Nekromanti Om du fick chansen, vad skulle du ta bort från ...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Hycklare!

Äh, jag sa inte att jag var open-minded, jag sa att jag försökte vara open-minded.

/Vulf

Pendragon

Swashbuckler
Allt som tar tid från rollspel.

Jag är inte pretto. Inte heller kobold eller optare eller något annat sånt i en grad som stör mig eller mina medspelare. Det finns företeelser inom rollspel jag inte gillar, men jag kommer inte i kontakt med dem när jag spelar, så varför bry sig?
Nej, jag hade helt enkelt velat spela rollspel mer och oftare. Inget av det andra stör nämligen mitt rollspelande.

/Joel

Vitulv

Re: Lajvförakt

Tacka fan för att man kan bjuda på roliga skrönor när man har en hobby som går ut på att vara pinsam.

Det är typ som att du skulle vara förvånad över att jag hade mycket att säga om bilar om jag jobbade som bilmekaniker. Otippat liksom.

Äh, av alla lökiga prettonördar i världen är du den värsta. Du sätter igång som en fjortispunkare som måste rebellera mot allt oavsett om det berör dig eller inte.

Stryk skulle du ha.

/Vulf

Pendragon

Swashbuckler
Re: Va?! [ANT]

Du kan omöjligtvis ha missat min poäng?!
Jag trodde jag accentuerade den... :gremtongue:

/Joel - Note to self: Användandet av smileys är INTE dumförklarande av mina medforumiter.

Vitulv

Re: Självförakt?

Vad sägs om att hålla käft?

/Vulf

<font size="1"> Nej, jag var inte allvarlig. Jag och Mogge känner varandra och han mår bra av att jag är hård mot honom. Han måste tuktas, annars löper han amok. </font size>

Morgoth

Swashbuckler
Jag håller med om konstmuséer, de har aldrig gjort det för mig. Nej, då har konsten inom rollspel betydligt större möjligheter. För mig alltså.

Men allt det här är ju onödigt. En folkomröstning om vad man vill ta bort ur en kultur, vad är det för vansinne? Live and let mutate.

Man Mountainman

Storsvagåret

Så om ni tänker tycka att lajvare är lökiga så kommer jag bestämt hävda att lajvare faktiskt är asballa och mycket bättre än alla vanliga rollspelare.

Du är sååååå förutsägbar :gremsmirk:

Rising

Vila i frid
Re: Lajvförakt OT

Så du definierar dig själv med att konstant vara tvärtemot vad majoriteten är?
Njaä, men när tillräckligt många tycker en sak så uppstår alltid någon form av galen masshypnos där folk håller med utan att överhuvudtaget tänka sig för. Människor har en galen drift till att hela tiden bli bekräftade av varandra, och oftast så leder det till att alla börjar bete sig som fårskallar. Jag definierar mig själv med att försöka vara något annat än en fårskalle.

Och jag tror att en person som inte är en fårskalle kommer att kunna tycka om allting som går att tycka om. Hela grejen med att "ha åsikter" är ytterligare bara ett utslag av fårskallementalitet.

Lajv är ju egentligen okej. Det borde ju vem som helst fatta.

Men jag är ändå lite av en fårskalle själv. Jag hatar nämligen solsken, äventyrsresor, akademiker, människor som skrattar och klappar sig själva på knäna när de ser på bio, risifrutti, The Grind, självgoda ungmoderater, snubbar som har helt åt helvete fel om något och ändå vägrar ge sig hur mycket man än motbevisar dem, tanter som ser ut som pirajhor och tittar med sura blickar på folk som skrattar på tunnelbanan, folk som frågar "ska du inte äta upp oliverna?", kakor med russin, namedroppare, danskar som är helt röda i ansiktet och gapflabbar åt sina egna skämt, studentikosa personer (typ, unga fjantar som röker pipa), alla som inte kan svara rakt på enkla frågor, alla som är indignerade över skitsaker, chokladkärringar, 7-Elevenpersonal som känner igen en och vet vad man brukar köpa, trettioplussare som försöker vara häftiga och prata ungdomsjargong (när man är mer än trettio borde det vara förbjudet att säga "fett", "parra" eller "softa"), alla som ifrågasätter att man inte röstar, och som gör det med fullständigt idiotiska argument (alla som säger "ja, men om ingen skulle rösta, hur skulle det gå då, tror du?" eller "om man inte röstar så får man inte klaga!" är så dumma att de inte borde få rösta överhuvudtaget), lightprodukter, personer som missbrukar pronomen och sedan blir sura för att man inte förstår vad de menar, personer som när de får frågan "hur menar du?" repeterar vad de just har sagt, alla som tycker det är roligt i medelhavet, yoghurtprodukter, den nya "vuxenattityden" på glass, naturgodis, nöjesjournalister utan humor, Alexander Bard... osv.

Så lite personlighet har jag ändå.

Överraska oss och kom ut ur neggogarderoben och förklara dig själv Hello Kitty-fanboy!
De är okej, fast jag kan kanske få lite credpoäng för att jag är en pokemon-fanboy? Jag menar, jag köpte ändå en extra gameboy och en linkkabel bara för att kunna byta pokemon med mig själv (nej, jag har ingen kompis som äger en gameboy och ingen att spela med).

Men lite OT är det här väl ändå?

Morgoth

Swashbuckler

Du är sååååå förutsägbar

Medhåll - dessutom brukar det räcka med ett fåtals människor "fårskallighet" för att Rising ska byta synvinkel helt. :gremwink:

Men det är bra att byta synvinkel ofta. Något vi alla borde prova på. Kudos.

Morgoth

Swashbuckler
Re: Allt som tar tid från rollspel.

Jag trodde du var med i Ymirs spelgrupp. Vem är det då jag blandar ihop dig med?

Ostigt.

Och gör du inte helt fel i att blanda ihops Ymirs lite övervuxna självhävdelsebehov med » överflödig anspråksfullhet «?

Förresten är jag jävligt skeptisk till begreppet "pretentiositet" överhuvudtaget. Vad finns det för mening att skapa ett objektivt begrepp som beskriver en själlöshet som nästan bara kan vara subjektiv. Nej, något så urbota korkat och onödigt kan bara en misslyckad litteraturkritiker hitta på.

Hunk

Hero
Men allt det här är ju onödigt. En folkomröstning om vad man vill ta bort ur en kultur, vad är det för vansinne? Live and let mutate.
Som tur är har jag inte lyckats komma underfund med hur man röstar, så jag har i alla fall inte gjort någon större skada.

Skillnaden mellan oss är nog att vi ser på rollspel på olika sätt - jag ser det som ett rent tidsfördriv och du ser det som en konstform. Sedan är väl äventyrs- och världskapande alltid en form av konst, men när jag utför den håller den nog inte så hög kvalitet. Det är ju skillnad på dåliga amerikanska collegerullar och fransk kulturfilm, men båda har sina poänger.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Hönstrattar är vi allihopa

Lajvföraktet... ett (o)lustigt fenomen.

Jag som rollspelare med fantastiska 3 lajv under bältet fattar inte riktigt att det ska vara så svårt att relatera till människor som håller på med i princip samma hobby; om än med helt andra förutsättningar. Varför fokusera på skillnaderna? Är det inte vettigare att ta vara på beröringspunkterna?

Är det kanske att jag finner stor del av behållningen i det teatrala - själva utspelet med framför allt röst & till viss del gest - i allt rollspelande som gör att jag har så svårt att se var de enorma skillnaderna ligger mellan lajv och bordsrollspel?

F.ö. blev min barett till senaste lajvet skitcool. Slår helt klart min t30 som skrytobjekt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmm, jag trodde...

...att det bara var vi d20-fanboys som var fanboys. Men de verkar finnas överallt.

Just av denna anledning använder jag inte forum som tillverkare av spel tillhandhåller, till exempel hänger jag inte på WotC:s forum. EN World har en bättre balans, och till och med RPGnet är lugnt och trevligt om man jämför med det officiella forumet när det är som värst.

Har tyvärr inga bra tips på Buffy-forum.

M.

Rising

Vila i frid
Re: Allt som tar tid från rollspel.

gör du inte helt fel i att blanda ihops Ymirs lite övervuxna självhävdelsebehov med » överflödig anspråksfullhet «?
"Övervuxet självhävdelsebehov" vet jag väl inte om han har, men han är helt klart en av de som har väldigt höga pretentioner här på forumet. Om han någonsin bombar (och vi kan alla bomba, inte sant?) så tror jag att han skulle hålla med om att det i så fall sker för att han tagit sig vatten över huvudet. Jag skulle i så fall känna igen mig i det. Jag resonerar ofta som så att det är bättre att sikta lite högre än man förmår än att bara nöja sig med något enkelt och bekvämt.

Mina äventyr är ofta pretentiösa. Jag misslyckas hellre i överkant än i underkant, jag tycker ofta att det är bättre att jag misslyckas med att gestalta någon svår känsla än att hela sessionen ska vara tråkig och slätstruken. Så jag tar ut svängarna.

Men självinsikt har jag förstås nog att kunna se mig som pretentiös. Jag har skrivit alldeles för många prettoinlägg här på forumet för att kunna neka till det. Om man bara undviker de värsta delarna så tycker jag att de förhållandevis ofta är geniala. Så det så.

---

Men vad jag menade med mitt svar till pendragon var just det här att vi är så livrädda för att se oss själva som någonting dåligt. "Jag är inte pretto, kobold, eller det och det, utan jag spelar bra", typ. Inte "roll" och inte "spel" utan jag spelar "rollspel" som har båda delarna. Vi försöker hela tiden helgardera oss, vi är så livrädda för att peka på våra egna brister.

Det tycker jag är tråkigt. Det får oss rollspelare att framstå som idioter. Det har märkts både i nörddiskussionen, gamla kobolddiskussioner och i den här diskussionen. Det syns i precis allt.

Alla kobolder: Räck upp en hand och gör det stolt! Ni har åtminstone lite självdistans. Precis som ni som ser er som pretton, friformsflummare, powergamers, nördar, kufar, osv. Den här rädslan för att blotta en svaghet är den största svagheten med hela hobbyn.

Hunk

Hero
Fanboys kan vara bra att ha

Just av denna anledning använder jag inte forum som tillverkare av spel tillhandhåller, till exempel hänger jag inte på WotC:s forum. EN World har en bättre balans, och till och med RPGnet är lugnt och trevligt om man jämför med det officiella forumet när det är som värst.
Men det beror nog på vilken tillverkares forum det är. Wizards forum är ju tämligen ökänt för sin något otrevliga stämning, men på t.ex. Necromancers forum känns det helt OK att göra sin röst hörd även om man t.ex. skulle gilla Forgotten Realms (som ju knappast är den mest populära D&D-världen där).

Fanboys ger dessutom oftast bra svar på frågor man kan tänkas ha avseende tillverkarens produkter, vilket är en av orsakerna till att jag bevistar forum. Jag tror dock att du äger och har läst något fler (definitivt ett understatement) spelprodukter än jag, så du kanske inte har det behovet.