Nekromanti Om du fick resa tillbaka till valfritt århundrande

Rosen

Myrmidon
när Columbus klev iland och hälsa honom med ett "Välkommen till Southhampton" bara för att se hur mycket jag kan fucka upp världshistorien.

Med tanke på hur tjurskallig han verkar ha varit skulle han väl möjligen gått med på att kalla stället <U>Sydindien</U> istf Västindien. (-:

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Flera alternativ

400-500 år före Kristus, på Påskön, är nog mitt första bud.
Bara så att du inte felnavigerar, den hette nog inte påskön före Kristus, den högtiden tillkom väl i samband med Jesusincidenten.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Bara så att du inte felnavigerar, den hette nog inte påskön före Kristus, den högtiden tillkom väl i samband med Jesusincidenten."

Tja, visste du inte att tidsresorna först sätter en på rätt plats, sedan skickar en till rätt tid? Det trodde jag var allmän vetskap.

:gremgrin:

Lindenius

Swashbuckler
Naivitet och illusioner

Tja, finns ju en massa skojiga grejor man kan hitta på:

1. Resa till Jesu tid (blir ju lite svårt att veta exakt när det skedde eftersom tidpunkten blev uppfuckad) och sedan komma tillbaka och skriva Erikevangeliet. :gremtongue: Skulle vara kul att veta vad som egentligen hände där.

2. 1800-talet känns ganska lockande. Stark pionjäranda, naturvetenskaperna på stark frammarch, men samtidigt lite aningslöst och naivt också.

Appropå naivitet. Det som känns så lockande med att resa till annan tid är just att man under varje tidsperiod har gjort sina upptäckter samtidigt som man också haft sina illusioner om saker. Det får en ju att fundera vilka illusioner vi som mänsklighet/samhälle/maktpersoner/västerlänningar/jadajada har idag.

//erik. bubellvattendrickare

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
...den hette nog inte påskön före Kristus, den högtiden tillkom väl i samband med Jesusincidenten.

[/ QUOTE ]
Dessutom fick den väl namnet en sådär 1.700 år senare :gremgrin:

/Anders (på pet/ret-humör)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Naivitet och illusioner

"Resa till Jesu tid"

Leder det där inte bara till att man blir tvungen att ta Jesu plats och korsfästas för att historien ska bli som den blev?

Krille

Super Moderator

"Leder det där inte bara till att man blir tvungen att ta Jesu plats och korsfästas för att historien ska bli som den blev?"

Det är ju lugnt. Man kommer ju ändå uppstå från de döda och styra över Guds kungarike i tusen år, och det kan ju vara värt lite korsfästning.

Rising

Vila i frid
Jag skulle åka till typ 1880 och "uppfinna" kardborrebandet, det sfäriska kullagret, skiftnyckeln och... tja, jag kan uppfinna konstinriktningen kubism också, medan jag ändå håller på.

Jag skulle kunna uppfinna fler saker om jag åkte längre bak i tiden, men jag vill verkligen kunna njuta frukten av min framgång, och åker man längre bak i tiden så blir det svårare att få det jag vill ha; opium, absint, finkultur och prostituerade.

Det skulle förresten vara rätt hårt att åka till bronsåldern med ett luftgevär och skjuta lite på alla miffon bara för att hämnas för att den perioden var så trist att läsa om i skolan.

Bombu

Hero

den hette nog inte påskön före Kristus, den högtiden tillkom väl i samband med Jesusincidenten.

jag har för mig att påsken instiftades när moses och gänget stack från egypten, sen kom jesusincidenten och omdefinierade påsken litegranna.

-----------

Resa till århundrande, just nu är det sverige under 900-talet som finns i min hjärna, skulle vara spännande att se hur det såg ut och hur det var.

Men det kommer säkert ändras med tiden *hehe*

Bombu

Hero
jag kan uppfinna konstinriktningen kubism också, medan jag ändå håller på.

För att bli utskrattad och hånad för det?

Men det är klart sen kan du komma och säga med bittert darr på stämman

"Jag var först med det här...."

Bombu :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Det är ju lugnt. Man kommer ju ändå uppstå från de döda och styra över Guds kungarike i tusen år, och det kan ju vara värt lite korsfästning."

Jag är rädd att allt Karl Glogauer fick på slutet var att få kroppen stulen av någon som trodde att den hade övernaturliga egenskaper. Så går det när man kombinerar pliktkänsla, tidsmaskiner och korsfetischism.

Balderk

Swashbuckler
Re: Om du fick resa tillbaka till valfritt århundr

Hmmm... Rolig tråd.

Jag skulle nog resa till Bletchley Park under 1940-talet, mest för att jag ska skriva en B-uppsats i idéhistoria om kodbrytandet och så vidare under andra världskriget, men då skulle man ju bara komma in där också. Vore intressant att ha varit på plats dock

Sedan skulle jag nog åka till London under den vetenskapliga revolutionen och gått på några av The Royal Societies möten, mest för att se vad de egentligen hade för galna idéer där. Ganska intressant tid också med så mycket krig och oroligheter i Europa. 1670-80 talen vore nog just de år jag skulle åkt till.

Sedan hade det ju varit intressant att åka till det antika grekland och pola med Aristoteles eller Platon. Kanske ge dem någon konstig idé de skulle ha kunnat sprida vidare till eftervärlden.

Hmm... jag har blivit skadad av att läsa idéhistoria ser jag.

Men jag skulle nog vilja vara i USA på 20-talet också... Skulle varit kul att festa loss lite där då.

1880 och 90-talens England hade också varit roligt att åka till...

/Jonas

DODswe4

Hero
Re: Vindruvor[OT]

varför stanna vid lukten? det ser nog inte så bra ut heller att paradis bör inte vara full av...

magoo

Hero
Re: Om du fick resa tillbaka till valfritt århundr

Jag skulle vilja åka tillbaka till åren efter andra världskriget, då optimismen var på topp och inget var omöjligt. Hjulen snurrade, nya uppfinningar spottades fram...

Annars skulle jag gärna åka med någon upptäcksresande på 1400-1500-talet - de som seglade ut och "upptäckte" nya världsdelar med ny spännande flora och fauna och rikedomar av olika slag. Dock skulle jag ta med lite multivitaminer för att undvika skörbjugg på båten.

G

Guest

Guest
..vart skulle du fara då ?? (fick inte platts med hela meningen i topicen)
Norge eller finland :gremgrin:, nä jag tycker tidsresor verkar rätt avtändande, men en språkresa till goterna eller något annat östgermanskt folk hade inte suttit helt fel om man slapp resten av nackdelarna med att leva på den tiden.

solvebring

Superhero
Hm, 1700-talet skulle jag nog gilla, helst till England eller Frankrike, just för att få slå runt i hov och socitet under den tidsepoken, min lätt favorita klädsepok - dom kan man ju ta med hem. Eller så skulle jag vara så enkel och tråkig så jag skulle vilja befinna mig i USA under 1920-1930-talet... För då snackar vi Gangster!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Åren 1930-45. Då finns mycket jag skulle ha velat se med egna ögon och då levde min farfar (1877-1943) som jag gärna skulle vilja lära känna.

Ymir

Liten kantbaron
In contrary to popular belief, så vore mitt förstahandsval varken någon obskyr kinesisk kejsardynasti eller det sexiga men syfilisbemängda 1700-talet. Nej, jag skulle mer än något annat vilja uppleva Europa under medeltidens slutskede och vår tids gryning, 13-1400-talet. Renässansen vore egentligen mest spännande att uppleva framåt 1400-talets mitt och senare, men då kan jag inte åka till Samarkand och träffa Timur Lenk, för han dog redan 1405 - 1300-talets slutskede lockar mycket. Å andra sidan handlade ju frågan bara om 'valfritt århundrade', inte om att välja exakt årtal inom det. Så, om jag kan få uppleva både dess begynnelse, mitt och slut, så faller valet lätt på 1400-talet. (Jag kan tänka mig att flytta dit nångång 1430 eller så, och bränna tidsmaskinen där). Då återupptäcktes konsten att måla snudd på fotorealistiska porträtt, och när jag idag ser somliga av dem (särskilt 'Flamländsk jungfru' från 1450 av Peter Christus) kan jag tillbringa en halvtimme stirrande i fascination; undra hur personerna på dem var och vad de hade haft att säga mig. Porträtten är en stum vittnesbörd om deras levnad på jorden, hundratals år innan mig, och får medeltiden att kännas väldigt anonym i jämförelse. Framförallt fascineras jag dock av 1400-talet för att det var en så dynamisk och händelserik period, där kultur, vetenskap och ekonomi blomstrade och världen aldrig mera blev sig lik. Det var den västerländska civilisationens finaste stund på jorden.

- Ymir, kanske något överdramatisk