Nekromanti Om du fick skapa dig en modul..

Johan K

Gammal & dryg
Hur skulle den se ut & till vilket rollspel skulle den vara till isåfall ???
För min del så skulle jag ta & fixa till en till DoD6..
Den skulle inehålla en del om flora & fauna, magiska plattser, myter från Trudvang. Sedan sås kulle det vara intressant att få en djupare insikt om religionerna åxå.
Själva upplägget skulle vara som det är i Jb, att det är uppbyggt som reseskilldringar..

/ Joha nK, som funderar på att snygga till sig & hoppa ur morgonrocken

malmkvist

Warrior
Just nu vill jag ha en bättre alvmodul till EON, där man tar upp mer antropologi om de olika raserna, mer än bara en liten paragraf om hur man skall spela en speciell alvras. För det är något jag saknar, alvisk kultur, hur de fungerar psykologiskt. Det står beskrivet redan med mer av det.
Sedan vill jag ha misslemodulen till EON. Den bör väl bli skriven precis om de andra tror jag.

_-olle-_

Veteran
Helt klart en modul om Venedigs storhetstid, eller om de italienska stadsstaterna. Men Venedig har så bra förutsättningar för en uppsjö av olika tänkbara äventyr med tanke på att Venedig var den punkten där handeln mellan Europa och "Orienten" knöts i hop... Dessutom fraktades korsfararna över medelhavet via venedigs skepp. Staden var involverad i havets maktspel och var dessutom kulturellt högstående. Jag skulle kunna hålla på ett tag men personligen så tror jag att en sådan GURPS modul skulle kunna vara väldigt rolig!
Över huvud taget så anser jag att de historiskt anknytna GURPS-modulerna är så välskrivna att jag gärna ögnar igenom dem då jag arbetar med fatasy-projekt som är innom samma kategori. Inte för att använda samma lösningar som t.ex. Rom använde men det är inte alltid helt lätt att hålla reda på alla problem som stora imperier tvingas förhålla sig till. Om jag bara sitter och skriver ur hatten så täcker jag de flesta aspekten av en stor stad men med stöd av historiska förlagor så kommer problem till daga som jag inte ens tänkt på! Vad jag försöker säga är att "historiska" moduler är så oerhört hjälpsamma om man försöker knåpa ihop en egen trovärdig stad/monarki/magokrati eller vad det nu skulle kunna tänkas handla om!
När jag tänker efter så skulle det nästan vara riktigt intresant om någoin publicerade en modul som stöd för att skapa olika länder eller sociala sammanslutningar. Den skulle kunna belysa de problem och frågeställningar som historiskt sett dyker upp så fort folk organiserar sig i olika strukturer. Den skulle hela tiden riskera bli aldeles för tillintetsägande men om ballansen uppehålls så tror jag att den skulle kunna bli oerhört värdefull!
Aja... kanske lite slirig post...

DODswe4

Hero
Regler för extra Rollspelande

Regler till DoD 4 eller 5. Innehållande

1: Regler för extra Hjälte Poäng för bra rollspelande.
2: Massa kul egenskaper som varken är negativa eller positiva
3: Konstiga yrken som Glädjeflicka, Pimp, hemlös (bästa yrket hittils) & kort haj.
4: Ett äventyr där man aldrig ska dra vapen eller slå fram något, bara rollspelande.
5: Extra ett nytt rollformulär som har extra stora tabbeler för fördelar, nackdelar och egenskaper. Ett extra paper med varifrån rpn kom vad mamman och pappan hade för yrke, kontakter och dylikt.

ja det är vad jag skulle göra.... Om jag orkade skulle jag nog kunna glra det också men men

Balderk

Swashbuckler
Om jag hade ork skulle jag nog skriva ett scenario, friform såklart, om Norrland. Lite Norrländskt vemod helt enkelt, som behandlade teman som avbefolkningen av det norrländska inlandet, om avverkningen av skogarna osv... Men jag skulle nog inte vilja skriva någon modul.

Men det kanske kan bli av någon gång.

/Balderk

Krille

Super Moderator
Om det skulle vara till något annat rollspel än mina egna, som jag redan skriver moduler till, så skulle det vara modulen Undersidans Arvtagare till Mutant: Undergångens arvtagare. Mutant är en för ball värld för att inte ha vägkrigare och muterade kängurus, och därför så är Undersidans Arvtagare, en modul om Australien, ett måste!

x3m

Veteran
Nytänkande

Nu vet jag inte hur du definierar modul men jag gör det som rollspelstillbehör. Jag vill ha moduler som kan användas till många olika rollspel och som inte inriktar sig direkt på regler, miljö eller äventyr.
<ul type="square">
[*]Exempel på detta är Gamemastering Secrets, Robin's Laws of Good Game Mastering och den ickeexisterande A Handbook of Contemporary Roleplaying Theory and Practice.
[*]Miljö och äventyr anser jag att SL och spelgruppen bör stå för tillsammans och endast i undantagsfall ska använda färdiga moduler. Det jag däremot skulle vilja ha är en modul som på olika sätt hjälper SL och spelgruppen med olika tekniker för att underlätta och snabba upp den kreativa processen och improvisation.
[*]Det jag också skulle vilja ha är en modul som tar upp icke-mainstream och experimentella sätt att spela som man kan föra in i sitt eget spelande.
[/list]
Jag misstänker att denna typ av moduler är mer krävande att skriva och att det finns fler konsumenter som är intresserade av vanliga moduler. Antagligen är det också därför, vad jag vet, som det finns relativt få moduler av denna typ.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Nytänkande

"Exempel på detta är Gamemastering Secrets, Robin's Laws of Good Game Mastering..."

Är det någon här som har läst eller äger någon av dessa två moduler? Är de läsvärda/köpvärda? Finns där användbara tips även för relativt rutinerade spelare och spelledare?

walium

Ganska töntig, faktiskt
<ul type="square"> En modul till DoD 6.0 om förtrollade och mystiska platser. Den omtalade "Stigarnas bok", gärna tillsammans med andra författare.

Ett äventyr till Mutant:Undergångens arvtagare.

En modul till Western, kanske om inbördeskriget? [/list]

Krille

Super Moderator
Robin's Laws

Jag har läst Robin's Laws of Good Game Mastering. Den är... kort sagt, tokbra.

Den tar inte upp så mycket tips om hur man spelleder, som hur man skapar och leder en rollspelskampanj. Det handlar mer om hur man lägger upp sin kampanj- och äventyrsdisposition baserat på vad för slags spelare man har, snarare än hur man är en bra berättare eller beskrivare eller hur man hanterar reglerna i spelet. Givet de premisserna så är det förmodligen de bästa spelledartipsen som jag någonsin har läst.

King Kromm

Hero
Jag skulle skriva till dod6e.

Först ett äventyr, iofs har ajg redan tjuvstartat, men varje gång man kommer igång så kommer annat ivägen och sen så har man inte samma "go" när tiden kommer tillbaka.

Därefter så skulle jag vilja skriva ihop en modul som tar upp vanliga djur och naturen, dvs växter och annat. Inte bara monster...

Sen fantiserar man ju givetvis om ett eget lir, och då moduler till de liret, men det är nog mer av drömmar.

Balderk

Swashbuckler

The Forge finns det ett antal artiklar skrivna om olika rollspelstyper. Forumet är ett indie-rollspelsforum och särskilt artiklarna om Narrativism tar ju upp icke-mainstream sätt att spela på, i alla fall. Det är ju vanligt att narrativistiska rollspel inte kommer med en specifik setting eller miljö, det får man skapa själva i spelgruppen, utifrån vissa premisser. Länkar till spel gjorda på detta sätt Sorcerer, Prime Time Adventures och The Pool (som är gratis, länken leder till hela spelet på 6 A4sidor). Finns såklart fler, men dessa får du finna själv.

Men du känner säkert redan till The Forge.

/Jonas

x3m

Veteran

Ja, jag kände till The Forge. Tack för tipset ändå, och det fanns ett par artiklar som jag ska läsa! :gremsmile:

Hellectrician

Veteran
Ah! Vackra tanke!

Om jag fick kreativ kontroll över en modul skulle jag skriva den till nippros rollspel-i-sin-linda (aka PLACEHOLDER) om de fruktade & älskade barbarerna från norr.

Kontakten mellan det kejserliga imperiet, och barbarerna har bara pågått en mansålder. Det är med skräckblandad förtjusning garnsionsvakten ropar "Barbarer!!!" vid åsynen av långskeppens tvärrandiga seglen vid horisonten. Vem vet om dom denna dag kommer med pälsar och silver, eller med yxhugg och brandfacklor?

Skeppen kommenderas av den älsta dottern i en krigarsläkt, i linje med den matriarkala samhällstrukturen. Männens ställning styrs av deras fru, och varje kvinna tar sig mellan åtta och sexton makar. Att ha många män och söner är praktiskt, men status kommer ur att föda döttrar, eftersom de är de enda som har rösträtt i tinget.

Samhället i stort styrs av en drottning som ärver sin titel på mödernet, men lokala beslut fattas i tinget. Detta ting omfattar cirka tolv större byar med kringliggande bosättningar.

...sen skulle jag skriva mer om deras mytologi, om urmodern, och den polyteistiska gudatron med djur- och mansoffer samt djurandar och deras betydelse. Jag skulle givetvis skriva ett kapitel om flora och fauna. Det skulle bli ett kapitel om krigsföring, militärorganisation och taktik. Ett del om handelsrutter och kontankten med kejserliga imperiet.

tja, det är väl vad jag skulle skapa för modul :gremgrin:

Grog

Swordsman
förklara för mig

Männens ställning styrs av deras fru, och varje kvinna tar sig mellan åtta och sexton makar. Att ha många män och söner är praktiskt, men status kommer ur att föda döttrar, eftersom de är de enda som har rösträtt i tinget.
det här var nog årets mest kryptiska textmassa på forumet.

finns det betydligt fler män än kvinnor? eller tar varje man lika många fruar som kvinnorna tar män? menar du att kvinnor föder endast pojkar såvida de inte har nog hög status för att kunna föda flickor?

Rising

Vila i frid
Jag gissar:

Nu ska jag leka "gissa vad en forumit har menat innan han har skrivit färdigt inlägget":

finns det betydligt fler män än kvinnor? eller tar varje man lika många fruar som kvinnorna tar män?
Jag gissar att alla kvinnor med status gifter sig med åtta-sexton makar. Det finns många ogifta kvinnor, alltså, men de tillhör underkasten. Jmfr med män i kulturer där de högstående männen har haft en djefla massa fruar.

menar du att kvinnor föder endast pojkar såvida de inte har nog hög status för att kunna föda flickor?
Jag gissar att det anses praktiskt att föda söner, men att status kommer till den lyckliga moder som föder en dotter, eftersom det är ett matriarkalt samhälle och man helst av allt vill ha en dotter (de är de enda som har rösträtt, bland annat).

Om jag har rätt så får du tusen minuspoäng, och vice versa. Spännande, va?

Grog

Swordsman
Re: Jag gissar: [ANT]

Om jag har rätt så får du tusen minuspoäng, och vice versa. Spännande, va?
schysst! jag kan bli först att få -900 xp på forumet. vad motsvarar det, en daggmask?

Hellectrician

Veteran
Re: Jag gissar: ... och du gissar rätt!

Jag får tacka Rising som på ett föredömligt sätt lägger ut texten åt mig *tackar och bockar*. Han har givetvis rätt i sina (självklara?) antaganden om mina hobby-barbarer.

Grog: Vill man missförstå något å det grövsta, så kan man givetvis det, som du nu bevisat.

menar du att kvinnor föder endast pojkar såvida de inte har nog hög status för att kunna föda flickor?
Ja, det är precis vad jag menar. I den här fantasy-settingen har alla kvinnor under kastgränsen en kromosom-moddande nanochip som automagiskt lägger till en Y-racksing när sädescellen kommer simmande.

-1000 xp till Grog :gremgrin: