Nekromanti Om du var en utomjording...

.113

Swashbuckler
Ju mer jag tänker på det desto mer börjar jag istället fundera över, varför ska människorna ens ha en chans?

Tar man vår tillgängliga teknologi jämfört med deras overthetop warpdrive osv så borde ju rimligen vi ha lika stor chans som chimpanser skulle ha mot USA (fuck planet of the apes då) ...

Om vi nu bortser från det så räcker det väl egentligen bara med t.ex. Varför inte? Man har bedömt att vi inte är tillräckligt coola för att leva, man har kommit på att vi är för krigiska och får vi warptech så kommer vi bara kriga i hela rymden, bättre då slå ut oss direkt.. Eller en miljon liknande helt logiska anledningar, vi är ett virus som bara äter upp planeter istället för att leva i symbios osv.

Det mest logiska i meningen, vi ska ha en chans ändå, vore väl att det i skymundan kommer fram att det egentligen är en ras som använder jorden ungefär som predators gör, en liten hunting ground typ.. Alltså en uber ras, jämfört med oss, som kom på att det kunde vara kul att se vad som händer om man släpper ner några sånna där groteska "hundvarulvsmonster" från planeten racxoiugdt 3 på jorden och ser på när vi slåss mot dem, om vi vinner eller inte.

För helt ärligt, det finns ingen bra anledning som inte har med något utomjordiskt att göra...

Men om man säger att de lämnat kvar, eller någon annan lämnat kvar, outgrundliga reliker som ligger och skräpar som vi antingen finner, riskerar att finna eller inte har någon aning om att de finns, och aliensarna är sjukt sugna på att hämta dem och helt enkelt röjer undan de som kommer ivägen, då finns det lite logik i det...

Eller typ att vi råkade skjuta ner dem först, eller tvärtom (som i boken Ender's game när de trodde att vi också var som en hivemind och plockade några astronauter i bitar för att se hur vi fungerar och för att kunna säga hej sen typ, och sen var det för sent).

Det finns inga logiska resurser att hämta här, som inte finns någon annanstans rimligen.. ja, vi kan ju vara mat också typ. Slavhandlare funkar ju också kanske. Men annars är nog det logiska att det är något icke-mänskligt de vill ha.

.113

Swashbuckler
En annan tanke är ju att de kollat lite historia och upptäckt våra t.ex. häxor osv och därav anser att vi är ett hot, sen kan man köra 2 varianter där den ena är att vi faktiskt kan magi, den andra där vi inte kan det men återigen, varför skulle vi ens ha en liten chans att vinna då?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
De kan ha rent internpolitiska skäl. En yttre fiende är bra att ha ibland, och just interna stridigheter kan vara det som hindrar dem från att utrota oss via snabbast enkla medel också. "Vi i partiet Bäst vill naturligtvis undanröja det mänskliga hotet omedelbart, men femklövern hävdar bestämt att det inte är ett hot och använder sitt veto mot de bästa vapnen och se så många av våra soldater som sätter livet till nu!"

Ulfgeir

Swashbuckler
Jorden råkar vara i vägen för deras intergalaktiska hyperrymdsautostrada. Så de är här för att riva planeten.

Rhodryn

Hero
Tror för mig så hade det nog handlat om att människorna har vissat sig vara ett större hot än vad man först trott. Den mänskliga naturen, förmågan att anpassa sig till nästan vad som helst, hur snabbt de utvecklar sig själva och de technologi de får tag på från andra, hur snabbt de sprider ut sig och bosätter sig, hur snabbt de får inflytande vart de än tar sig, etc. De har som sagt helt enkelt visat sig vara ett större hot än vad man först trott, så invationen är i förebyggande syfte att försöka stoppa dem. Detta kan hända antingen efter människorna börjar bosätta sig utanför jorden, när deras förmåga först vissar sig... eller kan hända innan de har gjort allt för stora framsteg i technologi för rymdfärd, de har trotts allt gått från vad som verkade vara helt ofarliga primitiva folk som slår varandra med svärd, till rymbdfärdskapabla på bara mindre än en handfull av århundraden. Ser Mass Effect lite som inspiration här lite... men många andra Sci-Fi franchiser har ju oerhört liknande grejer... eller ja... Mass Effect har oerhört liknande grejer som de snarare. XD

En annan variant är den där jag har upptäckt att människor har vad jag söker för att kunna rädda mig själv och mitt folk från att dö ut... där det är något med människornas DNA som är nästen en helig gral för mig som ras för att på något sätt stoppa att mitt folk dör ut. Tyvärr så måste jag dock ta till extrema nivåer av... omänskliga (som de skulle kalla det)... metoder för att utvinna vad jag behöver för att rädda mitt folk... och för att stärka det också. Inspiration till detta är i spoilern, eftersom det är ju en spoiler till den grejens story ju... men om det inte stör dig, click the spoiler icon, I dare you to... XD
Inspirationen kommer ju helt klart från XCOM spelen, specielt 2'an.
Något som jag kom fram till... eller snarare kom ihåg igen, för jag har vetat detta i nog en 2 årtionden nu... när jag tänkte på denna frågan var att jag alltid ser människor som de... jag vet inte... kanske "bästa" rasen. Jag spelar alltid människor i alla spel, må de vara Fantasy eller Sci-Fi... jag tycker alltid människor är de mest intressanta raserna i vad det än må vara... jag hejar nästan alltid på människor i nästan alla grejer. Och de gångerna jag inte gör det är när människorna är klart de onda i situationen (t,ex Cerberus i Mass Effect)... men kan göra vissa undantag i vissa franchises för människor som beter sig illa i väldigt extrema situationer där mänsklighetens överlevnad står på spel (ta t.ex Warhammer spelen, i både Fantasy versionen, men specielt i 40K sci-fi versionen).

Rent så ser jag ju inte nödvändigtvis igentligen människor som de faktiskt "bästa", som jag påstod innan, inte som helhet i alla fall. Där finns alltid andra raser som är bättre på en viss grej än vad människorna är... jag mer ser människorna som "Jack of all trades, master of none", fast med vissa undantag kanske där mänskligheten faktiskt har vissa övertag... men som sagt, jag ser "Jack of all trades, master of none" som våran största styrka... våran förmåga att anpassa oss, navigera strömmarna framåt på ett sätt där trots att vi kanske inte är lika bra som andra på X grej, så väger vi upp de svagheterna med att vi har andra områden som vi kan utnyttja för att motverka vad vi är sämre på.

Det som så många personer som jag känner, eller personer som jag stöter på lite var stans (på nätet, eller i verkliga livet, etc), anser är det som gör människor tråkiga, och anledningen till att de inte vill spela dem... "Jack of all trades, master of none", "average", "är ju redan människa, så varför skulle jag vilja spela något som jag redan är", eller allt annat som det nu än kan vara... det är de sakerna som gör att jag gillar människorna, som gör att jag tror att det skulle vara anledningen till varför människor skulle antingen vara ett hot för andra aliens... eller lösningen på något problem som de aliens har... det är en av de stora sakerna som gör att jag nästan alltid spelar en människa i spel, må det vara penna och pappers rollspel, eller dator spel, eller bräd/figurspel. XD

Staffan

Myrmidon
Det kan ju vara så att deras FTL bygger på naturfenomen som "maskhål", alternativt hoppstationer byggda av Mystiska Föregångare (tm). Då behöver inte deras teknologi vara vida överlägsen vår bara för att de kan färdas hit från ett annat system.

Rymdprinsessan har rymt för att slippa ansvaret som rymddrottning, och har gömt sig på Jorden förklädd till människa. Jag har ansvaret att hitta henne och övertala henne att komma hem igen. Jag kan inte nuka planeten, även om det rent tekniskt inte vore svårt, och prinsessan har lika stora möjligheter att hålla sig gömd som vi har att söka efter henne. Enda sättet att finna henne är att ta in varje människa och scanna i vår särskilda prinsess-scanner. Varje människa som inte är scannad måste förbli oskadd (därefter är det mindre petigt), men vi måste förstås ha kontroll över alla områden där människorna bor. Människorna har tagit det här rätt dåligt, och dessutom verkar prinsessan hjälpa deras motståndsrörelse på något sätt.

Wyldstorm

Swordsman
Väldigt få anledningar finns, imho..
De som imho är kvar är kanske:
1. War of the worlds, terraforming. Bryr sig lika mycket om oss som vi bryr oss om nåt annat irrelevant och dumt djur.
Lite jobbigt att göra hela jobbet med vettig biosfär och plats.. Mycket lättare att bara terraforma sista stadierna i processen.
Alt: Vi skickade ut koloniskepp (låg tech, sleeper pods & jonmotorer) när vår planet Bengt dog, och sov i lång tid medan skeppet letade efter ett nytt hem att bosätta sig på.. Men medan vi bromsade upp (tar jääääävellång tid med jonmotorer) så hann nån apjävel halvevolvera till nåt crappigt betongbaserat civilizationsförsök.. Vi KAN inte resa ingen, så vi ska fan ta över skiten.

2. The day earth stood still, vi backuppar denna version som floppade och resettar till några miljoner bakåt och testar om vi kan fostra en civilization som överger defekt religion/ideologi lite snabbare och inte förintar planetens biosfär.

3. Sinnen. Om energi och rum inte är en "issue" så är medvetanden den näst-näst sista resursen att bry sig om.
Alla religioner har helt enkelt haft rätt och de sinnen av "rätt" sort sparas undan och resten lämnas medan de skakar sin etch-a-sketch.

4. Perversion/distraktion. Jag har tråkigt i mitt lilla korta liv.. Lyckas jag bli extremt långlivad så lär jag bli vääääääldigt uttråkad..
Ta det exemplet förstärkt i evolutionär tid.. Mycket skumt skulle vara kul att peta i för distraktionens skull.

5. De är ekologer.
Vi är, värdiga att skydda undan den fara de ser, men inte vi. Vi bara misstolkar den påskyndade massflykten som invasion & abduction.. Kanske p.g.a. annan sida vi inte ser som babyloniserat/försvårat diplomatin? Eller bara mänsklig idioti?
Tillägg att väldigt få bryr sig nog att förklara för nån annans barn hur strängteori/osäkerhetsteorin fungerar, och hade dessa försökt <insert ridiculously high number here> gånger så tar nog tålamodet/medkänslan slut rätt fort.

6. Det är deras planet. De for iväg för nån handfull miljon år sen och kom av kurs p.g.a. <insert time distortion/hyperspace/unknown reason here> och kommer tillbaka bara för att se hur mars är död(!!?), jorden har inga tecken av deras civilization längre.. Men det är nån slags (relativt) hjärndött kritter som infesterat planeten nästintill kollaps..
Ämenvafan.. Nu måste vi ju leta efter staden mu/atlantis/berra för att se om nån spillra finns kvar..
Människor? Meh, håll bort krittren... Ta fram ärke-ddt om det behövs.

7. Religion. Jag tror inte en typ 1+ civilization kan ens ha en religion/ideologi i samma utsträckning som vi har och överleva, men på nåt jää<insert huge number of 'ä' here>la konstigt sätt finns en religion kvar som säger i X'te budordet att "du skola förslava en planet som en vallfärdande, annars är du ond & dålig.".

8. Religion 2.0. Vi kan helt enkelt inte förstå en "varför" lika lite som en mask kan förstå varför de torteras med metallhulling uppkörda i arslet och offras till magiska dödskäftsvarelser som lever i det onda vattnet.

Problem med svaren:
1, 2, 5, 6: Det har en typ 3-4 civilization ingen anledning att bry sig om.
3: Det finns ingen anledning att göra det så komplicerat, brute-force-simulera fram sinnen istället.
7, 8: För nära deus ex-ish..

Minska civilizationstyp till 1-2.5? Annars blir det lite underligt.
Jordens energi eller plats är med problemdefinitionen inte ens nästan relevanta. Så det blir väldigt få anledningar som inte blir krystade.
Problemet jag ser är dock att typ 3-4 civilization (speciellt om de bemästrat energi<->materia -problemet) inte skulle ha nån vettig anledning att alls interagera, än mer så "invadera" och inte heller skulle vår crappiga lilla civilization nåt att komma med i motprestation...
Så den del av "varför"-frågan som är egentligen svårast att komma med, är varför så förbannat ineffektivt?

Mer info om setting, spelstil & system behövs för ett vettig- t/are svar. :/

Men vi aliens kommer inte att invadera, så ni behöver inte oroa er.

(För övrigt anser jag att religion bör överges.)

Cissi

Up to no good.
Alltså, så här är det. Invasion i alla ära. När vi landade på den lilla blåa planeten så upptäckte vi spår av en ganska avancerad civilisation, i alla fall bitvis, men den var utdöd sedan länge. Våra arkeologer lyckades förstå, efter många års studier, att "människan" som levt här, utplånade sig själva.
Vi tillbringar så mycket tid vi kan i forskningssyfte på planetens yta sedan läggs alla lämningar igen och katalogiseras noggrant i våra arkiv och sedan låter vi planeten vara i fred. Den har lidit tillräckligt.

Mundo

Myrmidon
Cissi;n189840 said:
Alltså, så här är det. Invasion i alla ära. När vi landade på den lilla blåa planeten så upptäckte vi spår av en ganska avancerad civilisation, i alla fall bitvis, men den var utdöd sedan länge. Våra arkeologer lyckades förstå, efter många års studier, att "människan" som levt här, utplånade sig själva.
Vi tillbringar så mycket tid vi kan i forskningssyfte på planetens yta sedan läggs alla lämningar igen och katalogiseras noggrant i våra arkiv och sedan låter vi planeten vara i fred. Den har lidit tillräckligt.
Utspelar sig i Februari, 2017, sex veckor efter Trump blivit president och världen har gått under.

Sapient

Swashbuckler
Genetiskt imperativ. Alla konkurrerande "genetiska paradigm" är - på sikt åtminstone - ett hot. Se, där här civilisationen som bygger på helt andra principer än våra, har redan skaffat sig viss rymdfarts teknologi. Vi får spawna en generation med högre aggressivitet och skicka dit för att slakta dem.

Minimoni

Homelander
Cissi: Planeten Jorden skiter fullständigt i hur mycket skit vi släpper ut. Vi som art är inte förmögna att förstöra planeten på något sätt. Det vi förstör är förutsättningarna för oss själva att överleva, jorden repar sig och om planeten hade ett medvetande så skulle vi vara en nysning, en parentes i jordens långa historia. :) så oroa dig inte för Jorden, det är vi människor som är dumma nog att förstöra för oss själva och lida, Jorden lider inte!

Cybot

Mest spelbar
Människor har börjat sända ut telepatiska signaler som stör interstellär kommunikation inom de närmsta 1000 ljusåren.
Då telepati är det enda sättet att kommunicera i realtid så skickar de ut en flotta för att stoppa de där olagliga piratsändarna.

Wyldstorm

Swordsman
Vid lite eftertanke, tror nog att koloniskepp med en annan ras's sista hopp om överlevnad är det enda som funkar bra för en inte vansinnigt obalanserad konflikt..
De kan då vara en typ 1 civilization, som är markant mer utvecklade än oss, men inte så skrikande stor skillnad att konflikten är över direkt.
Samt, att slåss för sin ras's sista hopp om överlevnad är just ett mål som motiverar invasion.
Det ger också intressanta plots som t.ex. att de faktiskt fredligt kom och bad om att få bosätta sig tills de kunda skicka sitt skepp vidare.. Men nån regering roswellade hela skiten och dissekerade bort jordens sista hopp om diplomati.

anth

Vetefan
Minimoni;n189961 said:
Mundo: Eller när Clinton blivit vald? Hoppas Trump vinner! Han kanske är en Alien?
Klart Trump är en utomjording. Han är en rymdödla. Det är alla presidentkandidater. Det har jag sett på youtube. :)

Cissi

Up to no good.
Minimoni;n189960 said:
Cissi: Planeten Jorden skiter fullständigt i hur mycket skit vi släpper ut. Vi som art är inte förmögna att förstöra planeten på något sätt. Det vi förstör är förutsättningarna för oss själva att överleva, jorden repar sig och om planeten hade ett medvetande så skulle vi vara en nysning, en parentes i jordens långa historia. :) så oroa dig inte för Jorden, det är vi människor som är dumma nog att förstöra för oss själva och lida, Jorden lider inte!
Förvisso, men för att återhämta sig helt så måste människan bort. Aha. Invasionen är ett "rädda-jorden-uppdrag"! Alien Greenpeace med sin armada ledda av Rainbow warrior kommer hit för att skrapa bort människan så att jorden kan fortsätta att vara ett reservat för myggor! (Lilo och Stitch-referens, i den filmen får vi veta att enda anledningen till att galatiska federationen låter oss existera är att de mycket ovanliga myggorna har valt jorden som hemplanet. Detta övertygades de om av en fd agent som jobbat i Roswell, nu är han socialsekreterare!)