Nekromanti Om detta må ni berätta!

solvebring

Superhero
Om detta må ni berätta!
Nej... Inte om förintelsen, utan om skräckrollspel.

Jag har spelat och spelledat rollspel i fem långa mycket intensiva år nu,men jag har aldrig spelat skräckis.

Hur är det att spela skräckis, är det som vanligt rollspel (vilket som helst - typ DoD) fast mycket blodigare, eller skall spelledaren vara extra grym på skrikljud för att uppnå skvättande?

Berätta för mig, och dra gärna upp en lista på olika "bra" skräckrollspel, citera gärna en bit ur något äventyr eller något också så man kan få se hur det ser ut? :gremgrin:

Går alla de där Vampire-rollspelen under denna genre eller?

Det är säkert fler än jag som vill se lite på de här prylarna.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Det behöver inte vara mycket blod eller skrik, det enda är att spelarna ska bli misstänksamma, låta dem upp fatta saker som kanske bara är inbilning tex om de gör inbott någonstans och låt dem då kanske höra något svagt mumlande som ett mantaran eller som en besvärjelse.

Om du spelar något rollspel där rpna är "onormala" dvs vampyrer, varulvar eller bara helt vanliga människor med undliga sidor, så bygg uppstämning runt att bli av slöjad för omvärden. Som tex så vill du som vampyr inte bli på kommen med att införskaffa blod, eller som galning så vill du inte hamna på dårhuset. Låt helt enkelt deras natur och fruktan för att bli avslöjade av omgivningen.
Sen så kan du låta vanliga medborgare så som en krogvakt, ställa lite udda frågor eller bara kolla misstänksamt på dem och sen säga något kort i radion, fungerar nog bäst om de är efterlysta av polisen eller någon annan.

Gå in för att göra spelarna parranoida, för då kommer räddslan automatiskt. Då spelare blir parranoida så blir det oftast mer försiktiga och kollar sig omkrig ofta, försöker dölja sig, blir rädda för att ha mycket folk omkring sig då de ska göra något mindre normalt. Detta kan till expempel vara att ta sig ner i en kloak, göra ett inbrott och då kan kanske lufarna vara ett hot i sin närvaro.

Så spela som vanligt och låt spelarna bli parranoida parranoida och ännu mer parranoida och varför inte galna och parranoida mot varandra någon kanske är en tjallare eller ännu värre en polis eller hemska tanke en rival om makten i den undrevärden.

MrG

Swashbuckler
Jag skulle mena att det oftast är mindre blodigt än annat rollspel (typ DoD). Handlar mer om att ana saker och kommer det till strid så är det kört. Oftast slutar skräck i att karaktärerna blir galna eller dör.

Ska det bli som bäst blir det mycket på stämmningsbyggander, tystnader, skuggor och mysterier.

Bra skräck är Call of Chtuhlu och t ex scenariot Masks of Nyalatothep. Finns också en mägnd trevliga konventsscenarion som funkar bra i genren. Du verkar kunna fylla en stor del av nästa GothCon med att testa genren med CoC/friform (två scenarion), Götterdämung och Noir så får du testa på själv.

Vampire och White Wolfs grejor är inte riktigt skräckrollspel, det går att köra, men är oftast mer monsterrrollspel och intrigrollspel, enligt min uppfattning.

Regmolar

Swashbuckler
Hur är det att spela skräckis, är det som vanligt rollspel (vilket som helst - typ DoD) fast mycket blodigare, eller skall spelledaren vara extra grym på skrikljud för att uppnå skvättande?
Nu är jag ju själv nästintill fullständig nybörjare här, men jag skulle säga att det bästa sättet inte är att bygga upp shockeffekter (vilket ju skrikande oftast är). Det är bättre om det är mer subtilt, som tidigare sagt är paranoia nog att uppmuntra: föreslå lite enkelt för spelarna att något är fel här och var, att allt inte är som det verkar. Kom ihåg att den läskiga biten av en film alltid tar slut då du får se monstret... :gremwink:

Annars skulle jag rekommendera Call of Cthulhu, som ger mycket bra instruktioner för den nye skräckspelledaren.

Johan K

Gammal & dryg
Hur är det att spela skräckis, är det som vanligt rollspel (vilket som helst - typ DoD) fast mycket blodigare,
Tycker inte dirket att det behöver vara sådär blodigt på nått sätt när det gäller skräck. Tycker snarare att är småtrist om blodet skvätter åt alla håll & kanter.
Att speal skräckrollspel är kul, mycket kul till & med. Det är en genre som jag gjärna vill spela mer av !
Skräck för mig är den där stämmningen att inte veta vad som lurar där ute, att bita på naglarna, när man spelar & sådant.. Har man fått till det, då är det bara kul !

Berätta för mig, och dra gärna upp en lista på olika "bra" skräckrollspel
Call of Chutulu är väll det som står högst upp bland skräckrollspelen tycker jag. Börja med att införskaffa det, om det går.. Det är en bra börjat på att lira skräckrollspel.

Går alla de där Vampire-rollspelen under denna genre eller?
Till viss del så t ycker jag det ja..
Dock så är det minst lika mycket ett intrigspel. Då är i så fall Call of Chutlu bättre.

Rising

Vila i frid
är det som vanligt rollspel (vilket som helst - typ DoD) fast mycket blodigare, eller skall spelledaren vara extra grym på skrikljud för att uppnå skvättande?
Snarare tvärtom. När jag spelat traditionella actionäventyr har jag ofta tänkt att "hmm, nu sjönk tempot lite väl mycket... Nu skulle det behövas lite uppståndelse," men i skräckäventyr är det vanligast att man blir besviken för att det inte byggs upp tillräckligt intensiva spänningar innan spelledaren känner sig tvungen att dra till med ett klimax.

Så, skrik och blod; tillsammans med biljakter, överfall, bakhåll, m.m. - det är sånt som man kan använda med stor fördel i traditionella actionäventyr, men som man behöver vara mycket mer sparsam med i skräckäventyr.

Det typiska sättet att spelleda skräckrollspel är att hela tiden bygga upp spänningar, förväntningar, och obehagskänslor som man förnekar förlösningar på. Typ som att höra ljudet av våta steg som kommer allt närmare uppför en stentrappa... Spelarnas fråga är "vad är det som är på väg uppför trappan?"

Lite trubbigt kan man säga som så att i ett actionäventyr besvarar man spelarnas fråga genom att låta ett stort och farligt monster komma upp (eller något annat som besvarar spelarnas fråga med ett så kraftfullt utropstecken som möjligt). I ett skräckäventyr bör man istället låta bli att besvara spelarnas fråga, om man inte kan göra det på ett sådant sätt att nya frågor uppkommer ("Men... Elizabeth? Vad gör hon här?"). Och man bör vara så sparsam med "utropstecknen" som möjligt. Vitulv skrev om ett exempel där han använde sig av just ljudet av fotsteg som kom mot rollpersonerna från en trappa, och i hans exempel så visade sig inte något. Ljudet lät som om någon definitivt borde ha varit inom synhåll, men ingen syntes till. Sedan upphörde ljudet lika plötsligt som det hade dykt upp. Inga svar, och inga utropstecken. Inget klimax.

---

Som du märker så tycker jag att det viktigaste för skräcksessionerna är just berättartekniken. De spel som kallas "skräckrollspel" är inte nödvändiga för att man ska kunna spela skräcksessioner. Några av dem erbjuder visserligen rätt hjälpsamma settings; i både Kult och Little Fears är rollpersonerna långt ifrån några "äventyrare" av utforskare/investigator-snitt, utan snarare offer för det okända. I Call of Cthulhu och Chill har man särskilda regler för att avgöra hur rollpersonerna reagerar på skräckupplevelser och möten med det okända/överbegripliga. I många av skräckrollspelen är dessutom våld en tämligen värdelös konfliktlösningsmetod.

Dessa små trix är ofta bara meningslösa detaljer, men kan i bästa hand underlätta för spelledaren att skriva och styra upp äventyren. Skräckrollspelen är alltså inte nödvändiga på något sätt eller vis, men kan i somligt fall vara till god hjälp; särskilt för nybörjare.

---

Men först och främst är det en fråga om berättarteknik. Att bygga upp allt starkare och starkare spänningar som man inte upplöser.

solvebring

Superhero
Jaha, då är man med!

OKEJ!!! :gremgrin:

Nu tror jag att jag är med på "tråden"!
Förstår precis. Verkar skojigt det där, och kan därmed erkänna att många utav mina DoD-äventyr i så fall skulle ha passat bra i ett skräckrollspel. Jag har nämligen tendensen att utsätta mina spelare för dylikt spel ibland då jag är på mitt "nu-skall-allt-vara-mystiskt-och-oförutsägbart"-humör.
Det är GRYMT skoj att spelleda sådant. :gremwink: