Nekromanti Om du fick chansen, vad skulle du ta bort från ...

Johan Granberg

Swordsman
Sånt där skulle jag vilja ta bort...

Så även fanatiska dungeonbshare är pretton alltså? Seriöst, alla är ju fria att tolka saker som de vill och det är ju jättebra och hurra vad trevligt och mysigt och gemytligt. Men blir det inte lite svårt att diskutera om du ska sitta och hitta på dina egna betydelser av alla begrepp som används i debatten?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Sånt där skulle jag vilja ta bort...

Okej, två saker... Eller tre snarare, men den tredje tänker jag inte ta upp.

1. Hade det varit så att "pretton" som ord och uttryck varit förklarat och allmänt vedertaget så hade jag förstått att du tar dig till med den där tonen, men det är inte så och i brist på bättre vetande "hittar jag på" en egen betydelse. Leta upp en ohyggligt bra förklaring på pretto så är jag med på banan igen.

2. Hade det varit så att jag suttit förstoppad och sagt "pretton betyder visst det här, lä lä lä lä lä lä lä lä" så hade jag förstått tonen i ditt inlägg, men jag var ju ferruktansvärt snabb med att förklara vad jag menade just för att jag inte riktigt vet vad pretton är och då tycker nog jag att din ton är onödig.

Jag tycker jag förtjänar mer respekt än ett nedlåtande svar som ditt.
Tack på förhand.

/En som inte vet bättre och numer känner sig ohyggligt korkad och nedtryckt.

Johan Granberg

Swordsman
Lite provokationer och allmänt helgerån.

Jag irriterar mig vansinnigt mycket på "de som har andra/mer konstnärliga ambitioner än att spela brädspel med lite rollgestaltande har inte roligt"-attityden. Ni vet folk som säger "jag spelar rollspel för att det är kul, inte för att berätta historier/spela teater". Det är något som jag i alla fall har fått höra rätt ofta när jag förklarar varför jag spelar rollspel, jag spelar alltså inte för att jag tycker det är roligt? Tack för att du berättade det för mig!

Också en grej som säkert kommer göra er sura men det skiter jag i för jag är tjock och dum: Folk som klagar på saker som inte finns. Typ folk som gnäller om pretton som klankar ner på andras spelstilar. Det är bara skitsnack (illusioner och vanförestälningar kan vi säga istället om det blir för provocerande) från människor som känner sig hotade av att någon utövar deras älskade hobby på ett annat sätt än de. Eller att man rent slentrianmässigt klagar på att det är så mycket "norénfriform" på konvent. Friformsfascisterna ni snackar om fanns kanske i början/mitten på 90-talet men nuförtiden är de marginaliserade. Hur mycket ni än vill det så är det inte längre ni som är de utstötta rebellerna som kämpar för sin spelstil som föraktas av etablissemanget.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Lite provokationer och allmänt helgerån.

"Också en grej som säkert kommer göra er sura men det skiter jag i för jag är tjock och dum: Folk som klagar på saker som inte finns. Typ folk som gnäller om pretton som klankar ner på andras spelstilar. Det är bara skitsnack (illusioner och vanförestälningar kan vi säga istället om det blir för provocerande) från människor som känner sig hotade av att någon utövar deras älskade hobby på ett annat sätt än de. Eller att man rent slentrianmässigt klagar på att det är så mycket "norénfriform" på konvent. Friformsfascisterna ni snackar om fanns kanske i början/mitten på 90-talet men nuförtiden är de marginaliserade. Hur mycket ni än vill det så är det inte längre ni som är de utstötta rebellerna som kämpar för sin spelstil som föraktas av etablissemanget."

Nu tänker jag mig känna påhoppad här, så jag tänker hoppa tillbaka.
Jag kan inte tala för alla men jag kan tala för mig och jag påstår att du missuppfattat mig rejält. Du har dessutom lagt ord i munnen på mig (eller på andra?) som jag inte sagt. Jag tycker att alla som klagar på folk av en viss spelstil, oavsett spelstil är lika goda kålsupare. Det spelar alltså ingen roll om man klagar på frifrom eller dungeonbash, det är lika illa.

Johan Granberg

Swordsman
Okej, dumt.

Äsch, jag får väl som vanligt be om ursäkt för att jag skriver först och tänker sen. Det var inte meningen att vara nedlåtande och jag tror att jag missförstod dig en aning. Men framförallt var jag nog för snabb med att fösa in dig i något som jag i allmänhet ser som ett stort problem när man diskuterar saker, nämligen att folk väldigt ofta tar sig friheten att omdefiniera begrepp och använda dom på sitt eget sätt när de diskuterar. Jag tror inte att det var det du gjorde egentligen, så förlåt om jag verkade lite barsk. Jag vet bara att folk ofta skriver saker som är helt irrelevanta och sedan försvarar det med att "men jag ser inte på begreppet XXX så..." när det redan finns en vedertagen förklaring. Hur som helst skulle jag vilja säga att det du snackar om snarare är elitism, men då får jag väl feliath på mig så vi låtsas att jag inte skrev det, okej :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ä'lugnt

Det är lugnt, jag är inte sådan att jag tjurar särskilt länge, så det är redan glömt. :gremwink:

Och ja, kanske Elitism... Eller så hittar vi på ett eget begrepp... :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Om jag då ska vara djävulens advokat här så...

Jag tycker att alla som klagar på folk av en viss spelstil, oavsett spelstil är lika goda kålsupare. Det spelar alltså ingen roll om man klagar på frifrom eller dungeonbash, det är lika illa.
Å andra sidan kan man ju då säga att om man inte bryr sig tillräckligt för att argumentera mot någonting så är man inte tillräckligt engagerad.

Eller?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bort med fantasy!

Jag skulle ta bort fantasyns totaldominans till förmån för andra genrer. Naturligtvis skulle det fortfarande finnas en hel del fantasyspel, men jag skulle vilja se lite större variation än att 75% av marknaden utgörs av olika mer eller mindre strömlinjeformat tolkienesqua spel med de vanliga alverna, dvärgarna och trollkarlarna. Genrens överväldigande dominas märks mest tydligt på att många nybörjare som berättar om det spel de skriver själva inte ens berättar att det är ett fantasyspel eftersom de inte ens har ett begrepp om att ett spel skulle kunna handla om någon annat. Det är tråkigt. Jag vill se polisrollspel, piratrollspel, romantisk komedi-rollspel, musikalrollspel, imagistisk poesi-rollspel och alla andra genrer man kan tänka sig. Mindre fantasy!

/tobias

Morgoth

Swashbuckler
Skillnaden mellan oss är nog att vi ser på rollspel på olika sätt - jag ser det som ett rent tidsfördriv och du ser det som en konstform.

Ser och ser, jag ser aldrig rollspel som något teoretiskt. Som spelledare kan jag liksom ändå aldrig göra mer än att ge spelarna vad de vill ha - och det är olika i olika spelgrupper. Missförstå mig inte, jag ogillar egentligen den värsta sortens konstelitism lika mycket som den värsta sortens skräpkulturism, jag ville bara belysa ett nytt perspektiv av det hela.

Staffan

Myrmidon
Re: Lite provokationer och allmänt helgerån.

Tja, SydCon har fortfarande bara fem rollspelsarrangemang av elva som är regelbaserade - och två eller tre av dessa är till spel som inte längre ges ut (Vampire, Mutant 2, och eventuellt Star Wars, beroende på om det är SWd20 eller SWd6 som avses). Inte lika illa som när det var två och ett halvt av femton, men ändå.

Hunk

Hero
Ser och ser, jag ser aldrig rollspel som något teoretiskt. Som spelledare kan jag liksom ändå aldrig göra mer än att ge spelarna vad de vill ha - och det är olika i olika spelgrupper. Missförstå mig inte, jag ogillar egentligen den värsta sortens konstelitism lika mycket som den värsta sortens skräpkulturism, jag ville bara belysa ett nytt perspektiv av det hela.
Nej, det viktigaste är ju att man har kul och det har ju olika personer på olika sätt. Jag hade gärna spelat mer "seriöst" rollspel än det jag gör nu (för att anknyta till den gamla debatten i Sinkadus), men det finns ju både en tidsfaktor och en social aspekt på det hela - om mina spelare inte bryr sig om jag lägger ned 25 timmar på förberedelser för social interaktion tycker jag inte att det är värt tiden. Dessutom är jag inte en säskilt bra spelledare när det gäller "storytellandet" utan en mer gammaldags tabellnötare, så jag tror inte att det skulle funka så bra i alla fall.

Jag hoppas att du förstår att det inte var menat som ett påhopp att säga att du ser dig som en konstnär - det viktigaste är att alla kan spela på det sätt man vill, utan att bli alltför hårt anklagad av andra för sin spelstil. Dock tycker jag att det kan vara lite kul ibland att bli påhoppad - jag är inte en av dem som blir irriterad över folk som utrycker att D&D och D20 (det system som jag tycker passar min spelstil bäst) är skit, så länge som de inte förstör en diskussion som hade kunnat vara konstruktiv. All elitism kan därför vara intressant, så länge som den inte leder till att någon blir alltför nedtryckt. Jag kan själv vara en rätt arrogant typ i vissa sammanhang och då får man väl acceptera att bemötas på liknande sätt. Däremot kan jag tycka att det är taskigt att dissa en 14-åring som spelar D&D hack&slash, men mig får folk gärna hacka på (vilket du INTE har gjort) - jag kan ta det.

Hunk

Hero
Var det mig du syftade på?

Jag kanske var en av dem du syftade på... Jag har i alla fall inget emot folk som spelar på annat sätt än vad jag gör; det har dock hänt att jag har blivit lite småirriterad på att rollspelare jag har diskuterat med har saknat förståelse för att jag inte vill ha ut "mer" av mitt spelande än utforskning, grottröjande och utvecklande av orealistiska spelvärldar. Jag är övertygad om att "friformsfascisterna" får ut mer av sitt rollspelande än vad jag får. Jag får dock ut tillräckligt för att vara hyfsat nöjd och känner mig inte på något sätt hotad.

Krille

Super Moderator
Re: Var det mig du syftade på?

"Jag kanske var en av dem du syftade på..."

Får jag lista misstänkta så tror jag att jag ligger i topp (mtp Konventsutmaningen och mina mycket friformsfientliga uttalanden genom forumets historia). Sen kan jag nämna ett antal som ligger rätt högt upp också. Rosen tror jag är en av dem, till exempel.

Hunk

Hero
Re: Var det mig du syftade på?

Får jag lista misstänkta så tror jag att jag ligger i topp (mtp Konventsutmaningen och mina mycket friformsfientliga uttalanden genom forumets historia). Sen kan jag nämna ett antal som ligger rätt högt upp också. Rosen tror jag är en av dem, till exempel.
Konventsutmaningen tycker jag har väldigt stora poänger - om jag skall spela rollspel på konvent är friform definitivt inte aktuellt (har försökt och misslyckats - tänker inte försöka igen). Jag minns hur det var på den "gamla goda tiden" då Gothcon och BorCon/BSK (de konvent jag bevistade) alltid hade minst en turnering av AD&D, EDD och CoC... För tre-fyra år sedan var det inte så, vilket jag tyckte var tråkigt. Jag tror att det främsta skälet till att det inte är så längre är att det nu finns fler svenska systembundna rollspelsproducenter än tidigare. Riotminds, Neogames, Rävspel, Rävsvans och Järnringen är samtliga kompetenta spelförlag som verkar ha lyckats få fram bra konventsarrangemang. För runt fem år sedan fanns i princip bara Neogames, vilket säkerligen försämrade urvalet. Sedan kan du säkert hitta statistiska bevis på att även "privata" systembundna arrangemang har ökat, vilket givetvis också är trevligt.

Slutligen: Varje konvent med självaktning borde ha en turnering i D&D - världens första och största (och därmed givetvis världens bästa) rollspel!

Storuggla

Champion
Skamlös reklam

"Slutligen: Varje konvent med självaktning borde ha en turnering i D&D - världens första och största (och därmed givetvis världens bästa) rollspel!"

Gothcon, Lincon – Båda har de Dungeon of Doom! Och vem vet, kanske till och med BSK?

Storuggla, reklam

Hunk

Hero
Re: Skamlös reklam

Gothcon, Lincon – Båda har de Dungeon of Doom! Och vem vet, kanske till och med BSK?
Försökte övertyga några polare om att spela Dungeon of Doom på Gothcon, men misslyckades tyvärr. Var också upptagen av annat under större delen av konventet. Just den typen av arrangemang är dock det jag tycker är riktigt kul på konvent. Kommer ni tillbaka med något liknande nästa år kan jag (nästan) lova att jag kommer att försöka vara med.

Morgoth

Swashbuckler
Jag hoppas att du förstår att det inte var menat som ett påhopp att säga att du ser dig som en konstnär

Inte alls, du har inte varit annat än trevlig och tillmötesgående.

Dock tycker jag att det kan vara lite kul ibland att bli påhoppad - jag är inte en av dem som blir irriterad över folk som utrycker att D&D och D20 (det system som jag tycker passar min spelstil bäst) är skit, så länge som de inte förstör en diskussion som hade kunnat vara konstruktiv. All elitism kan därför vara intressant, så länge som den inte leder till att någon blir alltför nedtryckt. Jag kan själv vara en rätt arrogant typ i vissa sammanhang och då får man väl acceptera att bemötas på liknande sätt. Däremot kan jag tycka att det är taskigt att dissa en 14-åring som spelar D&D hack&slash, men mig får folk gärna hacka på (vilket du INTE har gjort) - jag kan ta det.

Ow... übermensch.