"Ponera att du var tvungen at välja ett rollspel & spela det resten av din av din rollspelskarriär... Vilket skulle det vara ?"
Bra fråga, fruktansvärt svår att svara på.
Little Fears ligger bra till. Det är det enda rollspelet jag är "stolt" över att äga. Det enda som får mig imponerad över vad man kan göra med rollspel och goda idéer. Jag älskar Little Fears, men å andra sidan känns det jefligt svårspelat.
Feng Shui är det rollspel som jag känner att jag helst spelar. Det är ett friskt spel, med ett regelsystem jag inte behöver modifiera för att stå ut med, och dessutom snudd på actionfilm. Ett komplett lir, helt enkelt.
Beroende på var Noctum hamnar när det blir klart skulle jag kunna tänka mig att välja det. Är det ett komplett skräckspel som hjälper mig att spela vad jag vill hur jag vill med schyssta regler så är det ett självklart val. Dock har spelet inte kommit än och jag vet inte om det passar mig så bra som det verkar. Bara att hålla tummarna.
Men nej, mitt val hamnar nog på ett tyskt spel, som jag inte läst än, men jag räknar med att jag kan ponera att spelet är både tryckt och översatt när det här inträffar. Spelet heter Degenesis och finns att hämta i en 380 sidor tung PDF
här. Jag har inte läst spelet av naturliga orsaker, så den uppfattning jag har är utifrån bilder och stämning. Det är ett skitigt och punkigt lir i en inte alltför avlägsen halvpostapokalyptisk framtid (det här är jag gissandes). Det finns gasmasker! Det verkar vara ett så ohyggligt skönt och välgjort spel (bilderna är helt underbara) och jag skulle verkligen vilja ha det på ett språk jag behärskar.
Jupp, Degenesis skulle jag välja.