Nekromanti Om en Ent fick tag på härskarringen...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så den här bilden dök upp i mitt flöde på facebook...

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net\/v\/t1.0-9\/62247795_1757541691058632_6645481078943383552_n.jp g?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=e90e5d877df3112dd6949847ca3bb890&oe=5D9EE1A0"}[/IMG2]

Sen länkade någon i kommentarerna dessutom till den här enternas marschsång:

Och det här tyckte jag var sjukt jäklar übercoolt.

Tänk er en fantasyvärld där själva naturen har vänt sig emot folken som bor där, skogar som aktivt försöker få dig att gå vilse så pass att träden flyttar på sig, och sträcker sina knotiga svarta grenar efter dig i mörkret. En där folken barikaderar sig i sina byar.

Jag tänker att detta vore ett kul upplägg för en kampanj, där fenomenetet kanske inte täcker exakt hela världen, men tillräckligt mycket av en plats och dess omnejder för att det ska kännas så.

Vad har vi för coola idéer på hur en sån plats skulle kunna se ut och vad som kan tänkas finnas där? Vad för faror lurar ute i "vildmarken"? Hur påverkas livet i städer och byar?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
ÄSch... jag får inte lägga upp bilden verkar det som =(

Nå, det var en cool bild på en ond ent, där någon berättade att dennes son frågat vad som skulle hända om en ent fick tag på härskarringen, varpå något postade en dikt som var;

"Stones will break, and roots will squeeze, vines will grow and bend all knees, mushrooms hunt and thorns yolk, weeds strangle and flowers chocke. The age of skin is done. The hour of bark is come. Baruuum,"

Och det är ju en hel drös av coola grejer i den dikten, men jag tänkte på att vi kan säkert komma på massor av mera!

Tant Ragnar

Gamle usling
I boken "uprooted" av Naomi Novik förekommer en levande och ganska elak skog.

Byborna får konstant bränna av marken mot skogen för att hindra den från att växa. Skogen kidnappar barn i syfte att
plantera träd som hämtar näring från deras kroppar. Ett sådant så-kallat hjärteträd blir en sorts nod för skogens fortsatta utbredning

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Uprooted_(novel)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Möller;n325858 said:
Kranks Rotsystem.
Ah yes, of course! Det är ju exakt den setting jag beskriver så när som på cyberpunk istället för fantasy =D

Fattar inte hur jag kunde glömma det, mycket bra tips!

Tant Ragnar

Gamle usling
Rymdhamster;n325859 said:
Coolt! Den boken skall jag nog se om jag inte kan införskaffa och läsa!
pintar du portot för den så kan jag skicka mitt ex till dig. har läst den en gång, tror inte att någon annan i huset är så sugen på att läsa den och jag läser väldigt sällan om böcker nu för tiden.

Makaron

Veteran
Hmm... Hältarnas Tid har ju redan blivit etablerat som "det där systemet med onda träd" i min grupp, i alla fall när jag spelleder, så... får hålla detta i minne nästa gång jag står på tur att sitta i SL-stolen.

Korpa

Umenörd
Summerland är lite som det du beskriver, dock inte fantasy utan istället grön (post)-apokalyps. Det kan ändå vara värt att kika in!

Rangertheman

Myrmidon
Makaron;n325886 said:
Hmm... Hältarnas Tid har ju redan blivit etablerat som "det där systemet med onda träd" i min grupp, i alla fall när jag spelleder, så... får hålla detta i minne nästa gång jag står på tur att sitta i SL-stolen.
Askefroa? =)

Rangertheman

Myrmidon
Rymdhamster;n325854 said:
Tänk er en fantasyvärld där själva naturen har vänt sig emot folken som bor där, skogar som aktivt försöker få dig att gå vilse så pass att träden flyttar på sig, och sträcker sina knotiga svarta grenar efter dig i mörkret. En där folken barikaderar sig i sina byar.
Låter som mörka Davokar:)