Nekromanti Om en spelare tar "för" stor plats?

Doomhamster

Swordsman
Hej Recca!

Petter har många bra poänger, inklusive tyvärr det faktum att killen kanske inte kommer att kunna anpassa sig...

Ett förslag jag skulle komma med är att han får ägna sig åt annat medan uppmärksamheten inte är på honom, så länge han bara håller tyst. Att han sitter och pratar eller spelar mobilspel kan jag förstå är irriterande, men kanske han kan sitta och läsa eller rita i stället? (Inser att det kan vara surt som SL att känna att nån inte har fokus på spelet, men i den här speciella situationen kan det vara det bästa möjliga.)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Visst - kan man snacka med personen och det blir förändring så är ju det jättefint.
Min erfarenhet är att folk inte förändrar sig så mycket. Jag är ganska försiktig med vilka jag umgås med och ännu försiktigare med vilka jag spelar med.
Välj personer du känner väl och som du vet funkar hyfsat (Om du inte har alltför mycket tid och tålamod). Jag hade slängt ut honom ur gruppen, eller förmodligen inte tagit in honom från början.
Sen kan man ju alltid umgås i andra sammanhang där vederbörande funkar bättre.

//EvilSpook

Petter42

Swordsman
Njae. Att han kanske inte kommer att kunna anpassa sig var väl inte riktigt vad jag ville få fram. Antagligen är det dock så att det är lättare för er att anpassa er än för alla om han ska det. Dessutom tar det lång tid (med och för personen) att kringgå sådana psykosneurotiska avvikelser. Finns gott om exempel på folk som lyckats kringgå sina.
EDIT: Detsamma gäller ju egentligen alla. Det är svårt att kringgå sina problem innan man känner till dom, och även då är det sällan gjort i en handvändning. Dessutom är det svårt att verkligen bli av med sina problem, men det går att övervinna och kringgå dom. Lättaste sättet att förändras är att låta någon annan förändra en, men då krävs det ju att man spenderar rätt mycket tid med den personen. Kanske är därför Evilspook inte riktigt uppfattar förändringarna som folk genomgår? Dom sker över tid, och när det väl är klart är man sällan samma person som man själv var innan.

/Petter spekulerar strax utanför ämnet.

Recca

Femme Fatale
Jag har ju aldrig upplevt att det varit något problem om han till exempel satt sig och skrivit nåt eller spelat spel eller så eftersom alternativet brukar vara att han sitter och är med, men stör massor.

Bara det liksom inte stör för att han kommenterar sitt spel eller sitter och skrattar eller gör nåt annat helt irrelevant för scenen vi spelar just då. Han får alltså gärna sysselsätta sig istället för att störa. Men inte sysselsätta sig OCH störa. x.x

OlleUtanTänder

Veteran
Vet inte vad ni har för spelstil, men att sätta ett likhetstäcken mellan vad spelaren säger och spelarkaraktären säger är en ganska bra mekanism för att dra ner på sådant där. Det går ju inte att hålla hela tiden, men som tumregel kan man säga att allt som inte beskriver ens handlingar eller rör speltekniken räknas som dialog.
Då brukar man slippa de mest omständliga pop-referenserna och småbabblande. Om någon spelare sedan spelar en snackig karaktär är det ganska lätt för en spelares buttra karaktär att få tyst på honom, kanske för att dom ligger i bakhåll?

Recca

Femme Fatale
Hans senaste karaktär har en svaghet som heter impulsiv som innebär att han inte får ändra sig och ta tillbaks saker han säger. Det verkar ha gett lite effekt iaf.

Doctor_Hell

Veteran
Jag känner igen mig väldigt i vad du skriver i min spelgrupp så har vi en spelare som också tar väldigt stor plats kombinerat med att han troligtvis har adhd och svårt att styra kännsloutbrott och är väldigt impulsiv ...

han pratar i andras karakatärers spotlight moment och avbryter andra spelare mitt i deras meningar och har flera gånger fått utbrott på mig som sl eller andra spelare , han tar även med sig personliga problem till spelbordet som han låtit gå ut över oss andra , lägg även till deta att han är extremt stridsorienterad och så fort kampanjen centerar kring nått annat än strid så börjar han otåligt trumma med fingrarna och skaka med benen och vill snabbspola fram till nästa strid det är i princip omöjligt att spela några andra spel än dungeons and dragons som e mer inriktade på fighting ocoh grottkräl med honnom ....

mitt dilemma är tyvärr att vi är vänner utanför spelgruppen , hade jag inte haft en relation med honnom som byggde på nått djupare än rollspel hade jag kickat han direkt

Recca

Femme Fatale
Just det där "spotlight moment" var jättebra formulerat. Det där känner jag igen.

Recca

Femme Fatale
OlleUtanTänder said:
Vet inte vad ni har för spelstil, men att sätta ett likhetstäcken mellan vad spelaren säger och spelarkaraktären säger är en ganska bra mekanism för att dra ner på sådant där. Det går ju inte att hålla hela tiden, men som tumregel kan man säga att allt som inte beskriver ens handlingar eller rör speltekniken räknas som dialog.
Då brukar man slippa de mest omständliga pop-referenserna och småbabblande. Om någon spelare sedan spelar en snackig karaktär är det ganska lätt för en spelares buttra karaktär att få tyst på honom, kanske för att dom ligger i bakhåll?
Jättebra tips. Vi brukar ha allt för många tillfällen där ooc snack uppstår, och då är det inte alltid den här personen som ligger bakom (jag är nog lite skyldig själv). Jag ska försöka. Och i gengäld ha aviserade pauser. Kanske till och med ta paus när den här personen uppvisar sina "bristande uppmärksamhets symptom".

Recca

Femme Fatale
Doctor_Hell said:
[...]han är extremt stridsorienterad och så fort kampanjen centerar kring nått annat än strid så börjar han otåligt trumma med fingrarna och skaka med benen och vill snabbspola fram till nästa strid det är i princip omöjligt att spela några andra spel än dungeons and dragons som e mer inriktade på fighting ocoh grottkräl med honnom ....
Vår adhd-nisse är iaf inte stridsorienterad och det är en välsignelse. xD

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Som person med personlig erfarenhet av ADHD. Har tre vänner som är diagnosticerade med det (eller ADD som är närbesläktat) så vill jag göra några små poänger.

Det där med ADHD-människor behöver fasta strukturer för att må bättre, är ärligt talat, ett jävla trams. Alla mår bättre av fasta strukturer till en viss gräns men att man ska sätta upp regler runt en persons hela liv stinker av förmyndarskap lång väg och av personlig erfarenhet (lumpen) kan jag säga det att samhället tjänar på det för att personen förmodligen blir mer produktiv. Men att i alla fall den här personen drömmer mardrömmar och får svåra ångestproblem av att bli kontrollerad stup i kvarten.

Med det sagt om detta kan jag istället säga följande. En person med ADHD ska kunna bete sig i möblerade rum, han ska inte få carte blanche för att han är "pethiell" och ska inte få muppa sönder sociala tillställningar för andra deltagare. Min erfarenhet av livet är att var och varannan person lider av någon psykisk åkomma, om det är depression, ångestattacker, medfödda saker som Asperger och ADHD (som jag har) eller annat. Att särbehandla dessa personer på samhällelig basis är vettigt för att se till att de får ett värdigt liv.

Att däremot särbehandla dessa människor på en social basis är enligt mig att göra dem en otjänst, de är också individer som i de allra flesta fall är ansvariga för sina egna handlingar. Alltså, rutinerna som man ska påtvinga personen är för ens egen sinnesfrids skull och ska inte misstas för att man gör någon en tjänst, men är ändå vettiga. Problemet är att man måste ha ork att säga till varenda gång, eller så kommer bara individens respekt för dina gränsdragningar att minska. Det är bättre att inte sätta upp en regel om man vet att man inte kommer att orka upprätthålla den.

Tror personligen på att ha som regel att alla som blir påkomna med att störa sessionen blir ombedda att lämna rummet under fem minuter. Detta ska definitivt inte gälla bara denna spelare utan även Berra som pratar om den där filmen han såg eller Jenny som pratar om hennes nya tändsticksmodell av Uppsala domkyrka.

Personligen har jag varit med om att bli skickad till skamvrån själv när jag spelledde vilket ju var hysteriskt roligt och som jag klart förtjänade efter att ha varit med och infört regeln. Spelet avstannar ju dock en aning när man skickar iväg spelledaren.

Doctor_Hell

Veteran
jag har både adhd och hfa (högfungerande autism) och jag kan då föra mig socialt och förstår sociala bariärer och att man håller tillbaka i vissa situationer , jag ställer mig inte upp och skäller ut sl eller anra spelare och kastar tärningar i golvet och river karaktärsblad ...

om jag är ett rövhål är jag ett rövhål jag skyller det inte på nån medfödd neuropsykologisk defekt

Recca

Femme Fatale
Så vad ni säger är att det kanske inte har fullt så mycket med den här personens funktionshinder att göra, utan mer hans personlighet (och då i förlängningen så kan vi tala om brist på respekt mot andra människor)?

solvebring

Superhero
Recca said:
Så vad ni säger är att det kanske inte har fullt så mycket med den här personens funktionshinder att göra, utan mer hans personlighet (och då i förlängningen så kan vi tala om brist på respekt mot andra människor)?
Både ja och nej. Det skulle kunna ha med det att göra och det skulle inte kunna ha med det att göra. Det är svårt att säga. Alla med samma diagnos är inte stöpta i samma form.
Nå, jag har själv ingen diagnos a la bokstavskombination - that I know of yet - men jag känner flera personer som har det och utifrån det: Antagligen mer person än något annat. Min gissning är den att det handlar mer om personlighet än diagnos.

Recca

Femme Fatale
solvebring said:
Recca said:
Både ja och nej. Det skulle kunna ha med det att göra och det skulle inte kunna ha med det att göra. Det är svårt att säga. Alla med samma diagnos är inte stöpta i samma form.
Nå, jag har själv ingen diagnos a la bokstavskombination - that I know of yet - men jag känner flera personer som har det och utifrån det: Antagligen mer person än något annat. Min gissning är den att det handlar mer om personlighet än diagnos.
Om det är mer personlighet så måste både han och vi sluta ursäkta beteendet och så får vi försöka vara på och lösa det lite mer offensivt på nåt vis. Påminna om det eller diskutera om det mycket mer inför eller efter rollspelsmötet.