Nekromanti Om din son ville ha kjol/klänning på sig i skolan

Übereil

Swashbuckler
Skulle du då tillåta det?

Bonusfråga: säg att du är lärare i de lite yngre åldrarna (dvs under, typ, 15) och en av killarna i din klass en dag kom med kjol/klänning till skolan, hur skulle du hantera det?

Übereil, som skulle skjuta han i båda situationerna

w176

Förlorad dotter
Javisst. Att söka sin identitet och olika roller är naturligt för barn.

Och som lärare är det inte min uppgift i att lägga sig ur hur folk klär sig. Men det är min uppgift att se till all eleverna respekterar varann och behandlar varann väl oavsett hur andra människor klär sig.

Arfert

Facit
Ja och nej. Beror på vilket område och vilken skola han gick i; det skulle vara en ren säkerhetsfråga. Principiellt vore det ok, men inte om det ledde till att han fick spö. Som förälder gäller "safety first" när det handlar om minderåriga barn.

!Paxen

Swashbuckler
Jag vill gärna tro att när jag väl får barn så kommer jag nog lyssna mer på vad mina barn tycker och tänker, än vad jag skulle göra nu, sisådär ca 5 år innan jag kommer få barn (ja, särbon har planerat..) så jag tänker mig två olika möjligheter då. 1. Jag lyssnar på min son och låter honom ha det 2. jag lyssnar på min son och diskuterar det med min son. Jag kanske inte tillåter det, för att jag tycker att det är fånigt.

Måste säga det att Paxen inte gillar såna här frågor..

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Übereil said:

Bonusfråga: säg att du är lärare i de lite yngre åldrarna (dvs under, typ, 15) och en av killarna i din klass en dag kom med kjol/klänning till skolan, hur skulle du hantera det?
Principiellt? Absolut. Jag skulle själv ha kjol om jag hade någon lämplig. Får jag tummen ur så kanske jag syr en.

I praktiken skulle jag nog göra som Arfert och kanske säga nej om det kändes som ett stort riskmoment.

I skolsituationen? Bra fråga. Antagligen skulle jag säga något positivt men inte göra någon affär av saken så länge inte klassen blivit helt hispig av en så radikal handling som att någon tagit på sig tyg klippt på annorlunda sätt mot för vad den personen vanligtvis har på sig.

solvebring

Superhero
Som andra har sagt: rent teoretiskt och principiellt, ja.
I praktiken - nej. Och det är för att jag vill hindra min son från att bli mobbad och få stryk.

Fast tja, som även andra sagt så skulle jag nog försöka diskutera läget med min son, och försöka förklara att det principiellt är helt okej men att det finns en massa normer och åsikter som kan göra att han råkar illa ut.

Och jag skulle kanske också försöka kompromissa med en cool kilt. =)

Tja, jag skulle behandla ungen som vem som helst och inte göra sak av det - vara helt normal med andra ord. Fast jag skulle även försvara grabben om han skulle få problem på grund av det.

Var och en borde få vara klädda precis som de vill, problemet är bara det att det inte riktigt är så enkelt där ute i samhället.

Poseur

Swashbuckler
Ja självklart varför inte liksom.
Hade själv kjol/klänning ibland under slutet på högstadiet och vidare under gymnasiet och använder det ibland fortfarande så.

Men sedan gäller det också som Arfert sade "safety first"

Öh, va?

/Poseur

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Übereil said:

Jag förstår inte frågan. Varför skulle en karl ha kjol på sig?

solvebring

Superhero
Übereil said:
Laowai said:
Öh, va?

/Poseur
My thoughts exactly.
Öh, va?
Ja, är det inte så man hanterar folk som vågar avvika från det normala?

Übereil, som alltid är seriös
Är det här ironi eller någon slags provokation eller är du med i Amon Göths fanclub? Vi snackar inte datavirus här, vi snackar människor. Förövrigt är vad som är normalt bara en norm satt av massans kulturella och sociala traditioner. Vi tycker egentligen bara att saker ska vara si eller så bara för att det har format sig så med tiden och blivit en sorts inprogramerad allmänuppfattning.

... Jag tror förövrigt att du inte alls är seriös utan har en poäng eller baktanke som du vill nå fram till?
Och nej, du skulle inte alls skjuta ditt barn eller din elev för att denne bar kjol. Så tala ur skägget nu, vad är poängen?

Telash

Swordsman
Hehe, var försiktig med ironi på nätet Ubereil. Kan leda till många frågetecken.

Själv ÄR jag lärare åt ungdomar under 15. Mina elever är allt från 1 år till 15år. Arbetar som lärarvikare.
Om en manlig elev kom med kjol skulle jag inte säga ett enda dugg. Att inte tillåta det är för mig inget annat än en kränkning emot eleven och lika illa som att inte tillåta en kvinnlig elev att bära kjol. (EDIT: inte tillåta en kvinnlig att bära byxor ska det vara)

Som förälder är det inte lika säkert att jag skulle reagera på samma sätt. Jag känner troligen ett ännu större ansvar för just mitt barn och ser ju inte hur mitt barn hanteras i skolan på samma sätt.

/Telash -- Som önskar att alla pojkar kunde ha kjol ett tag så vi blev av med den jävla tabun ikring det.

Vitulv

DeBracy said:
Vitulv said:
Jag förstår inte frågan. Varför skulle en karl ha kjol på sig?
Det står i rubriken: han vill.
Ja alltså om han är transsexuell så skulle jag ta ett snack med honom, och prata lite om problematiken att klä sig som en kvinna i ung ålder, mest med tanke på hur de andra barnen skulle bemöta honom. Barn är elaka.

Troligtvis skulle jag säga till honom att leva som pojke i några år till, och att vi skulle ta upp diskussionen igen när han börjar gymnasiet. Om han då fortfarande ville klä sig i kvinnokläder så skulle jag gå med på det och stötta honom i hans val.

Telash

Swordsman
"Barn är elaka."

Nja, håller jag inte riktigt med om. Skillnaden mellan barn och vuxna är att vi vuxna censurerar oss själva från att säga saker som kan verka kränkande, det gör inte barn. Men jag tro inte de är elakare till sinnet än vi vuxna, snarare tvärt om.

Dessutom är barn väldigt formbara, bland annat i sina åsikter och de har ganska lätt för att bli accepterande om man arbetar med det.
Alltså, ju tidigare killen börjar med kjol, ju lättare är det att det bli accepterat bland de övriga barnen.

Sen är det upp till föräldrar att inte spä på några fördomar till sina barn, vilket händer allt för mycket.

Übereil

Swashbuckler
Telash said:
Hehe, var försiktig med ironi på nätet Ubereil. Kan leda till många frågetecken.
När det var för sent kom jag på att jag kunde ha skrivit att jag tycker skulle vara intressant med en jämnställdhetsdiskussion som för en gångs skull inte handlade om kjoltyg kvinnor.

(Och mitt uttalande om att skjuta folk som sysslar med avvikande beteende var inte på något sätt seriös. Och inte fanns det någon baktanke/dold poäng heller, om man inte räknar "man ska inte skjuta folk som sysslar med avvikande beteende".)

Übereil

Vitulv

Telash said:
"Barn är elaka."

Nja, håller jag inte riktigt med om. Skillnaden mellan barn och vuxna är att vi vuxna censurerar oss själva från att säga saker som kan verka kränkande, det gör inte barn. Men jag tro inte de är elakare till sinnet än vi vuxna, snarare tvärt om.

Dessutom är barn väldigt formbara, bland annat i sina åsikter och de har ganska lätt för att bli accepterande om man arbetar med det.
Alltså, ju tidigare killen börjar med kjol, ju lättare är det att det bli accepterat bland de övriga barnen.

Sen är det upp till föräldrar att inte spä på några fördomar till sina barn, vilket händer allt för mycket.
Jag håller inte med, jag vill påstå att barn saknar en fullt utvecklad empati, och därmed faktiskt är "elakare".

Telash

Swordsman
Vad gäller tidigare ungdomar som precis har nått puberteten kan det kanske ligga något i det du säger. Men bland förpubertala barn stämmer det inte alls med min högst personliga erfarenhet med barn.

Detta beror så klart på vilken betydelse man ger ordet "elak". För mig är det inte per automatik den som säger elakaste saker som är den elakaste.
Vuxna år precis lika bra, eller bättre, än barn på att frysa ut, tala bakom ryggen med mera.