag vill ha vinst eller så.

Alltså, om jag varit otydlig: Mitt mål är att folk ska kunna spela mitt spel, om de vill. Eller ja, det är ett av mina mål. Ett annat mål är att jag ska slippa starta företag. Ytterligare ett annat mål är att jag bara ska gå med vinst i den mån mina läsare upplever sig ha råd till det, och i den mån de uppskattar min produkt (därav "betala så mycket ni vill, dock minst tryck+fraktkostnad").

Ursprungstanken var helt enkelt att sälja till baspriset, sedan påminde någon mig om MagnaTune och deras affärsmodell (som är just "betala så mycket du tycker det är värt").

Jag vet att min filosofi om ickevinst inte är helt kompatibel med den marknad och de system som finns. Det förutsätts att man är intresserad av att gå med vinst.

Jag vet att mitt ointresse av att starta företag går dåligt ihop med att jag vill producera tryckta produkter som folk kan bläddra i. Även här skär sig min vision med de strukturer som finns.

(Att medvetet starta ett företag som har som mål att gå med förlust känns till exempel lite svårt att få in i existerande strukturer)

omgbambi

Veteran
Ptja i ärlighetens namn eftersom du varken vill starta företag eller gå med vinst, så finns det väll inget du behöver göra..

Eller såhär; eftersom du redan bestämt dig att, det här med att vara vinstdrivande inte är din grej, företagande inte är din grej och hitta andra aktörer som kan ge dig ett bättre pris per tryckt produkt inte är av intresse så... Finns det väll inte mer o göra än att prata med företaget ifråga och se vad de har att erbjuda och diskutera din vision med till rollspel.

Vad jag kan se är att det blir svårt att köra 'betala vad du vill' baserat på print on demand om boken skall stå i butik, men ingenting är omöjligt så det går säkert att komma fram till en lösning på det också.

krank

xDanielx said:
Ptja i ärlighetens namn eftersom du varken vill starta företag eller gå med vinst, så finns det väll inget du behöver göra..
Det är lite det den här tråden syftar till; att hjälpa mig att räkna ut vad jag så att säga behöver göra. Jag vet ju liksom för håken knappt vad en distributör gör för något (även om jag är mer kunnig nu än när jag startade tråden). Jag ville veta lite vad som skulle förväntas av mig om jag kontaktade distributören - vad de kan tänkas vilja ha svar på, vad de räknar med att jag redan känner till etc.