Tomas Lööw said:
solvebring said:
Tomas Lööw said:
Jag gillar John Ajvide Lindqvist.
Vilka författare finns det som kombinerar diskbänksrealism med övernaturlig skräck på ett liknande sätt?
Nu kanske folk sparkas bakut här, men tja, jag har bara läst
Låt den rätte komma in och bara en handfull King-romaner, vilka trots allt är en salig blandning. Dock skulle jag, på det stora hela, vilja likställa deras sinne för makabra detaljer och bittersalta vardagsproblem. Jag tycker att det finns en viss likhet där, faktiskt.
Hmmm, jo kanske. Det var många år sedan jag läste något av King, men som jag vill minnas det var hans böcker typ Övenaturlig skräck med vardagsångest i medans Asjvides är Vardagsångest med övernaturliga inslag som drivkraft om du förstår skillnaden?
Det kanske är jag som läst fel av hans böcker, jag vill minnas att jag läst Det, Pestens Tid och Four Past Midnight vilka andra av hans borde jag läsa?
Jo, jag tror att jag fattar vad du menar med skillnaden där, vilken jag vid eftertanke tror att du spikat väldigt väl.
Nå, jag har ju bara läst lite av honom, men ...
Pet Sematary är ju en klassiker. Likaså
Salem's Lot som typ är en modern, amerikansk Dracula.
Under the Dome är den senaste King jag läste och uj-uj-uj- vad jag gillade den. Fast den är inte så mycket skräck, mer eländiga intriger där allas garderobskelett dras fram, instoppade i en sci-fi-ram. Jävligt schysst berättelse med många karaktärer och händelse på händelse. Det blir aldrig tråkigt.
The Dark Tower-sviten är guld enligt mig, men tyvärr långt ifrån det du söker. Det är ju Western/Sci-Fi/Fantasy/Horror-isch.
Annars tycker jag just mycket om hans noveller, vilka är en salig blandning av alla möjlgia sorters teman och genreinslag – inte bara skräck.
/solvebring som annars hört att sonen, som skriver under pseudonymen Joe Hill, skriver väldigt bra skräck.