Nekromanti Om du var superhjälte...

Man Mountainman

Storsvagåret
Nu är det dags för ännu en sån där "lär känna dina medforumiter"-tråd. :gremlaugh: Alltså, om du var en superhjälte, vad skulle du heta, vad skulle du ha för dräkt och vilka superkrafter skulle du ha?

För egen del skulle det nog bli något i den här stilen:

Dnalor föddes på den karga nordens vindpinade stäpper som en korsning mellan ett hyggelmonster och en ullhårig Gaz-bob. Redan under unga år blev han omtalad för sin oerhörda skönhet. Till slut tröttnade han på de eviga uppvaktningarna från traktens flickor och begav sig ned till Luleåpolis, den stora staden. Tyvärr fann han snabbt att skönhetsidealet skilde sig en smula från hans hemtrakter, och att hans stiliga skägg enbart ansågs som missprydande. Han misslyckades med att få jobb och tvingades ut på gatorna. En dag såg han en gammal dam bli rånad, och i ett vredesutbrott slog han ihjäl rånarna. Sedan dess har han varit gatornas hämnare.

Dnalors krafter kommer från hans föräldrarskap: han har hyggelmonstrets, styrka, sega skinn och förmåga att spruta gift, liksom Gaz-bobens förmåga att producera helium i ändtarmen och blåsa upp sig själv till en gasballong. Dessutom kan han döda isbjörnar med tungan. Innerst inne är Dnalor en mild själ, som dock kan bli obegripligt arg ibland (detta är dessvärre en egenskap hos den verklige Dnalor) och som då muterar till ett enormt blått hyggelmonster som äter allt i sin väg.

Dnalor har sin tjocka päls som täcker hans kropp, och behöver därför inga kläder.

Troberg

Sinister eater
Enkelt

Jag får väl vara tråkig och vara en befintlig hjälte, vilket naturligtvis skulle vara Sarcastro, som förgör sina fiender med knivskarpa sarkasmer och hans hemliga vapen: den multipla sarkasmen.

Tyvärr gillar jag inte cigarrer, så det stämmer inte helt och hållet.

Krille

Super Moderator
Doctor DVD

Ingen vet, men en överviktig programmerare i Skövde bär på en stor hemlighet. På dagarna utger han sig för att vara en helt vanlig nörd, men på nätterna kryper han in i den svarta dräkten ("mändävadåschälvefaenva'dräcktjäveln ska va' trång!") och ger sig upp på taken.

Denne mystiske hämnare slår ner på ogärningsmän varthän de än befinner sig. Deras pistoler är kraftlösa mot hans fruktade freeze frame-effekt. Det går aldrig att fånga honom på grund av hans angle select-kraft, och när han tar fram sina vässade DVD-skivor så är det dags att fly. Men de onda kommer aldrig undan den maskerade hämnaren, Doctor DVD, ty tack vare hans DTS 7.1ES-kraft så har han dem alltid omringade!

Efteråt, när polisen kommer upp, så finns bara oskadliggjorda skurkar, hopknutna som korvar, med endast en DVD-skiva som visitkort: "Brought to you by DVD home video!"

Han har ingen sidekick, men det ryktas om romantiska eskapader med Foxy Lady, den superlistiga rävsvansade lurendrejaren, som man aldrig vet vilken sida av lagen som hon står på. Med sin superlist så kan denna rödhåriga vildtova till och med överlista Doctor DVDs angle select och DTS-krafter. Ibland samarbetar de, ibland jagar de varandra, men ett är säkert: de kommer att träffas igen på något hustak i Skövde. Frågan är bara om mötet kommer att bli romantiskt hett eller våldsamt hett...

walium

Ganska töntig, faktiskt
The Mighty Magister

På vardagarna blott en hårt arbetande lärare men på helgerna drar han på sig sin skoluniform, trycker ner glasögonen på näsan och putsar skägget. Han kämpar för allas lika rätt till kunskap och utbildning uppbackad av sin ständige sidekick Mårten Gås. Han ärekfiender är "Den rationaliserande rektorn", "Den inskränkte bondläppen" och "det fifflande kommunalrådet". Med sitt superradergummi försöker han sudda ut alla orättvisor och blåsa äckliga gummibitar i skurkarnas ansikten.

Mask_UBBT

Hero
Mask-man

Mask-man. Superhjälten som aldrig sover.

Överiga superkrafter;
<ul style="list-style-type: disc">[*] Blickar som skulle kunna döda om blickar kunde döda[*] Blodigelkrafter, kan uppenbarligen suga livet ur folk med gnäll[*] Mördande huvudvärk.[*] Nanna-piller att kasta på folk. Om de är dumma nog att plocka upp pillret och smaka på det så är de körda om de lägger sej stilla i 30 minuter och blundar...
[/list]

Phear da powaz of mask-man!

/Mask - orkade inte skriva en berättelse :gremsmirk:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Mr Furious Stylez

På dagen, endast en gammal avdankad matematikstudent, på natten. Mr Furious Stylez (pluspoäng till den som vet varifrån namnet kommer) som sitter i det hemliga rummet i sin djupa källare och planerar för övertagandet av världen.
Han har egentligen inga superkrafter, utan bara ohemult mycket teknologi och pengar. Någon dräkt behöver han inte, för allt mansarbete görs av sina underhuggare, som aldrig får se honom i person.
Nackdelen är att hans arbetsmetoder kategoriserar honom som en skurk vilket gör att han ådrar sig envisa "goda" hjältar som möss till en ost.

Teknologi och pryttlar:

Ett stycke underjordisk källare
Ett stycke avancerat tunnelsystem som sträcker sig över hela världen med tillhörande magnetaccelererade transportationskapsel
Två stycken hemlig superbaser (en på nordpolen och en på sydpolen)
Oräkneliga mängder härbärgen världen över
Ett tjog kommunikationssatteliter
Ett större tjog anfallssatteliter
och en månbas inredd i äkta sextiotals stil med diskomusik och en klonad John Travolta som dansar i ett hörn.

Utöver detta så är dom monetära resuserna nästintill osinbara, och ingen får nånsin bukt med vart pengarna kommer ifrån. På något vis så lyckas Mr Furious Stylez att ha fingrarna inne i så gott som alla högre socioteter och utför oftast imponerande manipulationer av viktiga personer.

Fördeler:
Stora monetära resurser, anonymitet, fantastisk teknologi, pluspoäng för månbasen, ond vetenskapsman.

Nackdelar:
Inga superkrafter, drar till sig illasinnade goda superhjältar som möss till en ost, storhetsvansinne, taskigt pengasinne (gissa hur mycket travoltaklonen kostade liksom).

/Naug, vill hellre vara ond än god

Eksem

Champion
Jonas Stattin a.k.a Big Daddy Indie

Likt Adrian Veldt i Watchmen har jag sedan 70-talet slängt masken och min identitet är känd bland allmänheten. Min dräkt består av uppkavlade jeans, obskyra t-shirts, stort hår och kassar med vinylskivor.

Superkrafter är som följer:

o Kan utan problem blanda vin, shots, öl och drinkar en hel kväll utan att spy.
o Dansar gudomligt bra och inspirerande.
o Kan förvandla keffa danshitsDJs till grymma indiepop-hiphop-dancehall-DJs.
o Halvera ölpriser.

Ägnar mig åt att:

Räddar oskyldiga klubbesökare från tråkiga utekvällar, onda dörrvakter och wacka plattvändare.

Troberg

Sinister eater
Och naturligtvis en bild...

Sarcastro i actionpose:

Men om jag fick välja så skulle jag nog vara vilken superhjälte som helst med röntgensyn. :gremgrin:

kalcidis

Hero
Ras Fattie I - original nyabinghi warrior

Det talades rätt sällan om Joakim, en korpulent, kort kille med den rätta styleen. Inte beroendes av att han var ogillad eller så, han var mer den sortens jazzkatt som endast talade när han hade något att säga (på forumet iaf) och då oftast på patois så att han alienerade alla utom sig själv (hmmm... eller?).

I skenet av hans oskyldighet fanns dock en skugga som växte sig större och större ty inom han stred två väsen som beroendes på deras styrka hade hand om hans karaktär. Starkast är självklart nyabinghi-krigaren som uppenbarligen har en majoritet av hans topics under sin röda fana. Ibland, under vissa omständigheter händer det dock att:

<font size="6"> [color:\\"#888888\\"] GRÅ Å TRÅKIG-MANNEN [/color] </font size> vinner.

Det är han som skriver inlägg som det här och sedan för att frsöka rädda sitt inlägg klistrar in en text om valars sexuella aktiviteter i jobbigt röd färg:
[color:\\"red\\"]
Sexuella aktiviteter

Alla valar verkar tillbringa en stor del av sin tid med sexuella aktiviteter. De flocklevande djuren håller alltid på att röra vid varandra och retas med varandra på sätt som verkar sexuellt stimulerande. Dessa aktiviteter bedrivs främst inom flocken, ä n mellan valar som är nära släkt. De sexuella aktiviteterna pågår även utanför parningssäsongerna vilket anses vara ett tecken på att djuret är välutvecklat. Parningslekar är ett komplicerat samspel mellan två valar. I förspelet ingår ömsesidiga och försiktiga smekningar på ett mer ingående och intensivt sätt än vid de sexuella lekarna. Parningsleken avslutas hos vissa arter med en visuell signal som talar o att djuret är redo för parning. Parning sker buk mot buk. Hos de stora valarna kan paret behöva assistans för att de ska kunna hålla sina positioner. [/color]

Plus att jag glömde:
*Han har många vinyler
*Kan jiven och kan citera Dolemites flesta fraser
*Är mer jazz än killen på gatan
*Har en hårig bröstkorg och luden bakdel

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, låt mig tänka..

Om jag fick vara en superhjälte så skulle nog jag Bamse eller nått sådant. Tänk bara att vara sådär hypersnäll hela dagarna, äta farmors pankakor & köttbullar, äta honung & bli überstark.

Krille

Super Moderator
...men vilka ämlans tråkiga superhjältar!

Snälla nån, är det här det superhjältigaste som ni kan komma på? Jag skulle då inte vilja spela Marvel Super Heroes med någon av er. Utom Dnalor och möjligen Troberg.

Troberg

Sinister eater
Re: ...men vilka ämlans tråkiga superhjältar!

Snälla nån, är det här det superhjältigaste som ni kan komma på? Jag skulle då inte vilja spela Marvel Super Heroes med någon av er. Utom Dnalor och möjligen Troberg.
Och då är jag ändå den enda som stulit en befintlig hjälte i stället för att hitta på en...

chrull

Stockholm Kartell
såklart. ni såg den komma...

Jag är ju Cybergnomen. Såklart.

Han är knappt längre än 1,20m. Han väger knappat mer än 30 kilo. Men han har skägg (neonfärgat). Han har polisonger (neonfärgade). Han har oräkneliga antal mekaniska manicker med okontrollerbart många funktioner.

Hans fiender är såklart alla som ser ner på de mindre.
Alla som ser ner på de annorlunda.
Och givetvis alla onda stor-mega-företag.

Han besegrar sina fiender genom att använda sig av sina manicker, favoriten är, likt Batman, gas. Men gasen verkar mest likna något han fått av Jokern.

Det sägs att han har sitt hemliga tillhåll någonstans längs linje 19, men han syns oftast i stockholms innerstad, och då är det väldigt sällan han tar sig längre norr ut än slottet.
Ofta rör han sig ihop med Lattemannen. Det ryktas också om att han setts ihop med Arlaharen.

chrull
saknar inspiration.

Rosen

Myrmidon

Snälla nån, är det här det superhjältigaste som ni kan komma på?

Hade inte tänkt hoppa in på tråden, men som moraliskt stöd då...
Jag har vart superhjälte sedan gymnasiet - hette ursprungligen Ragesnake (av någon outgrundlig anledning, då figuren inte hade någonting med reptiler att göra) men döptes om till Rage i en mer sentida spinoff-serie.
Har tyvärr ingen bild tillgänglig på kontorsdatorn, men han är en stor luden sak med klor och kort humör (stryk stor och klor så stämmer det rätt bra på mig också). Ingick som bifigur i ett Luleå-baserat superteam bestående av verkliga personer - samma gäng som de här två - som jag brukade kludda serier om på 80-talet.

Fast ok, vid ett tillfälle figurerade jag också som Stålsnusarn - får superkrafter när han lägger in en prilla. Som Stål-Långben, ungefär.

--
Åke

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Snälla nån, är det här det superhjältigaste som ni kan komma på? Jag skulle då inte vilja spela Marvel Super Heroes med någon av er.
Om jag skulle spela Marvel Super Heroes skulle jag vara så tråkig att jag inte ens hittade på en egen superhjälte. Jag skulle spela Emma Frost.

/tobias

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tråkiga superhjältar? Brace yourself...

När vi talar om tråk-trollen...låt mig presentera:

Deadbeat

Som en stel, till åren kommen Londonbo som i 43 år arbetat på National Statistics med att med linjal mäta storleken på tidningsannonser och lägga in dem i en databas har William T. Smith gjort slentrianmässig tillvaro till en konstform. Men skenet av den stele herren kan ändå bedra - William T. Smith är ännu tråkigare. Han är Deadbeat - världens tråkigaste superhjälte.

Dag och natt hemsöker Deadbeat Londons gator, då han inte sitter på sitt kontor. (Det gör han 07.00-10.00, 10.30-12.30, 14.00-15.10, 15.30-17.00, och övertid varje kväll mellan 19.15 och 21.00. Det är okänt om han någonsin sover, men han har en lägenhet i ett hyreshus på en oansenlig gata i ett oansenligt kvarter. Den besöker han varje dag mellan 12.45 och 13.10). Deadbeat är dock föga intresserad av brottsbekämpning och dylika superhjälteaktiviteter - långsamma promenader, tidningsläsning, duvmatning och att spela på travet lockar mer (han har aldrig vunnit). En gång i månaden (ojämna lördagar) ägnar han sig åt sin stora hobby - fjärilssamlande. Vid ett par tillfällen har lokala superhjältar med stor möda lyckats värva honom för sin sak, men han har i regel visat sig föga användbar - han har en tendens att försvinna när han behövs som bäst.

Deatbeats främsta superkraft är hans övernaturliga Tråkighet. Han är helt enkelt så urbotat gråtrist, diskret och menlös att han är nästintill omöjlig att lägga märke till om man inte aktivt fokuserar tanken och blicken på honom. Detta påverkar också filmupptagningar, fotografier, folkbokföring och andra register - Deadbeat finns där, men blicken bara glider förbi hans närvaro. Genom sin extrema medelmåttighet försvinner han omedelbart i mängden, och inga byråkratiska processer tycks kunna stoppa honom. Han kan gå vart han vill när han vill - varken säkerhetsvakter eller förbipasserande tar någon notis om honom, om han så skulle traska rakt in i Buckingham Palace. Han är praktiskt taget osynlig, och går i stort sett inte heller att skada - innan man hunnit angripa honom har något annat i omgivningen fångat mer av ens intresse, hur ointressant det än må vara - Deatbeat är
tråkigare. 'Osynligheten' är fullständig, inte bara visuell - om Deadbeat mot all förmodan skulle bete sig uppseendeväckande eller ge ljud ifrån sig skulle fortfarande ingen bry sig.

Deatbeat har också en förmåga att 'krydda' ett dokument med sin egen tråkighet, för att se till att det passerar så snabbt som möjligt genom byråkratin - alla kommer att försöka få det överstökat så fort som möjligt. Han kan också tråka ut folk med prat om antingen företagsdeklarationer, asbestsanering, åldersdiabetes, fjärilssamlande eller den statistiska storleken på tidningsannonser år för år 1960-2003. Detta ger 1/1D10 Sanity Loss för varje minut man utsätts för det. Om Deatbeat har tillgång till en linjal (han bär alltid en i vänster innerficka) kan han, om han får tillräckligt med tid på sig, aldrig misslyckas med att mäta upp något.

Deatbeat är en normalbyggd, normallång man i 60-årsåldern, med ett oansenligt yttre. Han går klädd i en strikt grå kostym med vit skjorta och grått plommonstop, och bär alltid käpp och ett dagsfärskt exempel av The Times under armen. Rösten är släpig, torr och fruktansvärt trist, liksom hans rörelsemönster. Han har inga gadgets, ingen superhjältedräkt, och intressanta färdigheter överhuvudtaget. Och justja, ingen vet vad 'T':et i hans namn står för.

- Ymir, uttråkad.

kalcidis

Hero
vackert!

MEN! Att läsa om honom var ju intressant därmed är han en paradox. Min gubbe var inte rolig ur något aspekt ju och därmed är JAG 'grå å tråkig'-mannen.

Ymir

Liten kantbaron
Re: tja...

MEN! Att läsa om honom var ju intressant därmed är han en paradox. Min gubbe var inte rolig ur något aspekt ju och därmed är JAG 'grå å tråkig'-mannen.
Tja...jag berättade aldrig om Deadbeats förmåga att smitta av sig...

- Ymir, förklarar.

Nightowl

Champion
Tja...

...det finns några alternativ.

Nattugglan började sin karriär som sidekick till Rosen , när dennes äventyr gick i Lancelot Comics, men fick en egen serietidning någon gång på 2000-talet för att locka fler flickor till Rollspel.nu Comics serieställ.

Han har inga superkrafter, utan använder sig enbart av sina till perfektion tränade färdigheter, och sin stilfulla manchester-kostym. Ingen av dessa är på samma nivå som andra av Rollspel.nu Comics 'perfekta' hjältar - Kapten Krille hade ju 'The World's Greatest Besserwisser' på omslaget till sin tidning redan under the Silver Age, t.ex. - men ingen annan har lika många färdigheter. Hans förmåga att upprätthålla en petig diskussion i evighet, men också att stiga av när det ännu är tid, utvecklade han tillsammans med Rosen.

Nattugglan gästspelar fortfarande i Rosens tidning ibland, och har på senare tid dykt upp i den återuppväckta kultserien Kapten Blixt - hyperrymdsskeppare med jämna mellanrum. Där har han visat att han funkar lika bra i space opera som i regelrätta superhjältehistorier. Under en tid var det faktiskt Nattugglans äventyr på planeten Echidna som var den röda tråden i tidningen ifråga.

Erik