Quadrante
Grisbonde
… ge oss ditt tips, ett litet eller stort, av allt du kan. Så kanske fler lär sig och inspireras att göra bra, tydliga, vackra, … och vad mer nu texter (och bilder) kan vara!
… så välj ett litet som du vill återge!Finns en del tips …
Ja, men titta definitivt inte på amerikanska rollspel. Andra länder håller högre klass när det kommer till typografi.Börja med att härma mästarna. Hitta inte på egna grejer. Än. Och slopa den där blaffiga rollspeliga bården du tycker så mycket om. Den tillför inget.
Det här är mitt bästa tips också. Man letar fram en bok med en layout man gillar. Sen tar man fram linjalen och mäter alla avstånd. Att försöka göra en så exakt kopia som möjligt kan låta okreativt, men man lär sig grymt mycket. Sen kan man börja ändra och se vad som händer.Ja, men titta definitivt inte på amerikanska rollspel. Andra länder håller högre klass när det kommer till typografi.
De svenska tryckta spelen håller väldigt hög klass.
Använd typsnitt från samma designer. De har ofta en hel del gemensamt.Jag försöker också lära mig att kombinera typsnitt på bra sätt. Har ni andra några bra tips?
Det är ett väldigt djupt kaninhål : )Typsnitt/stilar kan man göra mycket med ... men även fastna i, om man ska leta reda på det där som är just rätt. Gör man det blir det bättre ... ja om man inte misslyckas