Nekromanti Om Eon...

Ymir

Liten kantbaron
Äventyr

Är det bara jag som tycker att utgivna skrivna äventyr har en tendens att vara antingen rejält dåliga eller inte passa spelgruppen överhuvudtaget? Känns bara konvent av sådana, imho. Nu inget ont om konvent, men imho är spleupplevelsen generellt sätt bättre hemma hos min mysiga spelgrupp och våra utdragna kampanjer, anpassade efter just VÅR spelstil- ingen annans. Därför klarar jag mig utmärkt utan färdigskrivna äventyr och ser hellre att neo satsar på annat material.

- Ymir, avskyr färdigskrivna äventyr

Denelian

Veteran
Re: Äventyr

Håller med dig, men om man inte har gjort så många äventyr innan eller inte spelat Eon kan de vara bra att börja med...
annars är skrädarsydda äventyr för spelarna roligast och bäst handlingskraftiga.
/denelian

G

Guest

Guest

Är det bara jag som tycker att utgivna skrivna äventyr har en tendens att vara antingen rejält dåliga eller inte passa spelgruppen överhuvudtaget?

Personligen tycker inte jag att alla äventyr som ges ut är dåliga, även om de varierar i kvalité. Däremot är det, som du säger, ytterst få som passar spelgruppen.

men imho är spleupplevelsen generellt sätt bättre hemma hos min mysiga spelgrupp och våra utdragna kampanjer, anpassade efter just VÅR spelstil- ingen annans.

Här håller jag också med. Allt som vi gör i vår kampanj blir som ett eget litet äventyr som passar vår grupp till 100%. Situationen gör äventyret så att säga. Det finns inget behov av äventyr dirket från NG. Kör man en vettig kampanj så blir detta i längden ett äventyr i sig. Mycket roligare eftersom då handlar detta ofta om att gynna och utveckla sin egen rp. Man kämpar för sina egna mål och inte för någon annans.

Därför klarar jag mig utmärkt utan färdigskrivna äventyr och ser hellre att neo satsar på annat material.

Precis.

/Tiamel

Jonas...

Warrior
oki...

/images/icons/smile.gif

Men det finns dom som inte tycker sig ha tid att knåpa ihop långa egna äventyr... (jag vet för jag är en...)
Nu har det ju visat sig att de flesta här inne verkar ha betydligt större mått kreativitet ( eller kanske bara tid...?) än vad jag tycker mig ha... (ett tecken på engagemang är väl att man bryr sig om att skriva massa 'trams' här från början...? /images/icons/wink.gif)

Så... om nu *killen som ställde frågan* inte tycker om att skriva en massa själv så tänkte jag att det kanske kunde vara på plats med ett litet varnande finger...
Som motvikt... /images/icons/smile.gif

För om man nu tycker sig behöva ett specialskrivet äventyr går det IMO betydligt fortare att modifiera ett befintligt än att bygga ett nytt... oftast räcker det med att fixa till inledningen... som för den delen nästan alltid är ganska krystad ändå...

*hmm... tror mig ha diskuterat detta innan...*

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

G

Guest

Guest
Re: oki...

Men det finns dom som inte tycker sig ha tid att knåpa ihop långa egna äventyr...

I vår grupp så planerar vi inte äventyren. Vi spelar på som vanligt, som vilken dag som helst i våra rp:s liv. Sedan så händer det hela tiden en massa små saker som ibland kan utvecklas till enorma "äventyr". Vi så att säga planerar inget i förväg. Det som sker det improviseras fram hela tiden och i det långa loppet så kan man se vissa sammanhängande händelser som ett äventyr, även om man inte tänker på det som ett äventyr när man spelar.

Sedan så myllrar det ju av äventyr, om man nu måste ha sådana, på nätet i varierande kvalité. Varför slösa NG:s värdefulla tid på att skriva en massa äventyr /images/icons/smile.gif?

/Tiamel

Ymir

Liten kantbaron

"För om man nu tycker sig behöva ett specialskrivet äventyr går det IMO betydligt fortare att modifiera ett befintligt än att bygga ett nytt... oftast räcker det med att fixa till inledningen... som för den delen nästan alltid är ganska krystad ändå..."

I mitt fall spelar det ingen roll, vi spelar inte alls på det sättet i min spelgrupp. Våra kampanjer är en lång kedja av mindre och större händelser, sammanlänkade med varandra via karaktärerna eller en genomgripande ståry. Vi har med andra ord inte med standard ströäventyr av typen "ni får ett uppdrag på ett värdshus, att slakta tiraker i en skog". Den typen av rollspelande passerade jag för åratal sedan :)
*skryt*.
Mao: färdigskrivna äventyr passar inte oss, våra rp:er skulle inte ha någon som helst anledning att deltaga i ett sådant. De är upptagna med att sköta sina egna liv, intriger och planer, och att uppnå sina egna mål.

- Ymir, känner sig elajt

Ymir

Liten kantbaron

Ungefär så spelar vi också, fast åtminstone i den kampanj jag sl:ar så har vi en jävligt djup, världsomspännande och rätt episk plot i bakgrunden.

- Ymir, tycker att Tiamel verkar kunna klä sitt spelande i ord bättre än vad han själv kan

G

Guest

Guest

Ungefär så spelar vi också, fast åtminstone i den kampanj jag sl:ar så har vi en jävligt djup, världsomspännande och rätt episk plot i bakgrunden.

Jag vet vad er kampanj handlar om. Vår käre vän RipperDoc är min SL så du vet nog hur vårt spelande "går till" också/images/icons/smile.gif.

/Tiamel

Largoi

Warrior

Väldigt bra sagt
Skrivna äventyr är ju anpassade för alla att spela inte för en grupp specifikt
*vill bli nåt mer än grisodlare*

Jag är gud

Vindhand

Myrmidon
Äventyr kan vara bra

Å andra sidan kan utgivna äventyr vara rätt bra utgångspunkter... man kanske inte kan använda allt rakt av men det kan tjäna som en grund till egen kreativitet eller en idekälla.

En ide skulle kunna vara att ge ut en samling av äventyrsfrön och SLPs och detaljerade platser man själv kunde använda där de passar in i ens större kampanj...

Karlsson

Veteran

Våra kampanjer är en lång kedja av mindre och större händelser, sammanlänkade med varandra via karaktärerna eller en genomgripande ståry.

Kan du inte utveckla det där lite? Min grupp har det problemet att om spelarens RP inte dör inom 3 spelomgångar så är det nästan garanterat att man gör en ny RP och kasserar den gamla. Jag börjar faktiskt bli lite trött på det nu... Hur som helst brukar våra äventyr bli lite som "en man kommer in på värdshuset och anställer er för att döda tiraker". Förra spelmötet körde jag ett litet Mordgåte äventyr, katastrof. En Rp Fick betalt för att sätta dit någon, alltså ingen speciell. Han valde självklart en annan Rp, som det egentligen var meningen att han skulle samarbeta med. Det hela slutade med ett stort slagsmål i den fina hertigens matsal. Inget kul.

"When God created light,
the first shadow was born"

Carolus

Veteran
Nej, ångrar mig inte. Den enda nackdelen är att jag för mitt liv inte kan hitta en grupp att spela med just nu...

/Carolus, smått frustrerad Linköpingsbo

Melius frangi quam flecti

G

Guest

Guest
Brist på spelare

Den enda nackdelen är att jag för mitt liv inte kan hitta en grupp att spela med just nu...

Om du vill får du gärna flytta till Karlstad för vi har samma problem i min "grupp" (3 pers inkl. SL). Vi behöver fler spelare helt enkelt. Någon som vet var man kan köpa en seriös rollspelare i övre tonåren? Priset spelar ingen roll.../images/icons/smile.gif

/Tiamel - börjar få abstinensbesvär pga. för lite rollspelande /images/icons/smile.gif

Ymir

Liten kantbaron
Re: Brist på spelare

vi är också tre pers inklusive sl, och finner det alldeles lagom. Men så spelar vi jävligt jordnära intrigkampanjer också...

- Ymir, har dock två spelare till på g

Ymir

Liten kantbaron

Utveckla det lite? Tja, Tiamel förklarade det bättre i ett annat inlägg i den här debatten.

Det där med spelare som byter rp:er var tredje spelmöte måste vara rätt jobbigt, själva har vi haft samma rp:er i 10 månader nu. (minst 2 spelmöten i veckan i 10 månaders tid). Vore kanske en intressant diskussion att lägga upp som egen tråd?

- Ymir, en riktig långkörare