Nekromanti Om du kunde ???, vad skulle du göra då?

Olle Linge

Snigel
Hej mina vänner. Det var länge sedan jag postade något om Magneter och mirakel, men nu är det dags igen. Jag behöver lite input till magisystemet. Frågan lyder:

Om du kunde ???, vad skulle du göra då?

Byt ut ??? mot antingen "manipulera magnetiska fält" eller "manipulera elektriska fält". Vi antar att du är rätt bra på det och inte behöver fundera så mycket på vad som egentligen är möjligt. Vi pratar magi här, så dät är med viljestyrka vi pratar om. För enkelhets skull kan vi låtsas att ni bor i en standardfantasyvärld.

Jag behöver så mycket förslag som möjligt på saker man kan använda dessa två till. Häv ur er så mycket det bara går, allt är välkommet. Ni som har koll på X-men (jag har det inte) har säkert många förslag på magnetbiten. Jag behöver allt från "enkla" saker till hur avancerade som helst.

Hjälp Snigel att hitta ut ur labyrinten!

Foggmock

Myrmidon
1. Fixa billig el.
2. Zappa skiten ur folk, eller
3. Busa genom att skicka el genom saker de håller i.
4. Kastat metallbitar på folk medelst repellation, eller flyttat på metallbitar som kastas på mig
5. Ladda upp/manövrera saker som använder el/magnetism i spelvärlden. Helst saker som bara magiker kan ladda upp/manövrera, och tjäna pengar på detta.
6. Zappa skiten ur folk!

DODswe4

Hero
böja i magnetiska fällt och på detta sätt få tunna metal plator att flyga
Obs: man ska stå på platan så flyger man själv, vore ballt

Olle Linge

Snigel
Flygande svar

Helt klart en vettig idé. I min värld finns det många och starka magneter, så metall som är magnetisk är rätt sällsynt. Det skulle därför vara omöjligt att bära runt på en metallplatta för ändamålet. Det man däremot kan göar, på samma tema, är att använda en stav. Alla magiker har en stålskodd stav som man lär sig att skärma av från magneter i omgivningen. Man kan ju tänka sig att man kan lyfta sig själv i staven eller något åt det hållet.

w176

Förlorad dotter
Cool cool

*Skapa läskiga magnetiska fält som ger verkligen obegripliga hallucinationer, flackade färger, vrålade surranden, nerver som får spatt m.m. Alltså inga ordade fina hallucinationer med kaniner utan bara hjärnan som får massa felinformation.

*Emp motsvarighet som nollställer all annan magnetism och elektronik, bara för att de skulle skapa intressanta spelmöjligheter.

*Vacker, vacker konst. Att kontrollera saker så extremt direkt som att påverka själva materialet med tanken är coolt.

*Coola coola tortyrinstrument. Se punken ovan. Gjuta fast metall direkt in på och genom kroppen.

*Cool cool medicin. Blod ersatt med quicksilver m.m.

Olle Linge

Snigel
Hot hot

*Skapa läskiga magnetiska fält som ger verkligen obegripliga hallucinationer, flackade färger, vrålade surranden, nerver som får spatt m.m. Alltså inga ordade fina hallucinationer med kaniner utan bara hjärnan som får massa felinformation.
Riktigt bra. Nytänkande och något jag inte har stött på innan. Det här ska övervägas!

*Emp motsvarighet som nollställer all annan magnetism och elektronik, bara för att de skulle skapa intressanta spelmöjligheter.
Också bra idé. Måste fundera över vad det har för implikationer. Förmodligen är de extrema, eftersom mycket arkitektur bygger på magnetism. Men det är en bra idé.

*Vacker, vacker konst. Att kontrollera saker så extremt direkt som att påverka själva materialet med tanken är coolt.
Också bra. Man kan också tänka sig att man låter själva fälten bli en del av konsnten. Till exempel kan man måla med magnetisk färg.

*Coola coola tortyrinstrument. Se punken ovan. Gjuta fast metall direkt in på och genom kroppen.
Det har jag redan med :gremlaugh:

Det där hängde jag inte med på riktigt. Hur menar du?

Sammanfattning: Jävligt bra idéer.

DODswe4

Hero
Re: Flygande svar

man kan väll säga att stavan kan bli magnetisk(när magiker, magnetisten vill) också står man på denna?

hraufnir

Swordsman
Re: Hot hot

Citat:

Det där hängde jag inte med på riktigt. Hur menar du?

Sammanfattning: Jävligt bra idéer.
Om du sett Xmen filmerna, tänk hur de friar magneto ur plastfängelset genom att injicera kvicksilver i en vakts blod som sedan Magneto kan känna av och dra åt sig. Detta bör gå att göra åt andra hållet då. Antingen få någon effekt att höja metallhalten i blodet, eller bara genom att ge hjärnan en kvicksilver injektion! =)

Jarfi

Veteran

Vidareutveckling av EMPidéen - Arkitektur baserad påmagnetism förlorar sin strukturella integritet (söndras i sina beståndsdelar).
Invertering av magnetfält, vilket skulle ge ett polbyte och därmed riktiningsbyte på allt inom effektområdet.....stora konsekvenser. (Sanktioner mot användandet i likhet med de mot kärnvapen i vår värld).

Avsöka omgivningens magnetfält och därmed identifiera olika material och bildandet av 'mörkersyn' (dock ser man ju inte plast :gremcool: ).

MrG

Swashbuckler
Ser framför mig hur en del spelare skulle vilja skapa stora meckar...

Nightowl

Champion
Re: Flygande svar

Man kan ju tänka sig att man kan lyfta sig själv i staven eller något åt det hållet.
Är den bara lång nog kan man ju sitta på den a la häxkvast.

Rent allmänt kan man ju manipulera vissa metaller telekinetiskt, och då borde man väl kunna känna av förändringrar i dem också, så finns det någon som är bra på att bearbeta det där sällsynta järnet i din värld så vore det magiker.

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bioelektriskt

Det är säkert mycket tveksam vetenskap nedan, men med magi och viljestyrka funkar det nog! :gremwink:

* Jag skulle kunna få någon att svimma genom att hålla blodet borta från hjärnan med magnetisk kraft.

* Jag skulle kunna känna riktningen till levande varelser genom att detektera deras elektriska fält.

* Jag skulle kunna skapa perfekta illusioner genom att ge falska signaler till känsel, syn och hörselnerver.

* och ta kontroll över en människa genom att styra hans muskelrörelser.

* Jag skulle kunna lagra information magnetiskt, som bara en annan magiker skulle kunna läsa.

Sedan skulle jag kunna göra mer uppenbara saker som manipulera metallföremål, flyga genom att utnyttja jordens magnetfält, kasta blixtar och liknande. Främst skulle jag använda det till att bygga konstiga maskiner.

/tobias

Nightowl

Champion
Magiska artefakter

I de äldsta X-Men-serierna kunde Magneto göra nog så mycket själv, men han var som bäst när han satte sig i en stor manick så han kunde styra jordens magnetfält direkt. Då fick han sas mycket mer kräm.

En elmotor borde man kunna driva med tankekraft som magiker. Det är bara ett fåtal delar som borde vara av järn. Man skulle kunna säga att en magiker kan skapa rörelseenergi enklare med en sådan här manick än genom att levitera metallpå det vanliga viset, t.ex. för att driva stora maskiner.

Jag kunde tänka mig en tron kopplad till en åskledare, som magikern sätter sig i. Sedan lockar han blixten att slå ned och laddar upp sig med elektrisk kraft. Den "läcker ut" väldigt fort men fram till dess kan han zappa mycket mer än annars.

Om magikern tillverkar mycket små kirurgiska instrument kunde han skicka in dem i kroppen på någon och så kunde han operera skadade organ, eller sätta in implantat som han skickar in bit för bit, utan att öppna kroppen, vilket möjliggör fantastiska operationer.

Erik

Hartland

Warrior
Angående Magneto så vill jag minnas ett avsnitt av Secret Wars där han drar samman järnpartiklar ifrån luften för att skapa en kam åt en dam vän. Liknande saker kanske ska vara möjligt? I X-men världen så tog det i alla fall mycket energi och stor koncentration att skapa saker från praktiskt sett ingenting.

Annars tycker jag det mesta vettigt har sagts.
På el sidan kanske man kan skapa sig en sorts form av teleportering genom att man förvandlar sig själv till elektroner och far genom en ledare. Detta är också gjort i nån superhjälte blaska.
Ge eller ta energi från manicker... Men sånna kanske det inte finns så många av i en standardfjantasyvärld...
Och... öhh.. och... äh.

/Hartland - inte så fantasi rik just nu

Olle Linge

Snigel

Vidareutveckling av EMPidéen - Arkitektur baserad påmagnetism förlorar sin strukturella integritet (söndras i sina beståndsdelar).
Invertering av magnetfält, vilket skulle ge ett polbyte och därmed riktiningsbyte på allt inom effektområdet.....stora konsekvenser. (Sanktioner mot användandet i likhet med de mot kärnvapen i vår värld).
Det där är ondska i koncentrerad och ren form. Med dylika möjligheter skulle mäktiga magiker vara just det, mäktiga. Det är dock ett mycket intressant koncept. Sanktioner behövs nog inte, eftersom de flesta magiker är samlade i en organisation och det är nästan bara de som använder magneter för konstruktion i någon större skala.