Olle Linge
Snigel
Re: Magiska artefakter
Det här har jag bara funderat löst på och att implementera det i lite högre grad skulle innebära ganska stora förändringar i spelvärlden. Inget negativt, men det tål att tänkas över.En elmotor borde man kunna driva med tankekraft som magiker. Det är bara ett fåtal delar som borde vara av järn. Man skulle kunna säga att en magiker kan skapa rörelseenergi enklare med en sådan här manick än genom att levitera metallpå det vanliga viset, t.ex. för att driva stora maskiner.
Istället använder de drakar (sådana man lekte med när man var liten, fast modellen seriösare) som man låter blixten slå ned i. Energin överförs till magikern och om han är tillräckligt stabil och skicklig kan han absorbera mycket kraft. Är han inte det är risken stor att blir en rykande hög istället.Jag kunde tänka mig en tron kopplad till en åskledare, som magikern sätter sig i. Sedan lockar han blixten att slå ned och laddar upp sig med elektrisk kraft. Den "läcker ut" väldigt fort men fram till dess kan han zappa mycket mer än annars.
Flera har varit inne på dessa idéer och jag ska fundera på det. Det skulle innebära en mycket mer detaljerad kunskap om hur människokroppen ser ut och fungerar än vad jag har tänkt mig hittills. Det behöver inte vara en nackdel, jag ska bara bekanta mig med idén.Om magikern tillverkar mycket små kirurgiska instrument kunde han skicka in dem i kroppen på någon och så kunde han operera skadade organ, eller sätta in implantat som han skickar in bit för bit, utan att öppna kroppen, vilket möjliggör fantastiska operationer.