Nekromanti Om du fick skapa dig en modul..

Grog

Swordsman
Re: Jag gissar: ... och du gissar rätt!

Grog: Vill man missförstå något å det grövsta, så kan man givetvis det, som du nu bevisat.
jag har talang för detta :gremlaugh:

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

menar du att kvinnor föder endast pojkar såvida de inte har nog hög status för att kunna föda flickor?

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, det är precis vad jag menar. I den här fantasy-settingen har alla kvinnor under kastgränsen en kromosom-moddande nanochip som automagiskt lägger till en Y-racksing när sädescellen kommer simmande.
well, it is fantasy after all, right? en sådan förvanskning av verkligheten är närmast obefintlig jämfört med de flesta andra allmänt vedertagna fantasy/sf phenomenae, till exempel rymdstriderna i star wars.

Hellectrician

Veteran

en sådan förvanskning av verkligheten är närmast obefintlig jämfört med de flesta andra allmänt vedertagna fantasy/sf phenomenae
Nja, om inte annat anges kan man väl utgå från att jordlika förhållanden gäller. Till och med människorna i SW verkar trots allt (bortsett från "kraften") lyda våra biologiska lagar, ne ce pas?

Sen att din jämförelse mellan 'low-key fantasy' och 'space opera' haltar värre än en trebent schäfer med spasmer, det är en annan femma. :gremgrin:

Grog

Swordsman

Nja, om inte annat anges kan man väl utgå från att jordlika förhållanden gäller. Till och med människorna i SW verkar trots allt (bortsett från "kraften") lyda våra biologiska lagar, ne ce pas?
jo, det är ju ett rimligt standardantagande. men med meningar som denna måste man ju ändå börja undra vad du egentligen pratar om:

varje kvinna tar sig mellan åtta och sexton makar
du skriver inte de högstående kvinnorna. du skriver inte ens i medeltal (vilket jag ändå förmodade).

ergo, det finns mellan åtta till sexton gånger fler vuxna män än kvinnor i landet.

Sen att din jämförelse mellan 'low-key fantasy' och 'space opera' haltar värre än en trebent schäfer med spasmer, det är en annan femma.
med tidigare givna tolkning av din text ter sig inte världen som low fantasy, speciellt inte eftersom det fanns så lite annan beskrivning för att bilda en uppfattning huruvida du skriver en historisk värld eller kötta-ihjäl-isdrakar-medelst-magi-värld.

Troberg

Sinister eater

"varje kvinna tar sig mellan åtta och sexton makar"

du skriver inte de högstående kvinnorna. du skriver inte ens i medeltal (vilket jag ändå förmodade).
ergo, det finns mellan åtta till sexton gånger fler vuxna män än kvinnor i landet.
Detta då under förutsättning att kvinnorna inte delar med sig sina makar med andra kvinnor.

Hellectrician

Veteran
Re: here we go again...

Jag utgick från jordlika förhållanden, där det finns (ungefär) lika många av varje kön. Du medgav ju till och med att det är ett rimligt standardantagande.

Om varje kvinna (som gifter sig) tar 8-16 makar, och det finns (ungefär) lika många män som kvinnor kan man väl rimligen anta att det bara är var åttonde till var sextonde kvinna som är/blir gift.

*med Baloo-röst* Jag hoppas att du har förstått?

med tidigare givna tolkning av din text ter sig inte världen som low fantasy
Så då ter den sig som mongo-fjantasy á la World of Synnibarr per automatik då? Oavsett så började hela det här utbytet i ett dumt missförstånd från din sida. :gremgrin: