Nekromanti Om du fick göra en tidsresa var skulle du fara då?

Saxifrage

Hero
15 år tillbaka, typ...

Jag skulle sätta på mig en hyfsad kostym, kamma till håret och varpa tillbaka sådär en 15 år och träffa mitt fjuniga, förtvivlade tonårsjag. Jag skulle klappa mig själv på axeln, skjuta av ett brett leende och säga "lugn pysen, även du kommer att få kn*lla en dag, kanske snarare än du anar. Allt är ok!".

Innan jag hoppade tillbaka i maskinen skulle jag lägga till att "by the way, snart har du både körkort, bil och egen lya. Hang in there, kiddo!".

Cool tråd förresten!

Sodivra

Champion
Re: Om du fick göra en tidsresa var skulle du fara

Jag och mina 195 centimeter skulle klampa in i Qin-dynastin i Kina, 200 före kristus. Då medellängden för män låg runt 150 cm så skulle de vara maktlösa att stoppa mig från att trampa ner deras hus och sluka deras sädeslager.

Fast helst skulle jag vilja se Tangdynastins Chang'an.

Egentligen så är jag lite lockad att följa konsol- och arkadspelens födelse och utveckling under 70- och 80-talet, men det gör man ju inte på en snabbvisit direkt.

rks

Warrior

Jag skulle resa till den 6 mars 1973, klockan 14:28. Det är då fem minuter innan min förlossning börjar och jag skulle övertala farsan och/eller morsan att de faktiskt skulle döpa mig till Alexander och inte Robert... :gremmad:

Troberg

Sinister eater
Re: Ca: 40.000 år bakåt i tiden

Det kanske redan hänt och är förklaringen till att neandertalarna dog ut till förmån för cro magnon?

Rickard

Urverk speldesign

Med en laptop till någonstans efter att JRR Tolkien har skrivit Sagan om Ringen (och Sillidillion och all jäkla efterskrap) och visa honom filmerna som gjorts på hans böcker. Skulle vara intressant att få höra hans syn på det hela. Antingen det, eller åka tillbaka och vara ledsagare för mig själv.

/Han som nog skulle tipsa om en låt eller två också

Big Marco

Läskig
Jag skulle åka till Tyskland och ge Hitler infon om att han förlorar kriget om han inte byter taktik. Och ge honom all info som vad som hände, enligt den nuvarande historien.

Det skulle bli intressant att se resultatet.

Nightowl

Champion
Om jag gjort något liknande skulle jag sökt upp Herman Göring istället, när han var full, trött, hög eller allt samtidigt. Jag skulle ha snott kläder från nån lajvpolare och låtsas vara ett sändebud från Valhall.

Sedan vill jag se Herman övertyga resten av ledningen att jag inte var en hallis. :gremlaugh:

Erik, elak

Arfert

Facit

äh, han hade ändå förlorat kriget... det hade slutat med en atombomb på Berlin istället, om kriget fortfarande hållt på i Europa hösten 45...

Det handlar bara om produktionsresurser... "för varje granat Krupp sköt avfyrade General Motors tio" (vem det nu var som sa det, jag minns inte på rak arm).

ripperdoc

Myrmidon

Nej, det handlar inte bara om produktionsresurser. Men låter man kriget dra ut på tiden handlar det bara om resurser. Klassisk lärdom från ex. Hearts of Iron :gremsmile:

Arfert

Facit

tja det enda sättet jag kan se att Hitler skulle ha vunnit kriget var om de satsat allt på att knäcka England INNAN jänkarna kom med i kriget... och att sedan inte ge sig på Sovjet förrän tiden var mogen, rustningsmässigt...

Nu tror jag att USA sannolikt inte hade låtit tyskarna ockupera Storbritannien.. Och efter det att USA gått med så var det bara en tidsfråga.

Big Marco

Läskig

äh, han hade ändå förlorat kriget...

Kanske, kanske inte. Det är en fråga om tillfälligheter till stor del.

Säg att Hitler fått veta att fortsatta bombningar mot RAFs flygfält hade knäckt britterna, snarare än omdirigeringen till de civila terrorbombningarna. Säg att Hitler fått veta att britterna hade knäckt Enigma, Säg att Hitler fått veta vädret på östfronten i förväg, Säg att Hitler fått veta att USA a-bombar Japan -45 och han får veta vem som chefar Manhattan-projektet, Säg att... osv.

Man vinner inte krig med produktionsresurser. Man vinner det främst med information och underrättelser så att ens resurser finns på rätt plats vid rätt tid. Det spelar ingen roll hur mycket resurser du än har om de är på fel plats vid fel tid.

Arfert

Facit

Min farsa (som var med i Luftwaffe) sa alltid att "vi förlorade kriget december 41"... och jag tror han hade rätt...

ÄVEN om tyskarna lyckats knäcka britterna så hänger allt på om USA hade gått in i kriget eller inte... Sen är jag väldigt osäker på om tyskarna hade kunnat besegra Sovjet även med bättre vinteranpassad material... Inte med de förluster ryssarna var villiga att ta... de hade kunnat retirera mot Ural och sedan nöta ner tyskarna bit för bit med ständiga motanfall. Tyskarna hade helt enkelt inte råd med att förlora i närheten så mycket folk och material som de allierade...

Och även om du berättat allt 1940 så har man en ANNAN verklighet, så alla förutsägelser vad som händer senare i kriget stämmer inte... Så Manhattanprojektet hade kunnat komma tidigare, senare eller inte alls...

Troberg

Sinister eater

tja det enda sättet jag kan se att Hitler skulle ha vunnit kriget var om de satsat allt på att knäcka England INNAN jänkarna kom med i kriget... och att sedan inte ge sig på Sovjet förrän tiden var mogen, rustningsmässigt...

Nu tror jag att USA sannolikt inte hade låtit tyskarna ockupera Storbritannien.. Och efter det att USA gått med så var det bara en tidsfråga.
Problemet är att Hitler aldrig hade resurser nog för att klara logistiken för att gå över engelska kanalen. Titta vilken jätteoperation Overlord var, Tyskland var inte redo för något sådant.

USA skulle dock knappast gått med om Hitler kunnat ta England. Invasionen hade gått för fort när de väl passerat kanalen, och utan England som språngbräde så är det än ännu värre logistisk mardröm för dem att gå med. Det är svårt att gå över Engelska kanalen, det är omöjligt att gå över Atlanten.

Troberg

Sinister eater

Man vinner inte krig med produktionsresurser. Man vinner det främst med information och underrättelser så att ens resurser finns på rätt plats vid rätt tid.
Detta då under förutsättning att Hitler lyssnat på dig, och Hitler var ju inte direkt känd för att lyssna på råd. Heck, till och med Stalin var bättre, han lyssnade i alla fall på Georgi Zukhov.

Troberg

Sinister eater
Det roliga svaret:

Jag skulle åkt till grundarna av de stora världsreligionerna och visat dem vilka krig och andra illdåd deras följeslagare utfört i deras namn, bara för att se deras reaktion.

Det verkliga svaret:

Jag skulle åkt tillbaka till mitt senaste bra förhållande och sedan kastat returbiljetten.