Nekromanti Om du var nybörjare...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Den här tråden är ytterst hypotetisk, men det är inte mycket att göra något åt. Jag vet om att den är det och jag är inte särskilt intresserad av något annat än svar på de frågorna jag ställer.

Hur som helst, i en tråd med många OT-spår kan man hitta ett inlägg där första delen handlar om vad som gör ett nybörjarspel. Det är givetvis bara mina enkla åsikter men jag tror på dem och därför startar jag den här tråden.

Låt oss säga att du är en högstadieelev (eller vad det nu heter nu för tiden). Vad för sorts högstadieelev spelar inte så stor roll, men en ganska normal en är väl att rekommendera, enda kruxet är att du aldrig hört talas om rollspel tidigare och du känner ingen som håller på med det.
En dag när du och dina vänner eller väninnor går igenom leksaksbutiken (för att titta på datorspelen som säljs till överpris) så får ni se en kartong. "Ett rollspel" står det utanpå...

Hur skulle kartongen se ut? Hur skulle den låta?
Vad skulle det stå på baksidan? Vad skulle den innehålla?
Helt enkelt, vad skulle få just dig att övertyga dina kompisar om att ni bara måste köpa kartongen och prova på att spela det?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag kan inte riktigt sätta mig in i den verklige nybörjarens situation eftersom jag aldrig har varit tvungen att på egen hand lista ut hur rollspel fungerar, utan lärt mig av kompisar som visste hur man gjorde. Men brist på erfarenhet eller fakta har aldrig hindrat någon från att ha en åsikt :gremwink: :

Hur skulle kartongen se ut? Hur skulle den låta?
Jag tror på det kartongformat som Äventyrsspel använde i den dimmiga forntiden när rollspel som standard kom i kartonger. Genom sin storlek utmärker de sig i spelhyllan och visar att de inte är något vanligt spel, med en vanlig spelplan. Sedan måste omslagsbilden vara snygg. Det finns inget som är så avtändande som en halvbra illustration, speciellt en halvbra fantasy-illustration gjord av en målare som kan hantverket, men saknar känsla. Nu är det ett vanligare problem på dussinfantasyböcker än på rollspel, som tur är.
Kartongen kan låta hur den vill. Jag har inga förväntningar på innehållet ännu, men om den är tung känns det som man får mer för pengarna.

Vad skulle det stå på baksidan? Vad skulle den innehålla?
Baksidesblurben är svår. Den får inte vara för krampaktigt häftig, det är avtändande. Ta det språk som används i en filmtrailer till exempel, det är oftast så fånigt att det knappt funkar ens i sitt rätta sammanhang, och det händer att folk försöker använda ett liknande språk för att beskriva även andra produkter, med parodiskt resultat. Det bästa vore en stämningsgivande skönlitterär text med öppet slut, och en saklig beskrivning av vad rollspel är med mindre än 100 ord.
Ett nybörjarspel tycker jag ska innehålla så lite som möjligt. Reglerna bör vara relativt enkla och inte alltför omfattande. Världsbeskrivningen bör koncentrera sig på ett område och lämna resten till utbyggnadsmoduler. Framför allt MÅSTE det finnas med ett äventyr man kan spela direkt, gärna ett ganska omfattande sådant, fullt av pedagogiska tips till spelledaren om hur han ska göra.

Helt enkelt, vad skulle få just dig att övertyga dina kompisar om att ni bara måste köpa kartongen och prova på att spela det?
Att det var ett spel av en typ jag inte testat förut skulle antagligen räcka ganska långt...

/tobias

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag är nog helt på Gurgehs linje. Det ska pocka på någon undergrävd vilja att spela något som verkar udda och häftigt.

En snygg omslagsbild på en tung box med en entusiasmerande och fantasifull text på baksidan är precis vad som behövs för det i min värld. Jag menar, när man tittar på datorspel man inte känner igen så gäller samma sak - verkar omslaget häftigt och "Features" listan på baksidan intresserar, då kan det vara värt pengarna.

Men det leder också till något annat. Att prova något nytt är jättekul. Men ingen vill prova något nytt om det kostar 500 spänn. Tyvärr. Folk är snåljåpar - jag vet. Det första rollspel jag köpte för egna pengar (och alltså då inte fick i till exempel julklapp... jag snackar inte om stöld här) la jag inte mer än 299 kronor på. Ändå minns jag att det var dyrt i mina ögon.

Krille

Super Moderator
Om jag tänker som butiken...

Nu antar jag att jag inte är en nybörjare, utan en leksaksbutiksinnehavare.

Till att börja med, ett spel är inte en bok. Det måste vara en kartong. Helst ska den vara rätt stadig också. Tyngd är inga problem (annat än att frakten ökar). Kartongen måste dock vara säljbar.

Och här är grejen: som butiksinnehavare så är det inte så läbbans säkert att den generiska fantasybilden känns säljande.

Låt mig ta tre bra exempel.

Trivial Pursuit: Stor, fyrkantig blå låda med klassisk typografi. Det här är ett "vuxet" spel, det syns direkt. Det är inte till för småungarna, och måste därför lyftas fram lite annorlunda. Kanske man skulle saluföra det som "det vuxna frågespelet"? Mmm, det skulle funka.

Monopol: Monopol är en klassiker. Alla spelar Monopol. Så vi vill inte ha något flashigt. Vi vill ha något som direkt säger att det här är ett Monopol. Alltså, texten "MONOPOL" med så stora bokstäver som möjligt, och en bit av den välbekanta spelplanen på framsidan. Så, nu har vi ett Monopol. Nu vet kunden vad han ska leta efter.

Assassin: Nu börjar vi tala vågade grejer. Ilsken röd låda med svart titel och kulhål! Ingen häftig bild på en prickskytt med stort elakt gevär, utan bara texten ASSASSIN, ett stiliserat hårkors, röd bakgrund och en klase kulhål genom kartongen. Den här kommer sälja till tonåringarna - det har en fräck titel och en vågad typografi, och temat känns "farligt".

Nu ska vi jämföra det här med det arketypiska nybörjarrollspelet, "Substantiv&Substantiv", "Adjektivets Substantiv" eller "Substantiv: Substantivet". Åkej, bara för att det låter så fånigt med dessa titlar så ersätter vi dem med ett par vettigare titlar: "Drakar&Demoner", "Hjältarnas Tid" eller "Mutant: Undergångens arvtagare". Till att börja med, de är böcker. De har bokframsida. Man kan bläddra i dem. Det är definititvt inte spel.

Även om vi lägger dem i en låda så hjälper inte det så mycket. Det är fortfarande bokomslag och i dem ligger en bok. Dessutom stiger momsen från 6% till 25%.

Det är nu som vi plockar fram "Star Wars: Invasion of Theed", introspelet till Star Wars d20. Det är en box. I den finns två häften, en klase rollformulär, stooooora golvplaner, en massa ploppar, tärningar och en wookie! Omslaget är rödbruntonat, har en bild på en jedi med ljusvärja och en Darth Maul. Det har en framsida som omedelbart identifierar varumärket Star Wars. Kort sagt, det är ett spel!

Om jag som butiksägare (glöm att jag är rollspelare) skulle plocka in något rollspel så skulle det vara spel liknande "Invasion of Theed", för den klassiska rollspelsutformningen skulle jag inte bedöma som säljande eller speliga.

Johan K

Gammal & dryg
Hur skulle kartongen se ut?
Först & främst så skulle det finnas nån bild som fångade enns intresse omelebumms. Det ska vara en sådan bild som fungerar som en magnet.

Hur skulle den låta?
Det får gjäran låta lite ja, speciellt då av böcerna som dunsar lite mot varandra & box-kanten. Swedan så får det gjärna rassla lite om tärningarna, det kan säkert öka enns nyfikehet... :gremwink:

Vad skulle det stå på baksidan?
Hemmm, skulel nog vilja se att det stog nått i stil med att det först är nån introtet light & sedan en kortis om vad det är för rollspel som man har i handen.
Kanske nått i stil med det som finns/fanns på de gammla DoD-boxarna. De var bra tycker jag !

Vad skulle den innehålla?
Ett regelhäfte med allt vad det innebär, ett äventyr, nån form av världsbok light & de tärningar som behövs..

Ooooh, svåraste frågan hitills... :gremgrin:
Om jag fick välja så skulle jag nog helt kalrt fasta för det koncept som DoD6 har.. Då speciellt Jorges Bestarium, de modulböckerna.. De skulle fånga mitt intresse måste jag säga, om jag såg dem ute iaffären..
Elelr ja, får väll tacka förra årets SydCon... Där var dä¨r jag läste 1:a DoD6 grundboken & expertboken & jag blev grymt fast direkt !!!! :gremtongue:

Hur skulle du vilja att det skulle se ut Yassilus ??

Bombu

Hero
Fina och stämningsfulla bilder.

Måste vara stämning !

Bilder, fina stämningsfulla bilder, på utsidan som nog är en låda.

Ett blädderex av nån sort behövs så man kan slå upp och kolla på alla fina stämningsfulla bilder, massor av fina och stämningsfulla bilder.

En vink om vad man faktiskt skulle använda lådan till.

så några korta spännande medryckande rader, på baksidan.

Svårt att bli nybörjare igen, man är ju skadad av ihållande rollspelande....

Bombu

-BoNe-

Warrior
Re: Fina och stämningsfulla bilder.

jag började att rollspela i högstadiet så ja tarm ina åsikter på vad jag ville ha då.

1:Ninjor (alver i svarta kläder går bra), stora hjältar, mystiska skogar, fina vapen, stämmningsfulla bilder, demoner, drakar och stora skatter.
Action action och åter action. En högstadieelev bryr sig inte så mycket om att gestalta en karaktärs känslor så mycket i början, då vill man bara ha tuffa svärd och massor av svingande av de tuffa svärden.

Men det håller inte så länge. men det är en början iallafall

Rickard

Urverk speldesign
Nu tänkte jag svara utifrån hur jag vill skapa ett nybörjarrollspel.. Dessa tankar har jag haft i två år, men vad fanken.. Here it goes.. Jag kommer ändå aldrig att göra klart det, även om Fanatasy Light både är (halv)klart och vann pris för bästa nybörjarspel i Dogma 2003..

"En dag när du och dina vänner eller väninnor går igenom leksaksbutiken (för att titta på datorspelen som säljs till överpris) så får ni se en kartong. 'Ett rollspel' står det utanpå..."
För det första så skulle jag inte skriva "rollspel".. Jag skulle presentera produkten på baksidan som om det vore ett brädspel men skriva med rollspelens överlägsenhet över brädspelet.. "Med detta spel så blir aldrig en spelomgång lik den andre.", "Finurlig mekanik som kan komma ändras under spelomgången", "Action som inte kan jämföras med andra spel", "Ett spel som ger utmaningar och klur" eller "En chans att lösa problemen på ett sätt som inte är föreslaget i spelet"..

Jag skulle också försöka göra rollspelet såsom man gör ett brädspel.. Lite prylar, typ tärningar, pennor, kort (om det behövs) och rollformulär och enkla regler som en person lätt kan sätta sig in i efter 1-2 minuters läsande.. Det är så vi brukar testa nya brädspel i föreningen.. En kille läser igenom reglerna och återberättar det för alla andra.. Denne skulle då automagiskt bli spelledaren, helst på förslag av regeltexten.. Det är den som bäst kan återberätta saker som tar reglerna.. Det är den som är ledaren i gruppen som tar på sig det (även om det i värsta fall kan vara så att ledaren utser någon)..

Reglerna ska vara skrivna såsom man ska spela ett brädspel.. "Alla deltagarna tar var sitt rollformulär. Det finns fyra att välja mellan. Magikern, Tjuven, Krigaren och Munken".. Introduktionsäventyret ska vara uppspaltat.. Till Fanatasy Light så var det grottröj från början till slut.. Äventyret ska vägleda spelledaren genom hela äventyret och måla upp nya saker som denne måste ta ställning till.. "För att hoppa över gropen krävs ett slag mot Hoppa. Om spelarna kommer på det så kan någon hoppa över och fästa repet som Tjuven bär med sig. Detta innebär att Karaktärerna kan använda Klättra istället med en bonus på +5. Spelarna kan komma på andra tillvägagångssätt och då är det upp till dig att bestämma hur bra de lyckas. Var snäll och ha överseende med deras lösningar."

Ett spelexempel ska finnas separat..

Sedan, och detta är det viktigaste, så ska det finnas uppföljning på hemsidan i form av äventyr där alla målar upp nya scenarior och ger spelledaren en idé hur denne ska hantera dessa. För varje äventyr så lär sig spelledaren mer och mer.. Sedan ska det finnas spelledartips, som hur denne skriver egna äventyr... Bla, bla, bla.. Ni förstår poängen?

Sedan ska det finnas ett fullt, färdigt och utökat rollspel att köpa för den som har fastnat och tröttnat på att spela om den gamla äventyren och använda de gamla karaktärerna igen och igen..

Kartongen får se ut hur som helst.. Bara kanterna drar till sig blickar så att de kan lyfta fram spelet och kolla på framsidan.. Där ska det vara någon bild som har den stämning som rollspelets värld har (fantasy för fantasy, deckare för deckarspel och så vidare)..

Detta är den långa vägen.. Själv planerar jag att skriva ut ett A5-häfte på sex sidor som innehåller "Vad är rollspel", mitt nybörjarrollspel och en hänvisning till hemsidan och sedan så ger jag 20 exemplar vardera till Lekhuset och Akademiska Bokhandeln här i stan (efter att jag har frågat om det finns intresse givetvis, vilket det fanns i viss mån)..

Fast först skulle jag be Rising att hitta på ett nytt namn åt mig, för namnet Fanatasy Light är hellökigt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte skulle ha något emot om lådan kostade 10 kronor över tillverkningskostnad, då det ändå är det "riktiga rollspelet" som ska säljas i slutändan

Johan K

Gammal & dryg
Där sa du nått !

Ett blädderex av nån sort behövs så man kan slå upp och kolla på alla fina stämningsfulla bilder, massor av fina och stämningsfulla bilder
Där så sa du nått som är en bra grej !!
Tror att det är synnerligen bra att kunna ha nån bok att kunna kolla i, inte bara för att se bilder & sådant. Utan åxå kunna kolla lite mer noga på vad det är. Det är nått som jag kan sakna inimellanåt, att bara kunna bläddra igenom en rollspelsbok & sedan säga om jag vill ha den eller ej.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är fortfarande skeptiskt till den universallösning i form av nybörjarrollspel i en låda som så ofta förespråkas. Skulle fler personer börja spela fotboll bara för att det fanns bollar och fotbollsskor i alla snabbköp? Det räcker inte med att bara smussla in ett förtäckt rollspel hos leksakshandlarna och sedan tro att folk ska börja spela rollspel i stora drivor. Med det sagt så vill jag ändå ge lite tips när det gäller utformningen.

Det bör finnas någon form av igenkänningsfaktor både i spelets utformning, illustrationer och beskrivning. Något som de flesta framförallt unga(för jag betvivlar starkt att ett nybörjarrollspel som riktar sig mot medelålders personer har någon chans) kan associera till. "Kolla, det här spelet är som den där fantasyboken som du läser men mycket friare och dessutom med dig och dina kompisar i huvudrollerna". En enkel om än dyr lösning är någon form av spel som baserar sig på något känt fantasyverk. De nya "Sagan om ringen"-filmerna innebär egentligen ett gyllene tillfälle för de som vill nå ut till både potentiella spelare och affärer.

Sedan bör det vara billigt och inkludera allt som behövs för att komma igång i en och samma box. Dessutom skadar det nog inte med support i form av en hemsida med tips, äventyr, forum, möjlighet att söka efter andra spelare osv, så spelet inte bara släpps ut i tomma intet.

Krille

Super Moderator
"Det räcker inte med att bara smussla in ett förtäckt rollspel hos leksakshandlarna och sedan tro att folk ska börja spela rollspel i stora drivor."

Nej, men spelet måste vara tillgängligt för allmänheten för att sälja i stora drivor. Om det inte säljer i stora drivor så kan folk inte spela i stora drivor.

Ze krux är förstås att rollspel inte är tillgängligt för allmänheten i sin nuvarande form: skumma böcker med specialterminologi endast tillgängliga via postorder eller ett fåtal specialbutiker om de insatta vallfärdar till. Det krävs att man är rollspelare för att man ska veta var man får tag på rollspel, och inte ens det räcker ibland. Se bara på alla "var kan jag köpa rollspel"-trådar på det här forumet.

Men visst krävs det mer än så. Det krävs en hype. Det måste vara coolt. Men en hype utan tillgänglighet kommer snart att bränna ut sig.

Rygar

Veteran
Om jag var nybörjare...

Om jag som högstadieelev, dvs för 3-4 år sedan hade hittat ett rollspel, ett jag kände igen och kunde relatera till hade ajg köpt det.. Ni kan gissa er till problemet, i städer med 20 000 pers finns det inga rollspel nånstans..

Om vi hypotetisierar och låtsas att jag aldrig gått vägen: Talisman->Chronphia->Eon där jag i jakt på roligare spel, mer varition (vi modde Talisman till oigenkännlighet, men det var ju fortfarande tokstyrt) och mer frihet så:

För det första, de skulle aldrig stå ett rollspel i hyllan, men om vi låtsas att det gjorde det skulle jag läsa titeln, om den var tillräckligt bra(svårt med bra ord här) skulle jag titta på bilen.. Bilden måste vara riktigt snygg, göra mig nyfiken på den här boken som säger sig innehålla ett spel och innehålla stämning. Då skulle jag läsa på baksidan, springa hem och ladda ner spelet för att sen störa mig på att ha en hög papper som är i största allmänhet ovärda, komma fram till att rollspel suger och skita i det...

Om jag däremot får se en box med allt man behöver till, tärningar, rollpapper, äventyr, osv osv. OCH allt detta inte finns i elektronisk form kommer jag nog i min nyfikenhet samla ett litet gäng och köpa, som vi gjorde med t ex diablo II för att se om det var bra..

speciellt tärningar är viktiga i en box, de flesta människor har inte eon-mycket t6:or hemma.. lika lite som de har en d20 eller en t100/t10, eller andra obskyra tärningar som kan behövas...jaja

för att sluta flumma och börja svara på frågor. Kartongen skulle se ut som riktigt bra dataspelskartonger,.. Fallout 2, Diablo 2 och C&C är spel jag impulsköpt pga deras kartonger. Däremot får den gärna vara spännande, ge ett intryck av att vara något lika häftigt som vilket dataspel som helst.. så

Baksidan så, jag är mest på idén med en kort berättelse med öppet slut och en säljande text om rollspel i allmänhet och det här rollspelet i synnerhet.. på så sätt förklarar man vad det är jag har i handen och ger en stämningsfull bild av spelet.

Att boxen ska innehålla allt som krövs för att spela den, möjligtvis med undantag av pennor, har jag redan klargjort

typ så, tack för mig

Troberg

Sinister eater
En tanke som slog mig

När man köper modellflygplan så säljs de ofta i olika paket, oftast följande varianter:

- Komplett. Flygplan, motor, mottagare, servon, laddare och sändare. För den totala nybörjaren som inte har något.
- Komplett flygplan. Allt utom laddare och sändare. Det man kan tänka sig behöva om man redan har andra plan.
- Bara modellen. För de som antingen har en rejäl låda överblivna bitar från tidigare havererade plan eller som är erfarna nog för att vilja byta ut vissa komponenter mot andra.

Det är inte så lätt för en nybörjare att komma in i affären och se hundratals (eller om det är Tradition, femtals) böcker och veta vad man bör köpa, vad som hänger ihop och vilka andra prylar man behöver. Hur många underliga tärningar behöver man? Behöver man de där rymdtennfigurerna? Vad är grundböcker och vad är frivilliga tillbehör?

Skulle butikerna kunna göra motsvarande som modellhandlarna och sätta ihop färdiga nybörjarpaket för olika spel? Ha färdigihopplockade set med spelet, ett lämpligt nybörjarscenario, en packe lämpliga tärningar och kanske ett litet häfte om vad rollspel är?

Det skulle göra det mycket lättare att komma igång utan att behöve fråga en massa och göra en massa val om saker man inte vet vad man väljer. Det enda man hade behövt välja är vilket spel man vill ha och det kan man plocka från omslagsbilden och baksidestexten. Finns det inte nybörjarpaket för det så är det antagligen inte ett lämpligt nybörjarspel.

Det fina med det här är att man inte behöver plöja ner massor av pengar och arbete i att göra nybörjarspel (med det inte sagt att ett sådant inte hade varit bra, se det här som ett steg på vägen), det räcker att erfarna rollspelare (butikspersonal) plockar ihop befintliga produkter till ett färdigt paket.

Låter det vettigt?

Troberg

Sinister eater
För närvarande, ingen...

Om jag får tillfälle så ska jag dock droppa iden hos den lokala Traditionsbutiken och se om den slår rot.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: En tanke som slog mig

färdiga nybörjar paket?
Problemet är nog att ett nybörjarpaket nuförtiden går på nära tusenlappen...
Och det gäller de flesta spel även gurps...
Ta DoD playershandbook dungeonmasterguide och monsters manual... är det? vad 900? Sen vill man ha en värld... 2-3 hundra till... plus några tärningar..-. ja du ser var det är påväg...

Tar man GURPS, man vill ha grundboken, har för mig att den är rätt dyr, 400 450? Iofs får man mycket... men sen vill man ha fantasyvärlden... för en värld är bra att ha när man börjar spela... 200 till? några tärningar?

Rollspel är nog helt enkelt inte för folk som har studiemedel?

Men visst det finns ju enkla spel, twerps :gremsmile:

Hursomhelst så har de flesta spel det upplägget nuförtiden som gurps och DoD har... tyvärr... Det är helt enkelt för dyrt för en tonåring att köpa ett spel och testa och sedan upptäcka att dfet itne var skoj...
Även om man köper bara en bok är det dyrt!

Kanske det här är en idé kanske borde samtliga stora spel tillv. gå samman och göra ett introduktions rollspel, som de subventionerar? Påsåvis kan man få folk intresserade och samtidigt kan de få en chans att trycka in lite reklam för sina "riktiga" spel i slutstycket av boken?

Om man ska få gott om rollspelare, så tror jag inte att ett rollspel får kosta ens halva priset av ett dataspel... för närmar det sig ett dataspel i pris så köper barnrumporna hellre det(tyvärr, dom vet ju inte vad dom går misste om ::( )

Troberg

Sinister eater

Problemet är nog att ett nybörjarpaket nuförtiden går på nära tusenlappen...
Inte nödvändigtvis.

Ta DoD playershandbook dungeonmasterguide och monsters manual... är det? vad 900? Sen vill man ha en värld... 2-3 hundra till... plus några tärningar..-. ja du ser var det är påväg...
Behöver en nybörjare allt det där? Ta Players Handbook och en billig världsbok som innehåller introduktionsscenario och lite monster. Behöver inte bli så dyrt.

Tar man GURPS, man vill ha grundboken, har för mig att den är rätt dyr, 400 450? Iofs får man mycket... men sen vill man ha fantasyvärlden... för en värld är bra att ha när man börjar spela... 200 till? några tärningar?
Behöver en nybörjare allt det där? GURPS grundbok kostar cirka 350, men om man köper någon av produkterna som är "Powered by GURPS" så ingår GURPS lite, spelvärld och allt annat man behöver för att komma igång, utom möjligtvis ett introscenario.

Dessutom så finns det inget som hindrar att man använder äldre grejor som reas ut.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Du är fortfarande uppe i 600 spänn om du ska ha en värld plus players handbook? Och jag tror ju iofs att man måste ha dungeonmaster guide och monsters manual... speciellt om man är helt ny på rollspel...att bara flumma fram saker funkar nog inte så bra om man inte ens har koll på hela konceptet...

fortfarabde flr dyrt, och ja jag tror nästan att ett introscenario är ett måste för en ny spelargrupp! Av samma anledning som ovan, man måste väcka intresset fantasin för vad ett rollspel har att erbjuda...

Feuflux

omjonasson.se

Det är inte så lätt för en nybörjare att komma in i affären och se hundratals (eller om det är Tradition, femtals) böcker och veta vad man bör köpa, vad som hänger ihop och vilka andra prylar man behöver. Hur många underliga tärningar behöver man? Behöver man de där rymdtennfigurerna? Vad är grundböcker och vad är frivilliga tillbehör?

Det här kallar jag det vettigaste som sagts i tråden. Tyvärr saknar jag egen erfarenhet eftersom morsan köpte DoD4 i julklapp åt mig innan jag ens visste att det fanns någon som kallades rollspel. När jag sedan var nere på Lek&Hobby för att köpa fler prylar så letade jag bara upp saker med samma logga på och läste baksidan om det kunde vara något att ha. Att tydligt märka ut vilka moduler som hör ihop är alltså livsviktigt, inga skumma grejer man tvingas fundera över vad det är. Det måste även vara tydligt vad som är grundspelet, det man klarar att spela med utan att köpa in annat mök. Man ska absolut inte behöva köpa flera saker för att komma igång. 1 sak ska räcka!

Och då är vi inne på Krilles lådteori. Att få hela paketet i ett, ja, paket. Bokformatet tror jag dock inte är så newbieskrämmande men hur vet man vad mer man behöver? På sidan 6 i DoD6R står det vilka tärningar man behöver (de borde haft en bild så man får reda på exakt hur en T8:a ser ut... tärningar har minsann 6 sidor som alla ickerollspelare vet). I Feng Shui måste man ta sif till sidan 8 för att få reda på saker om tärningar och i mutant:UA sidan 6 (f.ö. tycker jag M:UA misslyckas med att på ett bra sätt visa hur man skapar sin rollperson, så fick jag det sagt med). Okej, man kan ju fråga affärsnissarna bakom disken om vad man behöver, men folk hatar att fråga saker (egen teori) och här tappar vi massor.

Tredje bästa grejen i tråden får bli lokomotivs snack om pris. Om jag var en liten grabb som redan ägde ett playstation och valsade in på Tradition skulle jag troligtvis köpa ett nytt sådant spel än att lägga massa mer cash på nåt obekant härke. Så intresserad av att förnya mig är/var jag inte. :gremsmile:

Sedan är det fortfarande mycket bättre om man kan bli insläpad i hobbyn av någon som har lite koll på läget än att man tvingas lära sig själv.