Nekromanti Om det praktiska - distrubution?

Arfert

Facit
krank said:
xDanielx said:
Ptja i ärlighetens namn eftersom du varken vill starta företag eller gå med vinst, så finns det väll inget du behöver göra..
Det är lite det den här tråden syftar till; att hjälpa mig att räkna ut vad jag så att säga behöver göra. Jag vet ju liksom för håken knappt vad en distributör gör för något (även om jag är mer kunnig nu än när jag startade tråden). Jag ville veta lite vad som skulle förväntas av mig om jag kontaktade distributören - vad de kan tänkas vilja ha svar på, vad de räknar med att jag redan känner till etc.
De kommer fråga vilket pris du har till distributörer, och vart de ska skicka pengarna för de böcker de köper in. Typ. De kommer förmodligen inte vilja strula med sociala avgifter etc...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
De kommer fråga vilket pris du har till distributörer, och vart de ska skicka pengarna för de böcker de köper in. Typ. De kommer förmodligen inte vilja strula med sociala avgifter etc...
Tackar. Konkret och bra.

Vilken typ av svar är då rimliga för dessa frågor? Hur kan jag ge bra svar på dem utan då att starta ett eget företag?

Pris till distributörer lär ju bli "baspriset" dvs precis det jag betalar till Publit... sedan skulle jag kunna räkna ut t.ex hur mycket, i genomsnitt, de som valt sitt eget pris betalat. Så mycket kan man antagligen ta i butik, skulle jag tro...

Det där med betalningen... Duger ett vanligt bankkonto, eller vill de ha något mer avancerat?

Och sociala avgifter... Jag har ingen alls koll på hur allt sånt där funkar.

Kan det göras så rättframt att jag frågar dem hur många de vill ha, meddelar inköpspris och rimligt butikspris och bankkonto, köper in rätt antal från publit med deras mottagaradress? Eller är det något som saknas i den kedjan?

Arfert

Facit
Det borde funka..

Om de absolut vill ha fakturor från ett företag kan du ju alltid köra på det sätt jag pratat om i tidigare inlägg...

omgbambi

Veteran
krank said:
Och sociala avgifter... Jag har ingen alls koll på hur allt sånt där funkar.

Sociala avgifter är inget du behöver oroa dig så länge du inte har en anställd.

Skatt på den eventuella vinst/omsättning du gör, är något du skall kolla upp så det inte kommer och biter dig i bakändan senare.
För om du säljer till ett företag kommer nog de ange dig som leverantör för produkter de köper in (har med moms o skit att göra).

Så den grejen råder jag dig starkt att ta kontakt med skatteverket och kolla upp det där ordentligt, oavsett om du skall starta företag eller inte, för det kan hända att det går på kapitalvinst eller något sådant.