In contrary to popular belief, så vore mitt förstahandsval varken någon obskyr kinesisk kejsardynasti eller det sexiga men syfilisbemängda 1700-talet. Nej, jag skulle mer än något annat vilja uppleva Europa under medeltidens slutskede och vår tids gryning, 13-1400-talet. Renässansen vore egentligen mest spännande att uppleva framåt 1400-talets mitt och senare, men då kan jag inte åka till Samarkand och träffa Timur Lenk, för han dog redan 1405 - 1300-talets slutskede lockar mycket. Å andra sidan handlade ju frågan bara om 'valfritt århundrade', inte om att välja exakt årtal inom det. Så, om jag kan få uppleva både dess begynnelse, mitt och slut, så faller valet lätt på 1400-talet. (Jag kan tänka mig att flytta dit nångång 1430 eller så, och bränna tidsmaskinen där). Då återupptäcktes konsten att måla snudd på fotorealistiska porträtt, och när jag idag ser somliga av dem (särskilt 'Flamländsk jungfru' från 1450 av Peter Christus) kan jag tillbringa en halvtimme stirrande i fascination; undra hur personerna på dem var och vad de hade haft att säga mig. Porträtten är en stum vittnesbörd om deras levnad på jorden, hundratals år innan mig, och får medeltiden att kännas väldigt anonym i jämförelse. Framförallt fascineras jag dock av 1400-talet för att det var en så dynamisk och händelserik period, där kultur, vetenskap och ekonomi blomstrade och världen aldrig mera blev sig lik. Det var den västerländska civilisationens finaste stund på jorden.
- Ymir, kanske något överdramatisk